PROCESY GRUPOWE Formowanie się grupy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Zarządzanie projektami partnerskimi
Skuteczne zachowania na rynku pracy
JAK ZOSTAĆ I BYĆ DOBRYM LIDEREM?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Anna Paszkowska-Rogacz
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Spójność logiczna projektu.
Lider- Przywódca.
warsztaty dla rodziców
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Psychologia w zarządzaniu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Postawa asertywna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
8 zasad postępowania lidera
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
The Leader in Me.
Zespół – podstawowe pojęcia i zagadnienia
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
MODUŁ 1 TEMAT 2 POZIOM 2 Współpraca z różnymi osobowościa mi.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

PROCESY GRUPOWE Formowanie się grupy

GRUPA To dowolna liczba osób (według niektórych: co najmniej trzy), które współdziałają ze sobą, są psychologicznie świadome siebie nawzajem oraz postrzegają siebie jako grupę.

4 ETAPY ROZWOJU GRUPY FORMOWANIE (forming) - etap ten cechuje wysoki stopień niepokoju. Członkowie wywierają na sobie pierwsze wrażenia, określają wzorce zachowań, przydzielają poszczególnym osobom role. Uwaga grupy jest tu skoncentrowana na strukturze grupy oraz rolach jej poszczególnych członków.

Etap 2 BURZENIE (storming). Po wzajemnym przetestowaniu następuje wyrażanie własnych opinii. Na tym etapie pojawiają się różnice zdań oraz konflikty. Jest to bardzo ważny etap tworzenia spójnej grupy.

Etap 3 NORMOWANIE (norming) - na tym etapie pojawiają się normy grupy, czyli modulatory zachowań, niezbędne do efektywnego funkcjonowania grupy.

Etap 4 UTRWALANIE (performing) – po sformowaniu grupy następuje okres jej normalnej pracy jako zespołu, kiedy to grupa potrafi już pracować efektywnie, osiągając cele.

FORMOWANIE SIĘ GRUPY GRUPA powstaje, gdy określony zostaje wspólny cel, powstają normy specyficzne dla tej grupy, pojawiają się charakterystyczne dla grupy role, pomiędzy osobami zachodzą interakcje powstaje specyficzny dla tej grupy język (komunikacja)

1. CEL GRUPY Na początku istnienia grupy członkowie nie skupiają się wokół celu, ale wokół swojej roli i na oczekiwaniach względem grupy, oceniają innych oraz obserwują ich zachowania. Dzięki temu wzmacniamy wymiar społeczny grupy, by w późniejszym czasie skupić się na zadaniu.   Przy wyznaczaniu ważna jest Reguła SMART Specyficzny Mierzalny Ambitny Realny Terminowy

Cel musi być Specyficzny, Konkretny Musisz określić następujące aspekty: Co chcesz osiągnąć? Po co chcesz to osiągnąć? Jak chcesz to osiągnąć?

Cel musi być Mierzalny Czego nie da się zmierzyć, nie można osiągnąć. Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel?

Cel musi być Osiągalny i Ambitny Określając swój cel musisz pamiętać o tym, że ten cel w Twoim rozumieniu da się osiągnąć i jest to coś do czego można dążyć. Jeżeli przesadzisz z wielkością swojego celu, może Cię to automatycznie zniechęcić i cel wpadnie w kategorię "może, kiedyś".

Cel musi być Rzeczywisty Musisz mieć poczucie, że Twój cel stanowi pewne wyzwanie dla Ciebie. Nie może być za łatwy, ale nie może być też zbyt abstrakcyjny.

Cel musi być Określony w czasie Dokładne określenie czasu, kiedy chcesz osiągnąć cel wyznaczy punkt, do którego możesz dążyć.

NORMY GRUPOWE Otwarta komunikacja Komunikacja dwustronna Reagowanie na problemy Pochwała za dobrze wykonaną pracę Aktywne włączanie się w prace zespołu Konstruktywna krytyka Liczenie się ze zdaniem innych Konsekwencja w działaniu Wiara w ludzi i ich umiejętności Autentyczność Współodpowiedzialność

Role w zespole Role zadaniowe – łączą się z zadaniem Role indywidualne – hamują pracę grupy – wynikają z chęci realizacji własnych celów jednostki Role społeczne – dotyczą budowania atmosfery w grupie

Role w dobrym zespole Naturalny lider sprawuje pieczę i kontrolę nad sposobem, w jaki grupa stara się osiągnąć cele. Potrafi efektywnie wykorzystać zasoby zespołu; rozpoznaje, gdzie tkwią zalety, a gdzie słabości grupy; potrafi wykorzystać potencjał indywidualny każdego pracownika. Cechy: zrównoważony, dominujący, ekstrawertyk. Charakteryzuje go raczej zdrowy rozsądek aniżeli rozważania intelektualne, w kierowaniu nie jest agresywny.

Filar - realizator zamienia koncepcje i plany na praktyczne działanie i realizuje uzgodnione plany w sposób systematyczny i efektywny. Cechy: zrównoważony i zdyscyplinowany. Dzięki niemu następuje praktyczne wdrożenie projektów i planów rozwiązań. Pragnie konkretów, nie lubi zmienności planów.

