 działalność informacyjna i bibliograficzna,  promocja edukacji czytelniczej,  szkolenia dla nauczycieli  działalność edukacyjna i kulturalna; w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Szanowni Państwo! Serdecznie zapraszamy na Autorskie Warsztaty Bajkoterapeutyczne dla pracowników placówek edukacyjnych, prowadzone pod merytoryczną opieką
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Przedszkolak Pełen Zdrowia
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Biblioteka szkolna wspomaga Twoją naukę
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Organizacja wspomagania szkół
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
BIBLIOTERAPIA JAKO FORMA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach Filia w Opatowie.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Innowacja pedagogiczna
Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Mławie opracowała Renata Jurczyńska.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
placówka przyjazna uczniom
- Razem możemy tak wiele!
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Sopocka Akademia Tenisowa
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

 działalność informacyjna i bibliograficzna,  promocja edukacji czytelniczej,  szkolenia dla nauczycieli  działalność edukacyjna i kulturalna; w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne i lekcje biblioteczne.

 Szeroka oferta; 121 tytułów prenumerowanych.  Pracownicy Wydziału Informacyjno- Bibliograficznego prowadzą tradycyjne kartoteki zagadnieniowe w formie kart katalogowych oraz kartotekę elektroniczną w systemie PROLIB.

Jak urozmaicić spotkania z przedszkolakami; najmłodszymi (przyszłymi) czytelnikami?

 gr. biblion – książka i therapia – leczenie, uzdrawianie.  Stojąca na pograniczu psychologii, medycyny, bibliologii i pedagogiki, ma na celu dawać psychiczne wsparcie poprzez ukierunkowane czytanie.

Zamierzone działanie z wykorzystaniem książki lub innych materiałów, choćby niedrukowanych jak obrazy czy filmy, które prowadzi do zrealizowania celów:  resocjalizacyjnych,  profilaktycznych,  ogólnorozwojowych.

 samodzielne czytanie, słuchanie, oglądanie środków terapeutycznych (książki, fragmenty utworów, alternatywne materiały czytelnicze, teatralne lub filmowe adaptacje utworów literackich),  identyfikacja z bohaterem literackim i przeżycia doznawane podczas kontaktu z zaleconą literaturą (zarówno pozytywne, jak i negatywne), mają na celu uaktywnienie lub emocjonalne wyciszenie uczestnika,

 katharsis : stan psychiczny wpływający na odczucie ulgi, odreagowanie psychicznego napięcia,  wgląd w siebie : uczestnik sam lub przy pomocy biblioterapeuty przepracowuje ważne osobiste problemy,  zmiana w postawie lub zachowaniu uczestnika.

Wybierając odpowiednio dobrany tekst, z którym będziemy pracować. W przypadku przedszkolaków będzie to bajka.

 mają za cel dokonanie zmian w zachowaniu dziecka,  dają przykłady działań, dzięki którym łatwiej rozwiązać problem – zarówno gdy chodzi o uczenie dzieci samodzielności, jak i gdy chcemy nauczyć je radzić sobie z presją rówieśników,

 mają za cel wesprzeć emocjonalnie dziecko,  dać wiarę we własne możliwości,  pokazać, iż świat wszystkich emocji jest normalny,  takie bajki są z reguły głęboko zakorzenione w sytuacji dzieci, dla których są pisane,  aby je stworzyć potrzeba rzetelnej analizy przeżywanych przez dzieci emocji (zarówno gdy chodzi o pierwszy dzień w przedszkolu, jak i rozwód rodziców, pojawienie się nowego dziecka w rodzinie, śmierć ulubionego zwierzątka, chorobę czy nawet śmierć członka rodziny),

 ich celem jest wywołanie relaksacji oraz uspokojenia,  fabuła bajki osadzona jest w miejscu znanym dziecku, ale jednocześnie spokojnym, przyjaznym oraz bezpiecznym,  bohater wszystkimi swoimi zmysłami doświadcza miejsca, w którym przebywa, co sprawia, że również dziecko odbiera bajkę zmysłami,  relaks wpływa na odprężenie mięśni dziecka,  wszystkie jego zmartwienia i lęki schodzą na dalszy plan.

 Hasło łączące materiały z biblioterapii, bajkoterapii, baśnioterapii, poezjoterapii.

 występuje w systemie elektronicznym  w kartotece zawiera się w haśle: TERAPIE

 „Biblioterapia i bajkoterapia. Książki, artykuły i audiobooki w wyborze za lata ”,  „Arteterapia. Książki i artykuły z czasopism w wyborze za lata ”.

