Portret zbiorowości ludzi bezdomnych województwa pomorskiego 2009 Szkolenie realizatorów badania socjodemograficznego 2009 Maciej Dębski, Uniwersytet Gdański.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standaryzacja metody streetworkingu skierowanej do osób bezdomnych –
Advertisements

Bogdan Palmowski Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dobroczynne o/Gdynia
Socjodemograficzny portret osób bezdomnych w województwie pomorskim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Kontrakty – dofinansowanie aktywnych form pracy socjalnej
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
„Przeciwdziałanie handlowi ludźmi”
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
SOPOCKI PROGRAM STREETWORKINGU W SEZONIE LETNIM
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Dom Samotnej Matki i Dziecka
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
BEZDOMNOŚĆ NA ULICY.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Program STACJA”
Informacje ogólne na temat projektu: „Społeczne i instytucjonalne aspekty bezdomności w województwie lubelskim” Alicja Borzęcka-Szajner Wyższa Szkoła.
PRACA SOCJALNA.
Wydział Prewencji KWP w Krakowie
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
międzysektorowe partnerstwo w celu rozwiązywania problemu bezdomności
- na przykładzie działań MOPS w Gdyni
ZJAWISKO BEZDOMNOŚCI W POLSCE
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Piotr Olech – PFWB Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się. - Aldous Huxley.
STOWARZYSZENIE DOM POMOCNA DŁOŃ
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Krakowski system wspierania osób chorujących psychicznie
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Wydzia ł Prewencji KWP w Krakowie BEZDOMNI, SAMOTNI I BEZRADNI ZIMĄ.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
BEZDOMNOŚĆ. PRZEGLĄD DEFINICJI BEZDOMNOŚCI Najważniejsza definicja dla nas jako pracowników pomocy społecznej zawarta jest w ustawie o pomocy społecznej.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
„ KLASA MUNDUROWA” (2016/2017 – 2018/2019) . A tak to się zaczęło……..
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Aktywizacja zawodowa osób wykluczonych społecznie
Bogdan Palmowski Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dobroczynne o/Gdynia
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
PAWEŁ JASKULSKI towarzystwo pomocy im. Sw. Brata alberta
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Portret zbiorowości ludzi bezdomnych województwa pomorskiego 2009 Szkolenie realizatorów badania socjodemograficznego 2009 Maciej Dębski, Uniwersytet Gdański Łukasz Browarczyk, Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności PatronatPatronat honorowy: medialny:

Główny cel badań socjodemograficznych wśród osób bezdomnych to: ustalenie ich liczby oraz podstawowych danych społeczno- demograficznych. Diagnoza takich aspektów jak: płeć wiek wykształcenie miejsce i forma przebywania korzystanie z pomocy doświadczenie bezdomności: niezależne (zewnętrzne) i zależne (wewnętrzne) przyczyny bezdomności, długość pozostawania osobą bezdomną zdrowie aktywność zawodowa sytuacja mieszkaniowa I. Cel Badania

PatronatPatronat honorowy: medialny: Cele szczegółowe: stworzenie map przestrzennych przebywania osób bezdomnych poza placówkami lepsze poznanie charakteru miejsc przebywania osób bezdomnych sprowadzenie osób bezdomnych do placówek w sytuacji zagrożenia życia nagłośnienie problematyki bezdomności współpraca międzysektorowa stworzenie materiału do analiz porównawczych mających za zadanie określenie dynamiki zjawiska bezdomności w województwie pomorskim udoskonalanie metodologii badania problematyki bezdomności I. Cel Badania

PatronatPatronat honorowy: medialny: Grupa docelowa: 1.Osoby bezdomne – BEZ DACHU NAD GŁOWĄ Dworce kolejowe i autobusowe oraz ich okolice; Tereny ogródków działkowych, domki letniskowe; Garaże; Kanały i węzły ciepłownicze; Ulice; Plaże; Pustostany, budynki do rozbiórki; Ogrzewalnie; II. Kogo i gdzie badamy

PatronatPatronat honorowy: medialny: Grupa docelowa: 1.Osoby bezdomne – BEZ DACHU NAD GŁOWĄ Bunkry; Lasy i parki; Miejsca na cmentarzach; Centra handlowe, parkingi; Opuszczone samochody, przyczepy kempingowe; Klatki schodowe, zsypy, piwnice; strychy; śmietniki; Złomowce Ziemianki. Wagony i bocznice kolejowe Meliny II. Kogo i gdzie badamy

