Dichotomy between private and public experience: A case of Polish wierzyć believe Małgorzata Fabiszak Anna Hebda Barbara Konat Adam Mickiewicz University,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poland - DAPHNE subproject
Advertisements

Session 6 Case Study – Elektrim SA Saturday, January 15, 2011 SAL Wroclaw Lectures on Corporate Governance Geoffrey Mazullo Principal Emerging Markets.
G.Broda Helsinki 20-22, September 2010
Summer proverbs Przysłowia letnie..
USA.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Usługi sieciowe Wykład 9 VPN
Statistics – what is that? Statystyka dla gimnazjalistów.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Sun altitude Made by: Patryk Cichy Patryk Cichy Mateusz Dąbrowicz Mateusz Dąbrowicz Mariusz Król Mariusz Król Mariusz Dyrda Mariusz Dyrda Group leader:
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Saint Nicolaus.
Moja przyszłość Whom am I supposed to be? When everything deceptive? To the destination the long road, but difficult tasks... Kim mam być? Gdy wszystko.
Copyright for librarians - a presentation of new education offer for librarians Agenda: The idea of the project Course content How to use an e-learning.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Software Engineering 0. Information on the Course Leszek J Chmielewski Faculty of Applied Informatics and Mathematics (WZIM) Warsaw University of Life.
Strona Bierna.
Team Building Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Requirements Engineering Lecture.
Dzielenie relacyjne / Relational Division
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Polaryzacja światła.
Creating Public Value Lazarski School of Commerce and Law May, 2011 Edward T. Jennings, Jr. University of Kentucky Martin School of Public Policy and Administration.
„Accidentally in love”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Tworzenie aplikacji sieciowych w języku Java Threads Prezentacja.
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
Mariusz Pudzianowski.
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
Testy. Test I 1. You dont have to watch the move if you dont want to. 2. How old is your sister? 3. We are going to meet Tom next week. 4. They live in.
Volleyball Polish national sport.
Future Perfect i Future Continuous
Europejska współpraca szkół Zespół Szkolno-Przedszkolny w Janowicach w projekcie Zdobądź gola.
Do you know who I am? Czy wiesz kim ja jestem Soy alguien con quien convives a diario Im somebody you live with every day.. Jestem kims z kim żyjesz.
Profile of the patron School history Success story – our achievements School anthem Project members.
Volleyball my hobby Oliwia Rejek.
Contents About Kujawiak dance About Kuyavia S. Strzeleckis Kujawiak notes Kuyavias coat of arms Song Quiz.
Kosmologia realistyczna Marek Kutschera 05 V 2009 IPJ.
______________________________________ TARGU-JIU 2010.
Comenius The Great Wonders of Europe The Polish school is called … is called …
- For students (12 questions) - For parents (6 questions) - For grandparents (6 questions)
Global Financial Crisis and its Consequences for Polish Housing Market
REGIONALNE CENTRUM INFORMACJI I WSPOMAGANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH REGIONAL INFORMATION and SUPPORT CENTER for NGOs EVALUATION V BALTIC SEA NGO FORUM.
TVP SA Odział w Łodzi Łódź ul. Narutowicza 13 TVP Łódź the Year of anniversary – it is already 55 years together.
BLOOD DONATION.
POLAND. we will take you on a journey during which you will learn something about us.
Pragmatyczna analiza rozumienia i użycia języka przez systemy sztucznej inteligencji - na przykładzie języka chatbot'ów.
Writing about my new house
The Grumpy Test If at least one of these pictures does not make you smile, then you are grumpy and need to go back to bed. Test na ponuraka Jak nie usmiechniesz.
Stakeholder Analysis Lazarski University May, 2011 Edward T. Jennings, Jr. University of Kentucky Martin School of Public Policy and Administration.
Music: Nightengale Serenade
A to Polska właśnie.
Teksty prymarne (original texts) to teksty autentyczne, nie są przeznaczone dla celów dydaktycznych; teksty adaptowane (simplified/adapted texts)są przystosowane.
WELCOME TO Gdańsk Culture & Sport Sport Football.
I am sorry, but I can’t go out with you
legend
The legend of amber Reda, Poland 2010.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
Comparative analysis Impact of 2005 and 2006 social campaigns on awareness of drug services and change of behaviours and attitudes to drug problem.
POLISH FOR BEGINNERS.
2 Review What is bionomial nomenclature Explain What is a genus
Wydział Elektroniki Kierunek: AiR Zaawansowane metody programowania Wykład 6.
A. When we celebrate? Celebrating the European Day of Languages ​​ on September 26 since We celebrate it in 47 countries.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
CSIC 5011 Mini-Project 1:Principle Component Analysis on Finance Data
1.2.4 Hess’s Law.
Zapis prezentacji:

Dichotomy between private and public experience: A case of Polish wierzyć believe Małgorzata Fabiszak Anna Hebda Barbara Konat Adam Mickiewicz University, Poznan

Private vs public experience 1) COGNITION AS BRAIN metaphor: individual autistic brain COGNITION AS ACTIVITY: body, context, other individuals and tools, accumulated knowledge [Bernardez 2007] 2) Intersubjectivity as the sharing of experiential content (e.g. feelings, perceptions, thoughts and linguistic meanings) among a plurality of subjects [Zlatev et al 2008]

Polish wierzyć to believe: dictionary senses wierzyć 1)to consider sth true 2) to follow a religion 3) to consider what sb says true 4) to trust sb 5) to see sbs potential and be convinced of their future success [SJP PWN online] Cx 1)+2) wierzyć w+ACC to believe in...; wierzyć, że to believe that 3) wierzyć komuś, że to believe sb that... 4) wierzyć komuś to believe sb 5) wierzyć w kogoś to believe in sb

Prefixed forms: uwierzyć, dowierzać, zawierzyć/ać u- in one of its image schemas the LM is construed as a collection of entities among which the selected TR is located; thus, the TR constitutes part of the LM (aspectual pair with senses 1) and 2)) do- indicates an approximation to a goal or result; some effort; reaching the goal may involve encountering certain difficulties along the way, where the trajector (TR) makes every effort to achieve the goal despite any obstacles; (sense 3)) za- can represent a construal of excess with intransitive perfective verbs, being extended from the sense of going beyond a boundary (Dickey 2006, 2009, p.c.; Przybylska 2001, 2006; Piernikarski 1975; Śmiech 1986; Tabakowska 2003)

Hypotheses 1)Individual cognition co-occurs more frequently with 1st Person Sg Subjects 2)Social Cognition co-occurs more frequently with NP Objects 3)Individual Cognition co-occurs more frequently with that-Clausal Objects 4)Individual Cognition co-occurs more frequently with 1st Person Sg IObjects

Data PWN Corpus extracts from 386 books, 977 issues of 185 newspapers and magazines, 84 recorded conversations, 207 websites and several hundred promotional leaflets 40 million words; demo online version of the corpus used – 7.5 million words wierzyć: 384, uwierzyć: 466, dowierzać: 11, zawierzać: 7, zawierzyć: 6

Formal variables Negation: Neg, Pos V_Pers: V1, V2, V3 [impersonal forms disregarded] V_Number: VSg, VPl Obj_Form: ObjNP, ObjClause, ObjPRO (w siebie) [intransitive and other PRO disregarded] Obj_Case: ACC, w+ACC IObjForm: IObjNP, IObjPRO IObjNum: IObjSg, IObjPl IObjPerson: IObj1, IObj2, IObj3

Semantic variables Obj_NP_Sem: ObjCONCR, ObjHUM, ObjABSTR Obj_Clause_Sem: ObjACCOM, ObjACH, ObjACT, ObjST, ObjHYPO, e.g. Uwierzyłaś, że wszystko jest twoją winą [You believed that everything was your fault], Niech się pan stara aby uwierzyła że będzie zdrowa [Do whatever you can to make her believe she will get better] IObjSem: IObjHUM, IObjABSTR, IObjCONCR Obj_Cog: Indiv, Soc, e.g. A ja mu uwierzyłem, że go zrujnowałem [And I believed him that I ruined him], Zdaje mi się, że uwierzyłem w duchy [It seems to me I have started to believe in ghosts] Disc_Function: Disc, Lex

Hypothesis 1

Indiv: dowierzać, uwierzyć, V2, VSg, e.g. Wydawało się, że ciągle nie dowierza własnemu szczęściu [It seemed he still couldnt believe his luck] Soc: zawierzać, zawierzyć, wierzyć, VPl, VSg, e.g. Wierzymy w dziennikarzy, ale w każdego z osobna [We believe in journalists, but in each of them separately]

Hypotheses 2 and 3

Hypothesis 2 and 3 Soc cognition: ACC NP Objects Indiv: Object that clauses

Hypothesis 4

Indiv: ObjHUM, IObj1 Soc: IObjABSTR, e.g. Nie, wy już i Bogu nie wierzycie [No, even God-DAT you do not believe any longer], Zawierzyli partii, a przestali wierzyć mnie [They started to believe the (political – AH) party-DAT, and stopped believing me]

Individual vs Social Cognition: Logistic Regression Analysis

Results Indiv (-): VSg, SemObjHUM, e.g., Od razu uwierzyłam w Felka i nowy ustrój [I believed in Felek and the new political system at once] Soc: ObjClauseSemHYPO, ObjClauseSemST, IObj3 e.g., Dzięki panu uwierzyłam, że Rosjan można kochać [Thanks to you I believed that its possible to love Russians]; Chyba pierwszy raz uwierzyłem, że świat jest piękny [I guess for the first time I believed that the world was beutiful]; Mało kto mu wierzy [Hardly anyone believes him]

Summary Only Hypothesis 1 has been partially confirmed with a statistically significant result: Individual cognition co-occurs more frequently with Sg Subjects Hypotheses 2 and 3: there is a correspondence, but no statistically significant result Unpredicted results: 5) HYPO and ST semantics of object clauses co- occur with Social Cognition 6) IObj3 co-occurs with Social Cognition

Further research Grammaticalization of Dative IObj into discourse markers as a reflection of attempts to communicate ones Individual Cognitive Experience to Other Minds and to change their Cognitive State Uwierz, że; uwierz w, e.g., Uwierz, że może być pozytywnym doświadczeniem [It can be a positive experience, believe it], Uwierz w nieskończoność [Believe in eternity] Uwierz mi, że, e.g. Uwierz mi, że kiedy ciebie nie ma, uwodzi twoich kumpli aż miło [Believe me (when I say) that when you are not here, she seduces your buddies all she wants] Uwierz mi (Disc), e.g. Mariola, uwierz mi, ja naprawdę nie robię niczego złego [Mariola, believe me, I am not doing anything wrong] Uwierz (Disc), e.g. Tak będzie lepiej, uwierz [It will be better that way, believe me]...pragmatic meanings come to be reanalyzed as semantic polysemies [Traugott – Dasher 2005: 1)