Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Advertisements

Podatki (Varian, rozdział , s )
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Efekty zewnętrzne W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
dr Jarosław Poteralski
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
W4: Rynek – popyt i podaż.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Popyt, podaż, rynek.
Wykład nr 4 Rynek pracy W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Nadwyżka konsumenta.
Dobra publiczne Varian roz , 32.6
Prawo Walrasa i ekonomia dobrobytu Varian oraz 31
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Krzywa transformacji Produkcja chleba Produkcja traktorów L K M O.
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Prawo popytu.
KOSZTY KOSZTY.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Elastyczność.
Równowaga rynkowa.
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
Kupowanie i sprzedawanie
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Konkurencja doskonała
Mechanizm rynkowy cd..
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR KONSUMENTA
Monopol oferenta Założenia modelu:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Mikroekonomia Wykład 2.
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia: Egzamin końcowy w formie testu. Zakres materiału: blok B i C mikroekonomii.   Ocena końcowa: 1. ocena z egzaminu końcowego (60%), 2. ocena z ćwiczeń (40%).

Mikroekonomia blok C Literatura obowiązkowa: Varian, H.R. (2002), Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN Literatura uzupełająca: Pindyck, R.S. i Rubinfeld, D. L (2004), Microeconomics, Prentice Hall

wne.uw.edu.pl\~akukla akukla@wne.uw.edu.pl

Wykład nr 1 Równowaga rynkowa W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.

Zrównanie popytu rynkowego z podażą rynkową => Równowaga rynkowa Wielu konsumentów pewnego dobra => wiele indywidualnych krzywych popytu => popyt rynkowy D(p). Wielu niezależnych dostawców tego dobra => wiele indywidualnych krzywych podaży => podaż rynkowa S(p). Indywidualni nabywcy i dostawcy przyjmują ceny jako dane => rynek konkurencyjny. Zrównanie popytu rynkowego z podażą rynkową => cena równowagi (p*).

agregacja krzywych popytu Popyt rynkowy – agregacja krzywych popytu P p2 p1 D1 D2 q1 q2 Q

agregacja krzywych popytu Popyt rynkowy – agregacja krzywych popytu P p2 p1 D1 +D2 D1 D2 q1 q2 q1+q2 Q

Agregacja krzywych popytu: przykład Mamy dwie liniowe krzywe popytu: q1(p) = 10-5p q2(p) = 25-5p Zagregowana krzywa popytu wynosi: 25-5p dla p(2; 5> 35-10p dla p<0; 2> Q=

agregacja krzywych podaży Podaż rynkowa – agregacja krzywych podaży S1 S2 P p1 p2 Q

agregacja krzywych podaży Podaż rynkowa – agregacja krzywych podaży S1 S2 S1 + S2 P p1 p2 S2(p1) Q

Równowaga rynkowa Równowaga: S(p) D(p*)=S(p*) P W równowadze ilość którą konsumenci chcą kupić po danej cenie jest równa ilości, którą producenci chcą, po danej cenie, dostarczyć. q* p* Q

Odwrócone krzywe popytu i podaży Równowaga: P Chociaż na rynku konkurencyjnym cena rynkowa jest niezależna od działań każdego pojedynczego podmiotu, to działania wszystkich podmiotów razem określają cenę rynkową. q* p* Q

Jakie są optymalne p* i q*? Przykład algebraiczny (1) Przyjmijmy liniowe krzywe popytu i podaży: D(p) = a – bp S(p) = c + dp Jakie są optymalne p* i q*? Przyrównujemy: D(p) = a – bp = c + dp = S(p) Otrzymujemy: Ilość w stanie równowagi:

Przykład algebraiczny (2) Cenę i ilość równowagi możemy także znaleźć wykorzystując funkcje odwrotne do funkcji popytu i podaży. Przyrównujemy: Otrzymujemy:

Cena powyżej ceny równowagi: nadwyżka podaży S p0 > p* Nadwyżka p0 qD qS p* q*

Cena poniżej ceny równowagi: nadwyżka popytu S D p2 < p* p* p2 Niedobór qS qD q*

Wzrost podaży Spadek ceny równowagi D Wzrost ilości w równowadze S S’ q* P* q1 p2 q2

Wzrost popytu Wzrost ceny D Wzrost ilości D’ równowagi w równowadze S q2 p2 q* p* q1

równowagi nie jest jednoznaczny Wzrost popytu i podaży Kierunek zmian ceny równowagi nie jest jednoznaczny Wzrost ilości w równowadze D S D’ S’ S’’ p1 q1 p* q* p2 q2

Przypadki szczególne Gdy krzywa podaży jest sztywna (niezależna od ceny): podaż doskonale nieelastyczna. Gdy krzywa podaży jest wyjątkowo wrażliwa na cenę (konkurencja doskonała w długim okresie): podaż doskonale elastyczna.

W równowadze Ilość jest określona przez podaż a cena przez popyt Przypadek szczególny nr 1: sztywna podaż S W równowadze Ilość jest określona przez podaż a cena przez popyt D p* q*=c

Przypadek szczególny nr 1: wzrost popytu q*=c

Przypadek szczególny nr 1: wzrost podaży q0 q1

Przypadek szczególny nr 2: podaż doskonale elastyczna W równowadze ilość jest określona przez popyt a cena przez podaż. D S p* q*

Przypadek szczególny nr 2: wzrost popytu q0 q1

Przypadek szczególny nr 2: wzrost podaży q0 q1

Nadwyżka producentów i konsumentów W sytuacji gdy nie ma dyskryminacji, wszyscy konsumenci płacą jednakową cenę: p*, i jednocześnie wszyscy producenci otrzymują za swoje towary tą samą cenę: p*. Nadwyżka konsumenta wskazuje na korzyść z konsumowania n jednostek dobra minus wydatki na to dobro. Jest to różnica pomiędzy maksymalną ceną jaką konsument jest skłonny zapłacić za daną jednostkę dobra a ceną faktyczną, tzn. zapłaconą. Analogicznie, nadwyżka producenta jest różnicą pomiędzy minimalną sumą, za jaką producent jest skłonny sprzedać n jednostek a sumą faktyczną.

Nadwyżka konsumenta i producenta: doskonała konkurencja Suma nadwyżek konsumenta wyraża nadwyżkę konsumentów. S Suma nadwyżek producenta wyraża nadwyżkę producentów. Nadwyżka konsumentów Q* P* D Nadwyżka producentów Q

Efektywność w rozumieniu Pareta Sytuacja jest efektywna w rozumieniu Pareta, jest efektywna ekonomicznie, jeśli nie ma alternatywnego sposobu, aby poprawić czyjeś położenie bez pogorszenia sytuacji kogoś innego.

Efektywność doskonałej konkurencji P Wynik doskonałej konkurencji jest efektywny. S Nadwyżka konsumentów Q* P* D Nie ma sposobu poprawienia sytuacji kogokolwiek bez pogorszenia sytuacji kogoś innego. Nadwyżka producentów Q

Nieefektywność monopolu Strata społeczna wyraża wartość nie podjętej produkcji w cenach, jakie konsumenci byliby skłonni płacić za każdą kolejną jednostkę gdyby była wytwarzana. P Starta nadwyżki konsumentów AR=D MR Bezp. strata społeczna z tytułu monopolu MC pm qm B A qC pC C Starta nadwyżki producentów Q

Koniec wykładu nr 1