Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są zestawieniem takich form jak : ◦ Tekst ◦ Audio ◦ Obrazy statyczne ◦ Animacje ◦ Wideo ◦ Interaktywne Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych technik mieszanych i sztuk pięknych, jednak mają szerszy zakres. Termin bogate media jest synonimem terminu multimedia interaktywne.
Pliki multimedialne są to pliki zawierające więcej niż jeden sposób przekazywania informacji. Zazwyczaj mianem tym określa się pliki z zapisanym obrazem i dźwiękiem. Dźwięk jest to fala magnetyczna rozchodząca się w ośrodkach sprężystych (gazach, cieczach, korpusach instrumentów muzycznych). Zakres fal słyszalnych przez ludzkie ucho zawarty jest między wartościami granicznymi 20 Hz i 20 kHz.
CD-Audio - standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej, wykorzystujący do tego celu kodowanie PCM o częstotliwości próbkowania 44,1 kHz i rozdzielczości 16 bitów na próbkę.próbkowania MIDI - ze względu na małe rozmiary plików jest często wykorzystywany do tworzenia podkładu muzycznego dla stron WWW, automatycznie odtwarzanego podczas jej oglądania w przeglądarce (poprzez użycie znacznika i odpowiedniej wtyczki). Plik w tym formacie charakteryzuje się małym rozmiarem - kilkuminutowy utwór muzyczny może być zawarty w pliku o rozmiarze kB, w efekcie wczytanie takiego pliku nie zwiększa ogólnego czasu ładowania całej strony.
WAV - Format charakterystyczny dla platformy Windows, pozwala na zapis muzyki z jakością płyty kompaktowej (44.1 kHz, 16 bit, stereo). Pliki w tym formacie mają jednak jedną zasadniczą wadę - wielkość. Na 1 sekundę dźwięku potrzeba 172 kB. Z tego właśnie powodu format ten nie bardzo nadaje się do Internetu. Aby zmniejszyć objętość należy niestety zrezygnować z jakości i tak można: zmniejszyć rozdzielczość do 8 bitów, zrezygnować z dźwięku stereo i zmniejszyć częstotliwość próbkowania np. do Hz lub nawet do 8000 Hz. Sekunda pliku zapisanego z minimalnymi ustawieniami (8 bit, mono, 8000 Hz) zajmuje 8 kB.
MPEG (Moving Picture Experts Group) – format ten stosuje kodowanie psychoakustyczne, czyli technikę wykorzystującą naturalne ograniczenia słuchu człowieka. MP3 (MPEG-2 Layer 3) – format stratnej kompresji dźwięku opierający się na zmodyfikowanej dyskretnej transformacie cosinusowej i używający modelu psychoakustycznego. Format został stworzony we Fraunhofer-Institut für Integrierte Schaltungen. Przy tworzeniu jego pierwszej implementacji wykorzystywany był m.in. utwór Suzanne Vegi Tom's Diner w celu dostosowania kompresji do brzmienia ludzkiego głosu
MP3 pro – połączenie wcześniejszego formatu mp3 i nowej technologii pozwalającej na znaczną rekonstrukcję wyższych częstotliwości MP4 (MPEG-4Part 14) – standard kodowania obrazu i dźwięku napisany z myślą o telewizji cyfrowej oraz przesyłaniu multimediów przez Internet. Ogg Vorbis – format przewyższający mp3 pod względem jakości i stopnia kompresji dźwięku ◦ w odróżnieniu od MP3 format Ogg Vorbis nie jest opatentowany i pozostaje bezpłatny, zarówno do celów prywatnych, jak i komercyjnych ◦ dekodowanie plików zapisanych w tym formacie wymaga większego zapotrzebowania na moc obliczeniową procesora niż MP3 (w przenośnych odtwarzaczach szczególnie uwidacznia się to poprzez skrócenie czasu pracy)
AVI (audio-video interleave, czyli współistnienie obrazu i dźwięku ) – kontener danych audiowizualnych (wprowadzony przez Microsoft). Współistnienie oznacza, że w jednym pliku mogą występować zarówno informacje o obrazie jak i o dźwięku. M-JPEG (Motion JPEG) – ruchoma wersja statycznego JPEG-a. Stosuje się tutaj ten sam algorytm kompresji.
DV (Digital VIdeo) – cyfrowy format komponentowy do zastosowań konsumenckich. DV jest formatem, który do zapisu stosuje cyfrowe taśmy o szerokości 6,35 mm. Format ten jest rzadko stosowany do zapisu filmu na komputerze ze względu na niski stopień kompresji. Kilkudziesięciominutowy film może zajmować nawet kilkanaście gigabajtów.
Wymień pliki multimedialne obsługiwane przez program Windows Media Player. Opisz formaty, które nie zostały omówione na lekcji. Opisz formaty multimedialne, których nie obsługuje program Windows Media Player: ◦ *.ra, *.rm, *.ram ◦ *.mov, *.qt
Cyfrowy zapis dźwięku opiera się na procedurze zwanej próbkowaniem. Próbkowanie, to nic innego, tylko odczytywanie poziomu sygnału akustycznego w danej chwili i zapisywanie jako liczby. Oczywiście, prawie zawsze liczba ta jest zapisywana w formacie dwójkowym.