Gdańska dobra praktyka rodzinnych domów pomocy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Advertisements

Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Opieka nad dziećmi do lat 3
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Polski Plan Alzheimerowski
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
20 lat historii. czyli pomoc społeczna w czasach przemian ustrojowych rok …
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Opieka nad niepełnosprawnymi i niesamodzielnymi osobami starszymi
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
dr Eliza Mazurczak-Jasińska
Możliwości rozwoju gospodarstw opiekuńczych z wykorzystaniem funduszy unijnych Aleksandra Bielińska Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Formy wsparcia dla osób starszych na przykładzie Miasta Gdańska Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku.
Badania lekarskie pracowników
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Cele Programu:  stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3 (w wyjątkowych przypadkach.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
PROGRAM SZKOLENIA Typy domów pomocy społecznej oraz możliwości ich łączenia. Możliwości łączenia domów pomocy społecznej z innymi jednostkami Podmioty.
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
POMOC SPOŁECZNA.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Gdańska dobra praktyka rodzinnych domów pomocy w tworzeniu rodzinnych domów pomocy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Zasoby pomocy instytucjonalnej w Gdańsku dla osób starszych domy pomocy społecznej rodzinne domy pomocy dzienne domy pomocy, kluby samopomocy, miejsca czasowego pobytu przy domach pomocy społecznej, całodobowe miejsca okresowego pobytu przy ośrodkach wsparcia, miejsca interwencyjne, centra wielofunkcyjnej pomocy osobom starszym Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Idea powstania rodzinnych domów pomocy – inspirująca rola ośrodka Przyczyny powstania rodzinnych domów pomocy: wzrastająca liczba osób starszych w społecznościach lokalnych, samotność, poczucie bezradności i niepewności tych osób, konieczność poszukiwania nowych ofert pomocy dla seniorów, niewystarczający stopień zaspokajania potrzeb mieszkańców Gdańska w zakresie organizacji opieki całodobowej dla osób starszych Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Podstawy prawne działania rodzinnych domów pomocy Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (wcześniej ustawa z dnia 29.11.1990 r.) art. 52 ust. 1 ustawy: w przypadku braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, osoba wymagająca z powodu wieku pomocy innych osób może korzystać z usług opiekuńczych i bytowych w formie rodzinnego domu pomocy. art. 52 ust.2 ustawy: rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych całodobowo przez osobę w jej miejscu zamieszkania dla nie mniej niż 3i nie więcej niż 8 osób wymagających z powodu wieku wsparcia w tej formie. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Podstawy prawne działania rodzinnych domów pomocy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17.10.2001 r. w sprawie rodzinnych domów pomocy Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 28.07.2005 w sprawie rodzinnych domów pomocy Cel operacyjny 5.5.2 Stworzenie systemu wspomagania osób tworzacych rodzinne domy pomocy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Dla kogo tworzy się rodzinne domy pomocy? Rodzinny dom pomocy W założeniu atutem rodzinnych domów pomocy jest fakt, iż są one przeznaczone dla nie więcej niż ośmiu osób i nie przybierają formy instytucji. Dzięki temu tworzą klimat i atmosferę domowego ogniska, zapewniają kontakt ze środowiskiem oraz bliskość rodziny i przyjaciół. Ze względu na ograniczony zakres usług świadczonych przez rodzinny dom w porównaniu z domem pomocy społecznej (brak konieczności zatrudniania specjalistycznego personelu) - koszty utrzymania mieszkańca RDP powinny być niższe. stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych, przeznaczonych dla osób starszych, które mają problemy z samodzielną egzystencją, a nie wymagają jeszcze umieszczenia w domu pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Oczekiwane rezultaty pobytu w rodzinnym domu pomocy Z koncepcji tworzenia rodzinnych domów wynika, że usługi w rodzinnych domach pomocy powinny zmierzać w trzech kierunkach: osoba zakwalifikowana po uzyskaniu usług powraca do miejsca zamieszkania, gdyż jej stan zdrowia uległ poprawie osoba zostaje przekwalifikowana do domu pomocy społecznej ze względu na pogarszający się stan zdrowia i niemożność dalszego prowadzenia całodobowych usług opiekuńczych osoba pozostaje w rodzinnym domu pomocy. