Zielona Góra Babimost – działania kierunkowe niezbędne dla rozwoju zielonogórskiego portu lotniczego dr Sebastian Czecharowski Babimost, 09 kwietnia 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Analiza ryzyka projektu
Warsztat z pomysłem, cz. III
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Prywatyzacja usług publicznych.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Polityka transportowa
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost zgodnie z IPI LRPO Zakończono inwestycje pn.: o Budowa drogi patrolowej. o Sieć elektroenergetyczna.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Symulatory w kolejnictwie
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
XXV SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Krosno Odrzańskie – miejsce na Twoje inwestycje
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Transport drogowy na Mazowszu
Prezentacja biznesplanu
Zakopane 25 października 2018
Zapis prezentacji:

Zielona Góra Babimost – działania kierunkowe niezbędne dla rozwoju zielonogórskiego portu lotniczego dr Sebastian Czecharowski Babimost, 09 kwietnia 2015 r.

Wyniki eksploatacyjne PL IEG ( ) LATA Operacje lotnicze (start + lądowanie) Op. handlowe (start + lądowanie) Liczba pasażerów handlowych Liczba pasażerów innych (w tym czartery) Operacje Warszawa (WAW) Operacje Gdańsk (GDN)00520 Operacje (KRK)00018

Sytuacja obecna PL IEG - analiza SWOT (1) 1.1. Współpraca z PPL 2.2. Niskie koszty i strata 3.3. Zrealizowane inwestycje infrastrukturalne 4.4. Zdobyte doświadczenie w obsłudze linii regionalnych 5.5. Wykwalifikowany i zaangażowany personel Mocne strony PL IEG: Słabe strony PL IEG: 1.1. Dualizm "zarządczy" 2.2. Brak wizji, co do formy organizacyjnej 3.3. Brak zdefiniowanych rynkowo realnych celów handlowych (2011) 4.4. Niskie przychody lotnicze i pozalotnicze 5.5. Długookresowa perspektywa braku rentowności 6.6. Brak doświadczenia w obsłudze rejsów dowozowo/odwozowych i niskokosztowych

Sytuacja obecna PL IEG - analiza SWOT (2) Szanse (w otoczeniu PL IEG): 1.1. Możliwość ustanowienia PSO (podst. praw.) 2.2. Peryferyjne położenie woj. lubuskiego w kraju 3.3. Obiektywnie spodziewany wzrost mobilności lotniczej społeczeństwa 4.4. Możliwość utworzenia bazy przew. regionalnego (obniżka kosztów rejsu, wzrost przychodów portu) 5.5. Świadomość SWL co do znaczenia portu (efekt bezpośredni, pośredni, indukowany i spinowy=magnet.) 6.6. Identyfikowana potrzeba lotów przez hub 1.1. Niski potencjał w obszarze oddziaływania 2.2. Bliskość BBI, także POZ i WRO 3.3. Intensyfikująca się konkurencja (zwł. międzygałęziowa) 4.4. Słabość polskiego przewoźnika flagowego 5.5. Malejąca liczba przewoźników regionalnych 6.6. Brak nawyku korzystania z PL IEG 7.7. Słaba dostępność transportowa lotniska 8.8. Brak praktyki w stos. PSO w Polsce 9.9. Niewiele wyróżniających się atrakcji turystycznych Zagrożenia (w otoczeniu PL IEG):

Redefinicja celu strategicznego PL IEG Ponieważ: -założenia strategiczne zostały zrealizowane częściowo; -po 2011 r. miały miejsce zdarzenia, które zmieniły otoczenie biznesowe; -sytuacja biznesowa PL IEG była i pozostaje bardzo trudna niezbędna jest redefinicja celów strategicznych, które muszą w pełni odzwierciedlać uwarunkowania rynkowe. Cel główny [C0]: Minimalizacja straty PL IEG lub pokrycie kosztów prowadzonej działalności (wynik „zero minus”), przy jednoczesnym ustanowieniu zrębów trwałej komunikacji lotniczej. Ocena realizacji celu głównego w okresie 6-10 lat od implementacji Następcza reasumpcja i wyznaczenie strategii na okres b. długi lat Realizacji celu głównego służy 5 celów cząstkowych

Cel cząstkowy 1: rozwój regularnej komunikacji lotniczej (1) (1) Peryferyjne położenie woj. lubuskiego w kraju, (2) dobre oferty lotów europejskich w sąsiednich polskich portach lotniczych, (3) spodziewana bogata oferta przewozowa portu berlińskiego (BBI) uzasadniają nadanie priorytetu rozwojowi komunikacji krajowej. Pozostałe przesłanki rozwoju komunikacji krajowej: duży popyt na podróże krajowe w porównaniu z międzynarodowymi, w tym znaczny odsetek podróży obligatoryjnych; krótki czas lotu versus relatywnie długi czas podróży naziemnej; możliwość łatwego uzyskania korzyści na siatce połączeń przewoźnika (np. niskie koszty operacji, możliwość znacznej liczby rotacji dziennych itp.); wsparcie promocyjne w miejscach docelowych (samorządy innych województw); możliwość konsumpcji tzw. efektu zasięgu (rozpoznawalność marki, efekt promocji w obydwu portach objętych połączeniem, działania handlowe); niskie ryzyko inwestycyjne (finansowe, handlowe, łatwość elastycznego kształtowania zmiany produktowej); możliwość ustanowienia PSO.