PatronatPatronat honorowy: medialny: Grupa docelowa: 2.Osoby bezdomne – BEZ WŁASNEGO DOMU Osoby przebywające w noclegowniach; Osoby bezdomne przebywające w całodobowych schroniskach dla osób bezdomnych; Osoby bezdomne przebywające w schroniskach dla kobiet [CIK, SOW]; Osoby bezdomne przebywające w zakładach penitencjarnych; Osoby bezdomne przebywające w szpitalach, Zakładach Opiekuńczo-Leczniczych i izbach wytrzeźwień; Osoby bezdomne zakwaterowane w mieszkaniach wspieranych (mieszkalnictwo treningowe, chronione); Osoby przebywające w hospicjach. II. Kogo i gdzie badamy

PatronatPatronat honorowy: medialny: 1.Ogólne błędy popełniane przez ankieterów. Niewypełnienie miejscowości i powiatu oraz miejsca pobytu osób bezdomnych. Pośpieszne i nieuważne realizowanie wywiadów. Niepełne wypełnianie wywiadów. Nieczytanie wszystkich pytań i wszystkich możliwych odpowiedzi do końca. Nie stosowanie się do reguł przejścia. Brak wystarczającego kontaktu i przepływu informacji pomiędzy. ankieterem z koordynatorem powiatowym. Realizowanie wywiadów zbiorowych. III. Najważniejsze błędy w badaniach

PatronatPatronat honorowy: medialny: 2.Błędy popełniane przez ankieterów w miejscach niemieszkalnych. Świadome mijanie miejsc przebywania osób bezdomnych. Brak dostatecznej informacji dotyczących miejsc przebywania osób bezdomnych Przymuszanie osób bezdomnych do udzielenia wywiadu. Realizacja wywiadów przez pracowników służb mundurowych a nie ankieterów. Krótki czas trwania badań terenowych w miejscach niemieszkalnych. III. Najważniejsze błędy w badaniach

PatronatPatronat honorowy: medialny: 3.Błędy popełniane przez ankieterów w miejscach mieszkalnych. Rozdawanie osobom bezdomnym ankiet do samodzielnego wypełnienia. Wypełnianie ankiet przez ankieterów nie na podstawie rozmowy z osobą bezdomną lecz na podstawie danych zebranych w wywiadzie środowiskowym. Wypełnianie ankiet przez pracowników socjalnych pracujących w placówce, w której przebywa badana osoba bezdomna. III. Najważniejsze błędy w badaniach

PatronatPatronat honorowy: medialny: 4.Błędy wynikające ze strony organizatorów badania. Niewystarczająca ilość szkoleń dla koordynatorów i ankieterów badania. Niewystarczająca liczba wolontariuszy zaangażowanych w badania terenowe. III. Najważniejsze błędy w badaniach

PatronatPatronat honorowy: medialny: Definicja bezdomności, nowe kategorie. Ludzie w schroniskach dla kobiet. Zakwaterowanie w schronisku dla kobiet. Ludzie zakwaterowani z powodu doświadczania przemocy w rodzinie (głównie kobiety [przebywające w CIK i SOW]), gdzie pobyt z założenia powinien być krótkoterminowy. Ludzie żyjący w niezabezpieczonym (niepewnym) mieszkaniu. Tymczasowo u rodziny lub przyjaciół. Życie w konwencjonalnym mieszkaniu, ale nie w swoim stałym miejscu zamieszkania z powodu braku domu. Osoby przebywające w melinach mieszczących sie w mieszkaniach, ale o bardzo niskim standardzie. Osoby, którym udziela się pomocy z tytułu bezdomności, a przebywają w takich miejscach. Policja oraz pracownicy socjalni z określonego rejonu powinni znać umiejscowienie melin w swoim rejonie. IV. Nowości w badaniu

PatronatPatronat honorowy: medialny: Nowy sposób prowadzenia kwestionariusza ankiety. Zdecydowaliśmy, że pytania w narzędziu badawczym podzielimy na dwie kategorie, te które będą stanowić rdzeń ankiety (w perspektywie wielu lat będą poddawane jedynie zmianom kosmetycznym) i blok pytań, który będzie wymienny. W każdym badaniu partia pytań poświęcana będzie innemu zagadnieniu. Zmieniliśmy pytania dotyczące przyczyn bezdomności, należy zwrócić szczególną uwagę na to, że wskazaliśmy na to, że uzależnienie, rozpad związku partnerskiego może być przyczyną zależną (np. alkoholizm samej osoby) od osoby bezdomnej lub niezależną (np. alkoholizm partnera). IV. Nowości w badaniu

PatronatPatronat honorowy: medialny: Nowe pytania w ankiecie. W tym roku postanowiliśmy zamieścić blok pytań poświęconych wychodzeniu z bezdomności i ocenie pomocy niesionej osobom bezdomnym, jako narzędziu służącemu usamodzielnieniu się. Pytamy min. o to, jak same osoby bezdomne postrzegają swe szanse na usamodzielnienie się. Jak postrzegają pomoc, którą otrzymują, czy pomoc ta stanowi dla nich ułatwienie w wychodzeniu z bezdomności. IV. Nowości w badaniu

PatronatPatronat honorowy: medialny: Rozróżnienie standardów na działkach. Przy zaznaczaniu miejsca realizacji badania uszczegółowiliśmy kategorię Działki i altany oraz rozbiliśmy ją na dwie podkategorie: Działki i altany o wysokim standardzie (spełniające warunki mieszkalne) i te o niskim standardzie – takich warunków nie spełniające. IV. Nowości w badaniu

PatronatPatronat honorowy: medialny: Nowy sposób realizacji badania nowe godziny realizacji badania. Zdecydowaliśmy, ze w pewnych okolicznościach badanie można realizować w dzień 4 grudnia. Chodzi nam konkretnie o ankietowanie osób przebywających w różnego rodzaju mieszkaniach wspieranych oraz osoby przebywające na działkach i altanach w miejscach o których lokalni pracownicy wiedzą, że osoby te zastaną w dzień w takich miejscach. Jednocześnie zastrzegamy, że w miejscach niemieszkalnych (np. działki) w przypadku niezastania osób w dzień bezwarunkowo należy te miejsca odwiedzić w godzinach wieczornych. IV. Nowości w badaniu

PatronatPatronat honorowy: medialny: Meliny W melinach badamy jedynie te osoby, które korzystają z pomocy z tytułu bezdomności. Działki, altany W przypadku tej kategorii rozróżniamy altany o niskim standardzie oraz altany o relatywnie wysokim standardzie. Chodzi tu o określenie jakości zamieszkiwania, Szpitale Badamy osoby, które są hospitalizowane, nie posiadają meldunku, nie posiadają miejsca, do którego mogą się udać po opuszczeniu szpitala. Chodzi także o osoby, które są hospitalizowane dłużej niż wymaga tego ich stan zdrowia ponieważ nie mają gdzie się udać po opuszczeniu szpitala. Badamy także osoby bezdomne przebywające w Zakładach Opiekuńczo-Leczniczych. V. Ważne

PatronatPatronat honorowy: medialny: Zakłady Karne Badamy osoby, które na 12 miesięcy przed opuszczeniem Zakładu Karnego nie mają zidentyfikowanego miejsca, do którego mogłyby się udać po opuszczenia zakładu. Czas realizacji badania (wydłużony) Mieszkania wspierane, działki, altany (miejsca co do, których mamy pewność, że przebywają tam osoby bezdomne, że zastaniemy respondentów) badanie można tam realizować w ciągu całego dnia 4 grudnia, jednak w przypadku niezastania tam osób należy udać się w te miejsca po godzinie 20:00. W przypadku realizacji badania w placówkach dla ludzi bezdomnych osoby, które były nieobecne w dniu realizacji badania w placówce (były na tzw. Wypisce) można dobadać do 7 grudnia włącznie. Każdej badanej osobie należy zadać pytanie o to czy nie była już badana kwestionariuszem ankiety. V. Ważne

PatronatPatronat honorowy: medialny: Wymiar współpracy ze służbami mundurowymi (Policja Straż graniczna, Straż Miejska, Służba Ochrony Kolei, Straż Pożarna). Pracownicy służb mundurowych zabezpieczają realizację badania w miejscach niemieszkalnych. Pracownicy mundurowi nie wypełniają ankiet, nie są ankieterami. Służby mundurowe mogą użyczać środków transportu na potrzeby badania (patrolowanie miejsc niemieszkalnych). Badamy osoby bezdomne przebywające w hospicjach. V. Ważne