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Możliwości tworzenia rodzinnych domów pomocy . Na bazie propozycji środowiska lokalnego. W wariancie tym, gotowość do świadczenia usług w ramach rodzinnego domu pomocy zgłasza członek rodziny osoby potrzebującej lub inna osoba obca dysponująca lokalem zapewniającym warunki do świadczenia tego typu usług. W oparciu o bazę lokalową gminy. W tym przypadku lokal mieszkalny na ten cel udostępnia gmina ze swoich środków. Gmina proponuje mieszkanie, które można zaadoptować na rodzinny dom, np. pozyskując środki sponsorskie. Możliwość utworzenia placówki tego typu pojawia się również wówczas, gdy osoba starsza wnioskująca o przyznanie miejsca w domu pomocy sama oferuje przekazać swoje mieszkanie na cele pomocy społecznej. Na bazie takiego mieszkania powstaje rodzinny dom prowadzony bezpośrednio przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, a właściciel mieszkania może w nim pozostać. W oparciu o organizacje pozarządowe Wariant ten zakłada włączenie się w świadczenie tej formy opieki organizacji pozarządowych. Organizacje społeczne, fundacje, stowarzyszenia, kościół czy instytucje prywatne wyłonione na drodze konkursu zawierają z gminą umowy na realizację tego rodzaju zadania. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rozpoczęcie kampanii medialnych promujących ideę tworzenia rodzinnych domów pomocy (2003 r) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Powstanie pierwszego rodzinnego domu pomocy w Gdańsku Rodzinny Dom Pomocy w Gdańsku przy ul. Świtezianki 21 prowadzi Pani Halina Naróg-Mańkowska. Świadczy całodobowe usługi opiekuńcze dla 8 osób w lokalu, który jest jej własnością. RDP przyjął nazwę „Jesienna przystań”. Prowadząca została wyłoniona po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Działając na podstawie rozporządzenia MPiPS podpisano porozumienie, na podstawie którego MOPS w Gdańsku zlecił Rodzinnemu Domowi Pomocy w Gdańsku przy ul. Świtezianki 21 świadczenie całodobowych usług opiekuńczych i bytowych. W dniu 16 grudnia 2003 roku powstał pierwszy w Gdańsku, a drugi w Polsce – Rodzinny Dom Pomocy przy ul. Świtezianki 21. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Jesienna Przystań” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Powstanie drugiego rodzinnego domu pomocy w Gdańsku W dniu 20.04.2004 r. utworzono drugi Rodzinny Dom Pomocy w Gdańsku, przy ul. Wodnika 28 o nazwie „Vita ” Był to trzeci rodzinny dom pomocy w Polsce. Dom tak, jak poprzedni, przeznaczony był dla 8 osób starszych wymagających z powodu wieku wsparcia w tej formie. Z drugim rodzinnym domem pomocy MOPS w Gdańsku podpisał w dniu 20.04.2004 r. porozumienie, w którym zlecił świadczenie całodobowych usług opiekuńczych i bytowych. Porozumienia z rodzinnymi domami były zawarte z podmiotami w trybie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 29.11.1990 r. Po zmianie rozporządzenia w sprawie rodzinnych domów pomocy z rodzinnymi domami w Gdańsku, zaczęto podpisywać i podpisuje się do dzisiaj umowy cywilno-prawne na świadczenie usług opiekuńczo-bytowych. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Drugi rodzinny dom pomocy w Gdańsku „Vita” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Kampania medialna dotycząca rodzinnych domów pomocy (2005 r) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Trzeci rodzinny dom pomocy w Gdańsku W dniu 13.05.2005 roku w Gdańsku powstał trzeci Rodzinny Dom Pomocy „Słoneczny Dom” przy ul. Junony 2. MOPS w Gdańsku podpisał umowę z prowadzącym Dom na świadczenie usług opiekuńczo-bytowych dla sześciu osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie skierowanych przez MOPS w Gdańsku. W dniu 23.05.2006 r. podczas obrad Komisji Rodziny i Polityki Społecznej odbywającej się w Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polski stwierdzono, iż z informacji uzyskanych z ministerstwa, rodzinnych domów pomocy społecznej jest niewiele. Na dzień 23.05.2006 r. w Polsce działają cztery (jeden w Poznaniu i trzy w Gdańsku). Spowodowane jest to faktem, iż forma rodzinnych domów jest nowa. Informacja dotyczy rodzinnych domów finansowanych z budżetów samorządu gmin. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Słoneczny Dom” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Kampania medialna dotycząca rodzinnych domów pomocy (2007 r) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Norida” W dniu 05.12.2007 roku na terenie miasta Gdańska powstał czwarty Rodzinny Dom Pomocy „Norida” przy ul. Maszynowej 10. MOPS w Gdańsku podpisał umowę z prowadzącym Dom na świadczenie usług opiekuńczo-bytowych dla pięciu osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie skierowanych przez MOPS w Gdańsku. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Norida” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Barka” W dniu 06.05.2008 roku na terenie miasta Gdańska powstał kolejny Rodzinny Dom Pomocy „Barka” przy ul. Hebanowskiego 78. MOPS w Gdańsku podpisał umowę z prowadzącym Dom na świadczenie usług opiekuńczo-bytowych dla ośmiu osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie skierowanych przez MOPS w Gdańsku. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Barka” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Rodzinny Dom Pomocy „Barka” Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Plan pracy przy tworzeniu nowych RDP Rozeznanie środowiska odnośnie zapotrzebowania na miejsca w rodzinnych domach pomocy Kampania medialna – poszukiwanie kandydatów na prowadzenie RDP Zabezpieczenie środków finansowych Wyłonienie najlepszych kandydatów do prowadzenia rodzinnych domów pomocy Sprawdzenie technicznych możliwości realizacji zadania (warunki do prowadzenia domu zaproponowane przez kandydata) Sprawdzenie kwalifikacji kandydatów, podjecie decyzji o konieczności uzupełnienia wykształcenia Rozmowa kandydata z psychologiem, ocena predyspozycji do opieki nad ludźmi starszymi Przeprowadzanie negocjacji dotyczące kosztu utrzymania w rodzinnym domu Działania w kierunku podpisania umowy Kierowanie osób do rodzinnego domu pomocy