Cel cząstkowy 1: rozwój regularnej komunikacji lotniczej (2) Działanie 1:Rozwój połączenia z Warszawą Relacja o największym popycie, najniższym ryzyku handlowym, z ośrodkiem centralnym, węzłowym portem lotniczym. Pożądane parametry: możliwie pilnie co najmniej 2 operacje dziennie, docelowo 3, oferta dogodna dla rynku warszawskiego, przewoźnik sieciowy lub współpracujący z sieciowym. Działanie 2: Ustanowienie innych reg. połączeń krajowych Regularna komunikacja do 2-3 innych destynacji krajowych Działanie 3: Ustanowienie połączenia z hub’em Regularna komunikacja do węzła przesiadkowego

Cel cząstkowy 2: Wybór modelu organizacyjnego PL IEG Działanie 1:Ustalenie z PPL modelu organizacyjnego sprzyjającego realizacji celu głównego  powołanie „grupy projektowej” PPL & SWL, która odpowiadałaby za realizację redefiniowanych celów w okresie średnim  docelowe powołanie spółki prawa handlowego podlegającej regułom stanowionym kodeksem spółek handlowych, która mogłaby podlegać dalszym przekształceniom stosownie do decyzji właścicielskich SWL dostrzegając wagę lotniczej dostępności transportowej regionu zainteresowany jest rozwojem PL IEG – posiada jednak ograniczony budżet i nie posiada doświadczenia w zakresie zarządzania portami lotniczymi. PPL jest profesjonalnym zarządcą portów lotniczych o znacznym budżecie, jednakże ze względów biznesowych priorytetem pozostaje dlań z pewnością rozwój Lotniska Chopina w Warszawie i Grupy Kapitałowej PPL.

Cel cząstkowy 3: Wykorzystanie mechanizmu PSO (1) Stosownie do: a)art. 183 i art. 197 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze b)art. 16, 17 i 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty możliwe jest ustanowienie tzw. obowiązku użyteczności publicznej (j. ang. Public Service Obligation). Prawo lotnicze przewiduje możliwość nałożenia obowiązku na: zarządzającego portem lotniczym (art. 183 ustawy Prawo lotnicze) – Prezes ULC; konkretną trasę (art. 197 ustawy Prawo lotnicze) – Minister właściwy ds. transportu w porozumieniu z innymi organami).

Cel cząstkowy 3: Wykorzystanie mechanizmu PSO (2) Działanie 1:Identyfikacja pożądanego rozwiązania Działanie 2:Ustanowienie PSO Identyfikując pożądane rozwiązanie trzeba dostrzec, iż: (1)strata PL IEG jest relatywnie niewielka, a PPL/SWL są w stanie ją pokryć, (2)redefiniowany cel strategiczny ma prowadzić do zmniejszenia straty finansowej przy jednoczesnym rozwoju połączeń lotniczych, (3)istotny problem: wzbudzenie popytu i ustanowienie trwałej oferty w zakresie rozkładowego ruchu lotniczego z/do woj. lubuskiego. W przypadku PL IEG preferowanym rozwiązaniem powinno być nałożenie obowiązku użyteczności publicznej na trasę lotniczą.

Cel cząstkowy 4: Intensyfikacja pozostałych przychodów (dodatkowych) Ponieważ proponowany główny cel strategiczny zakłada dążące do zera zmniejszanie straty, w tym utrzymywanie kosztów na niskim poziomie, pożądane jest zidentyfikowanie wszelkich możliwych dodatkowych przychodów PL IEG:  baza regionalna (handling, obsługa techn., sprzedaż paliwa itp. - przesłanki ekonomiczne od 3 rejsów dziennie przewoźnika regionalnego;  inwestycja „spektakularna” w pobliżu PL – kreacja popytu;  podwyżka opłat – reasumpcja cennika opłat w PL IEG; wyższe opłaty za „lukratywną” usługę lotu bezpośrednio do woj. lubuskiego;  czartery, wojsko;  lotnisko zapasowe dla POZ.

Cel cząstkowy 5: Poprawa regionalnej dostępności PL IEG (1) -Znaczne oddalenie od centrum Zielonej Góry (34 km) i Gorzowa Wlkp. (95 km); -peryferyjne położenie niemalże na granicy z woj. wielkopolskim; -brak dróg o wyróżniającej się jakości w bezpośrednim sąsiedztwie; -nieistniejąca w zasadzie komunikacja naziemna => decydują o słabej regionalnej dostępności komunikacyjnej PL IEG Działanie 1:Poprawa komunikacji regularnej z/do portu Rozwiązanie przykładowe (uproszczone): ustanowienie przebiegu linii regularnej PKS z obowiązkowym podjazdem do PL IEG (np. Zielona Góra – Zbąszynek PKP) Działanie 2:Poprawa dróg dojazdowych w układzie regionalnym: -budowa łącznika lub łączników do S3; -identyfikacja możliwości poprawy dostępności Poznania.

Cel cząstkowy 5: Poprawa regionalnej dostępności PL IEG (2)

Cel cząstkowy 5: Poprawa regionalnej dostępności PL IEG (3)

Cel cząstkowy 5: Poprawa regionalnej dostępności PL IEG (4)

Dziękuję za uwagę.