Człowiek czynu - lokomotywa kształtuje sposób, w jaki wykorzystany zostanie wysiłek grupy; kieruje swoją uwagę bezpośrednio na ustalaniu celów i priorytetów; pragnie wywierać wpływ na kształt lub wzorzec dyskusji grupowej. Cechy: niespokojny, dominujący, ekstrawertyk, impulsywny, łatwo się irytuje.. Chce szybko widzieć rezultaty. Rywalizuje i bywa arogancki, ale dzięki niemu „coś się rzeczywiście dzieje”.

twórca - innowator wysuwa nowe pomysły i strategie ze szczególnym uwzględnieniem najistotniejszych problemów. Próbuje „przedzierać się” ze swoją wizją przez grupowe podejście do problemu na zasadzie konfrontacji. Cechy: dominujący, inteligentny, introwertyk. Może „gubić” szczegóły i robić błędy, a także krytykować pomysły innych. Im większy problem, tym większe wyzwanie, żeby go rozwiązać. Uważa, że wszystkie dobre pomysły z początku dziwnie wyglądają. Roztacza wokół siebie aurę „geniusza”.

Człowiek kontaktów bada, analizuje i przytacza informacje na temat pomysłów, stanu wiedzy i działań na zewnątrz grupy; nawiązuje kontakty zewnętrzne, które mogą być użyteczne dla zespołu; potrafi prowadzić niezbędne negocjacje. Cechy: zrównoważony, dominujący, ekstrawertyk. Popiera innowacje i jest dobrym improwizatorem. Trochę cyniczny w poszukiwaniu zysku dla grupy – często mówi „nowe możliwości powstają w wyniku błędów innych”. 

Sędzia - ewaluator analizuje problem, ocenia pomysły i sugestie, dzięki czemu grupa startuje z lepiej przygotowanej pozycji do podjęcia ważnej decyzji. Cechy: inteligentny, zrównoważony, introwertyk. Jest najbardziej obiektywny, bezstronny i niezaangażowany emocjonalnie, lubi mieć czas do namysłu, brak mu entuzjazmu, ale jego spokój pozwala na podjęcie wyważonych decyzji.

Człowiek grupy – dusza zespołu wspiera członków grupy, podbudowuje morale grupy, jeśli są jakieś niedociągnięcia i braki, potrafi zapobiegać konfliktom, kształtuje „ducha” grupy, wzmacnia współpracę i lepszą komunikację, jest lojalny wobec zespołu. Cechy: ekstrawertyk, zrównoważony, niskie pragnienie dominacji i rywalizacji, zdolność empatii. Może jego wkład nie jest zbyt wyraźny, ale nieoceniona jest jego lojalność i oddanie wobec grupy, nie lubi konfrontacji.

Perfekcjonista nastawiony na konkretny efekt – na zakończenie zadania w określonym czasie i zapewnienie mu jak najwyższego standardu wykonania; może być trudny w kontaktach ze względu na to, że jest wrogiem przypadku i grzęźnie w szczegółach, które nie są najistotniejsze do zakończenia zadania, zawsze świadom celu. Cechy: niespokojny, napięty, introwertyk, zdyscyplinowany.

Role indywidualne AGRESOR – wywołuje konflikty z innymi NIEZGODNY – burzy każde porozumienie i nie zgadza się na żadne rozwiązania DOMINUJĄCY – jest zainteresowany jedynie własnymi rozwiązaniami POSZUKUJĄCY UZNANIA – zwraca na siebie uwagę wszędzie tam gdzie może przypisać sobie współudział w sukcesie PROWOKUJĄCY – zwraca na siebie uwagę

INTERAKCJE GRUPOWE – na początku są powierzchowne, sztuczne, nacechowane ostrożnością. Rola prowadzącego polega na modelowaniu głębokości i jakości interakcji. Ważne jest obniżenie stresu związanego z wejściem w grupę, zabawa może zmniejszyć napięcie.  

W fazie formowania zespołu członkowie grupy: Poznają się wzajemnie. Często jest to ich pierwsze spotkanie albo mieli już z sobą kontakt, ale nigdy nie pracowali przy wspólnym projekcie.  

Testują nową sytuację Nie wiedzą dokładnie, na czym będzie polegała praca zespołowa, jaki będzie zakres ich odpowiedzialności. Mogą poszukiwać sensu utworzenia zespołu, zadawać rozliczne pytania o zasady w nim panujące, zobowiązania wobec członków.

Sprawdzają siebie wzajemnie. W tej fazie członkowie zespołu mają do siebie ograniczone zaufanie i sprawdzają, na co mogą sobie pozwolić wobec innych osób, a także lidera. Często mają ambiwalentną postawę co do pracy w zespole. Z jednej strony mogą obawiać się, z drugiej, mogą cieszyć się na nowe wyzwania i być pełni optymizmu

W tej fazie wiele energii grupowej jest zużywana na budowanie wzajemnych relacji. Istnieje też silna tendencja do unikania konfliktów i budowania życzliwej atmosfery. Podejmowane są działania zmierzające do pokazania siebie w jak najlepszym świetle