Aktualny stan rodzinnych domów pomocy w Gdańsku L.p. Nazwa RDP Ilość miejsc 1. RDP „Jesienna Przystań” Gdańsk ul. Świtezianki 21 8 miejsc 2. RDP „Słoneczny Dom” Gdańsk ul. Junony 2 6 miejsc 3. RDP „Norida” Gdańsk ul. Maszynowa 10 5 miejsc 4. RDP „Barka” Gdańsk ul. Hebanowskiego 78 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Usługi świadczone w rodzinnych domach pomocy L.p. Rodzaj usługi 1. Usługi bytowe 2. Całodobowe usługi opiekuńcze , 3. Różne formy aktywizacji. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Usługi bytowe świadczone w rodzinnych domach pomocy w Gdańsku obejmują: L.p. Rodzaj usługi 1. Miejsce pobytu, 2. Wyżywienie 3. Utrzymanie czystości Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Całodobowe usługi opiekuńcze w rodzinnych domach pomocy obejmują: l.p. Rodzaj usługi 1. udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, 2. udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych i urzędowych, 3. usługi pielęgnacyjne oraz pielęgnację podczas choroby, 4. dbanie o wygląd zewnętrzny swoich mieszkańców poprzez organizowanie im np. usług fryzjerskich i kosmetycznych, 5. opiekę higieniczną, pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych i przy zakupie niezbędnych leków zaleconych przez lekarza, 6. współpracę ze środowiskiem lokalnym i tworzenie możliwości poszerzania przyjaźni i znajomości, 7. pomoc przy zakupie odzieży i obuwia oraz niezbędnych artykułów osobistego użytku, 8. przygotowywanie powrotów osób do środowiska zamieszkania, 9. organizowanie przejścia osób do domów pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Aktywizacja mieszkańców w rodzinnych domach pomocy odbywa się poprzez : l.p. Rodzaj zajęć 1. zajęcia terapeutyczne (układanie puzzli, pomoc przy drobnych pracach domowych jak obieranie ziemniaków, robienie przetworów, pomoc przy prasowaniu, utrzymania w czystości pokoi i łazienek), 2. zajęcia kulturalno-oświatowe (spotkania z ciekawymi osobami, wspólne czytanie prasy, książek, pogadanki, spotkania z młodzieżą szkolną w formie wolontariatu, spotkania z psychologiem, organizowanie imprez intagracyjnych, okolicznościowych jak imieniny, urodziny mieszkańców RDP, organizowanie wycieczek i wspólnych wyjść do np.: teatru) 3. rehabilitację (proste ćwiczenia usprawniające, spacery, gimnastyka na rowerku stacjonarnym, układanie klocków DUPLO ). Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Kierowanie do rodzinnego domu pomocy Do rodzinnego domu pomocy kieruję się osobę wymagającą całodobowych usług bytowych i opiekuńczych na jej wniosek lub za jej zgodą (lub na wniosek opiekuna prawnego). Skierowanie następuje na pobyt stały lub okresowy. Decyzję w sprawie skierowania do rodzinnego domu pomocy wydaje kierownik ośrodka na podstawie: 1) rodzinnego wywiadu środowiskowego, 2) zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do umieszczenia w rodzinnym domu pomocy, 3) dowodu otrzymywania emerytury, renty lub zasiłku stałego. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Zasady odpłatności w rodzinnym domu pomocy Przy ustalaniu odpłatności od osoby przebywającej w rodzinnym domu pomocy stosuje się odpowiednio art. 61 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, który określa, że zobowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt są w kolejności: 1. mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu; 2. małżonek, zstępni przed wstępnymi – zgodnie z umową zawartą w trybie art. 103 ust. 2 uops. 3. gmina, z której osoba została skierowana do rodzinnego domu pomocy – w wysokości różnicy między kosztem utrzymania w domu (zgodnie z umową pomiędzy MOPS w Gdańsku a RDP), a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca domu pomocy społecznej oraz małżonka, zstępnych przed wstępnymi. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Nadzór nad rodzinnymi domami pomocy MOPS w Gdańsku dokonuje kontroli prawidłowości wykonywania powierzonej usługi. Kontrole są, przeprowadzane co najmniej raz na kwartał i dotyczą w szczególności: zakresu i sposobu świadczenia usług opiekuńczych i bytowych, przestrzegania praw mieszkańców Rodzinnego Domu w tym w szczególności prawa do godności, intymności i poczucia bezpieczeństwa, oraz zapewnienia dostępności do informacji o tych prawach, współdziałania osoby prowadzącej Rodzinny Dom z mieszkańcem i jego rodziną lub opiekunem prawnym. gospodarowania przekazanymi funduszami, merytorycznego prowadzenia domu, załatwiania skarg i wniosków. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Współpraca rodzinnych domów pomocy Wspólne spotkanie Rodzinnych Domów Pomocy z okazji urodzin jednej z mieszkanek Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku

Dziękuję za uwagę Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku