PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek email: dagakesek@gmail.com "Szukanie pomocy jest oznaką siły a nie słabości." PONIEDZIAŁEK 7.45-14.20 WTOREK 7.45-13.25 ŚRODA CZWARTEK 11.45-14.20 PIĄTEK 8.45- 10.35
ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO GDY: PEDAGOG to nie strażnik ani policjant, którego należy się obawiać to osoba życzliwa uczniom, rzecznik ich praw do którego można się zwrócić o pomoc, wsparcie a czasem po gotowe rozwiązania trudnych problemów okresu dorastania. ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO GDY: Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny. Nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami. Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej. Chcesz podzielić się swoją radością, swoim sukcesem. Chciałbyś pomóc innym ale nie wiesz jak. Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić. PRZYJDŹ TAKŻE Z KAŻDĄ SPRAWĄ, Z KTÓRĄ SAM NIE POTRAFISZ SOBIE PORADZIĆ.
DRODZY RODZICE Nie zmuszajcie dzieci do aktywności, lecz wyzwalajcie aktywność. Nie każcie myśleć, lecz twórzcie warunki do myślenia. Nie żądajcie, lecz przekonujcie. Pozwólcie dziecku pytać i powoli rozwijajcie jego umysł tak, aby samo wiedzieć chciało. JANUSZ KORCZAK W WYCHOWANIU DZIECKA WAŻNĄ ROLĘ ODGRYWA WSPÓŁPRACA OBOJGA RODZICÓW: · OBOJE ustalają styl wychowania swoich dzieci, pamiętając o znaczeniu rodziny dla harmonijnego i prawidłowego rozwoju dziecka; · OBOJE biorą wspólną odpowiedzialność za dzieci; · OBOJE wyznaczają wzorce właściwego komunikowania się; · OBOJE dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa; · OBOJE ustalają jasne reguły postępowania; · OBOJE przedstawiają system wartości i norm oraz właściwe wzory zachowań; · OBOJE organizują przestrzeń do kontaktów z rodzeństwem, rówieśnikami oraz rodziną; · OBOJE zachowują jednolity styl wychowania i pamiętają, że władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak wymaga tego dobro dziecka.
GDY DZIECKO NAPOTYKA NA NIEPOWODZENIA SZKOLNE GDY DZIECKO NAPOTYKA NA NIEPOWODZENIA SZKOLNE....... Mimo starań obojga rodziców, zdarza się, że dzieci nie odnoszą sukcesów na polu edukacji. Rozczarowani rodzice często traktują niepowodzenia swojego dziecka jako wyrocznię, doszukują przyczyn w złych intencjach dziecka, braku chęci do nauki, w lenistwie w pobieżnym odrabianiu prac domowych. Często w związku z mało zadowalającymi wynikami w nauce dziecka, wprowadzają w domu większy rygor. Przyczyna niepowodzeń dziecka może być zupełnie inna. Często niezależna od jego woli i chęci. Kary nałożone przez rodziców powodują u dziecka narastanie frustracji oraz wywołują zachowania społecznie nieakceptowane, występujące często jako wtórne do niepowodzeń w nauce. Dużym problemem dla dziecka stają się niezaspokojone potrzeby: bezpieczeństwa, miłości, osiągania sukcesów i uznania. Aby uniknąć niepowodzeń szkolnych, należy dbać o dziecko i troszczyć się o jego prawidłowy rozwój. Elementy, które warunkują powodzenie dziecka w nauce to: · stan zdrowia i rozwój fizyczny dziecka; · rozwój motoryczny, umysłowy i emocjonalny; · rozwój zainteresowań zarówno przedmiotami szkolnymi, jak i zainteresowań pozaszkolnych; · atmosfera panująca w rodzinie; · tryb życia, organizacja codziennych zajęć, w szczególności przygotowanie zadań domowych. Należy pamiętać, że o powodzeniu dziecka w szkole decydują dwie grupy czynników: · wewnętrzne – związane z rozwojem fizycznym i psychicznym dziecka, z jego indywidualnymi cechami; · zewnętrzne – na które składają się warunki życia, oddziaływanie otoczenia, także opieka i praca wychowawcza, jaką zapewniają dom i szkoła. Rodzice powinni zadbać o diagnozę niepowodzeń w nauce oraz niewłaściwych zachowań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz jeśli zajdzie taka potrzeba u specjalistów wskazanych przez poradnię. Badanie psychologiczno-pedagogiczne pomoże określić potencjał intelektualny dziecka, a co z tym się wiąże możliwość przyswajania przez nie treści programowych; ewentualne deficyty funkcji psychofizycznych oraz poziom wiedzy.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W MYŚLENICACH UL. PARDYAKA 2 tel.: (12) 272 05 89 fax: (12) 272 05 89 www: www.poradniamyslenice.pl