BIBLIOTERAPIA  44 książki  158 artykułów  2 audiobooki ARTETERAPIA  38 książek  46 artykułów

BIBLIOTERAPIA  25 TYTUŁÓW CZASOPISM ARTETERAPIA  21 TYTUŁÓW CZASOPISM

BIBLIOTERAPIA  Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis  Biblioteka (-)  Biblioteka w Szkole  Bibliotekarz  Biblioterapeuta  Bliżej Przedszkola  Charaktery  Chowanna  Guliwer  Hejnał Oświatowy  Język Polski w Szkole IV-VI  Nauczanie Początkowe  Nauczyciel i Szkoła  Opieka Wychowanie Terapia  Polonistyka  Poradnik Bibliotekarza  Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze  Przegląd Biblioteczny  Przegląd Oświatowy  Remedium  Świetlica w Szkole  Wychowanie na co Dzień  Wychowanie w Przedszkolu  Wychowawca  Życie Szkoły ARTETERAPIA  Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis  Arteterapia (-)  Biblioterapeuta  Edukacja  Język Polski w Szkole IV-VI  Kultura i Edukacja  Nauczyciel i Szkoła  Niepełnosprawność i Rehabilitacja  Nowe w Szkole (-)  Opieka Wychowanie Terapia  Psychologia w Szkole  Przegląd Psychologiczny  Przegląd Więziennictwa Polskiego  Remedium  Rewalidacja (-)  Szkoła Specjalna  Światło i Cienie (-)  Terapia Uzależnienia Współuzależnienia  Wychowanie na co Dzień  Wychowawca  Życie Szkoły

 Kolorem czarnym zaznaczono dziewięć tytułów czasopism, które występują w obu zestawieniach.  Symbolem „(-)” oznaczono czasopisma, które nie są już prenumerowane w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krakowie lub przestały być wydawane.

 Gotowe teksty terapeutyczne,  bajki terapeutyczne,  przykładowe scenariusze zajęć,  programy biblioterapeutyczne,  zagadnienia teoretyczne,  relacje z prowadzonej przez placówki i jednostki działalności biblioterapeutycznej,  propozycje literatury do warsztatu bibliograficznego biblioterapeuty,

 informacje o działalności PTB i jego Kół,  propozycje zajęć z poezjoterapii,  propozycje wykazu literatury na konkretny temat (na przykład dotyczące śmierci),  materiały dla rodziców i wychowawców dotyczące roli bajek i baśni w życiu dziecka,  życiorysy osób związanych z biblioterapią,  propozycje współpracy nauczyciela bibliotekarza z innymi nauczycielami; polonistą, informatykiem, pracownikiem świetlicy szkolnej,  propozycje warsztatów.

1. Określić grupę, z którą będziemy pracować;  zastanowić się, czy spotkamy się z nią tylko raz, czy więcej,  ile będzie dzieci,  w jakim będą wieku.

2. Wybrać tekst terapeutyczny;  czy będzie to bajka psychoedukacyjna, psychoterapeutyczna, czy relaksacyjna,  czy napiszemy ją sami, czy skorzystamy z już istniejącej,  czy tekst ten przeczytamy, opowiemy, czy włączymy audiobook, a może wykorzystamy japońską sztukę snucia opowieści i wybierzemy teatrzyk kamishibai.

3. Zastanowić się czy możemy wprowadzić zabawę ruchową;  czy mamy na to odpowiednio dużo miejsca, by każde dziecko miało przestrzeń do ruchu,  czy nie ma w pobliżu niebezpiecznych przedmiotów (kanciaste rogi stolików, metalowe elementy krzeseł),  czy powierzchnia podłogi, z której będziemy korzystać nie jest za śliska,  czy będzie nam potrzebny sprzęt do odtworzenia muzyki,  czy zabawę ruchową wymyślimy sami, czy skorzystamy z istniejących przykładów.

4. Jak plastycznie nawiążemy do opowiadanego, czytanego, przedstawianego tekstu;  jakie elementy musimy przygotować wcześniej,  jakie przybory będą potrzebne dzieciom do wykonania pracy plastycznej,  czy dzieci będą tworzyły przy muzyce; jeśli tak, to jakiego sprzętu potrzebujemy i jaką muzykę zaproponujemy.

5. Co zwieńczy nasze zajęcia, co będzie najlepszym podsumowaniem;  prezentacja prac plastycznych uczniów,  rozmowa kierowana,  zabawa ruchowa.

6. Jaką formę ewaluacji wybierzemy;  czy obserwację prowadzącego,  czy obserwację oraz badanie nastrojów.

Warto w codziennej pracy pedagogicznej bibliotekarza stosować innowacyjne rozwiązania, które uatrakcyjnią pobyt dzieci w bibliotece, zaciekawią je przez niekonwencjonalną formę przedstawienia tekstu, skłonią do refleksji na konkretne temat i zachęcą do sięgania po literaturę.

LITERATURA  Borecka Irena, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych  Jędrzejewska Wróbel Roksana i in., Bezpieczna bajka, Warszawa  Konieczna Ewelina J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków  Szczecina Agnieszka, Piotrowska Anna, Ślusarek Marta, Z ksiąg zrodzona lat pracy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie , Kraków  Tomasik Ewa, Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny. Cz. 1, Warszawa NETOGRAFIA  Pedagogiczna Bibioteka Wojewódzka w Krakowie  Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne  Portal ABC baby  Portal Ekorodzice terapia-poprzez-czytanie-bajek-dla-dzieci,27,29,1106.html

ANNA WALSKA