ZESPÓŁ ASPERGERA trudne dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Dojrzałość szkolna dziecka
KANONY DOGOTERAPII.
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Spektrum zaburzeń autystycznych
„ Dziecko z Autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu”
Dziecko z Zespołem Aspergera jako
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
OPPOSITE DEFIANT DISORDER
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Lekcja 1 Temat:.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Osoba niepełnosprawna
Telefony komórkowe w szkole
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Autyzm.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Dziecko z zespołem Aspergera w szkole
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Dziecko z zespołem Aspergera
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Autyzm i zespół Aspergera
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkodliwość hałasu w szkole
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ZESPÓŁ ASPERGERA trudne dzieci Przyczyny, objawy, funkcjonowanie

Your date comes here

https://portal.abczdrowie.pl/zespol-aspergera

Co to jest zespół Aspergera? Zespół Aspergera (inaczej ZA lub AS od syndromu Aspergera) jest to całościowe zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, które zalicza się do tzw. spektrum zaburzeń Your date comes here

Zaburzenia wchodzące w skład kategorii Uogólnionych Zaburzeń Rozwoju (Spektrum Autyzmu)‏ Zespół Aspergera Zespół Retta Dziecięce Zaburzenie dezintegracyjn e Niespecyficzne Uogólnione Zaburzenie Rozwoju Your date comes here

Autystyczne spektrum (ASD) AUTYZM DZIECIĘCY ZESPÓŁ ASPERGERA Głęboki poziom zaburzeń Niski poziom zaburzeń Your date comes here

Zespół Aspergera (syndrom Aspergera, ang. Asperger syndrome, AS) Zespół Aspergera został zdefiniowany jako jednostka chorobowa mniej więcej w połowie lat 80. Zespół Aspergera został oficjalnie uznany dopiero w czwartej edycji Diagnostic and Statistic Manual/DSM-IV/ wydanej w 1994 r. Mianem ‘ Zespołu Aspergera’ określa się najłagodniejsze przypadki autyzmu, dotyczące przede wszystkim zaburzeń funkcjonalnych. Podobnie jak wszystkie inne przypadki autyzmu jest to zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny na ogół nie są znane. U osoby z Zespołem Aspergera występują typowe dla autyzmu odchylenia i deficyty w kontaktach i umiejętnościach społecznych i w użyciu języka dla potrzeb komunikacji. Your date comes here

Przyczyny Zespołu Aspergera zaburzenia genetyczne już w okresie prenatalnym zbyt późny wiek rodziców ( po 40 roku życia) poważne infekcje ZA uszkodzenie centralnego układu nerwowego toksoplazmoza porażenie mózgowe Your date comes here

Typowymi objawami dla Zespołu Aspergera są: brak umiejętności interpersona-lnych problemy z nawiązywaniem przyjaźni i kontaktów z innymi ludźmi wąskie, obsesyjne zainteresowania daną dziedziną, kosztem innych zajęć – często przedmiotami ścisłymi awersja do zmian problemy z organizacją i brak łączności między przezyciami a uczuciami brak umiejętności współczucia innym Your date comes here

Dziecko z zespołem Aspergera cechuje: zamiłowanie do zachowania rutyny i rytuałów ograniczone zainteresowania i aktywność często występująca niezgrabność ruchowa w zasadzie prawidłowy rozwój mowy zaburzony rozwój umiejętności społecznych Rozwój poznawczy w granicach normy Your date comes here

LECZENIE Nie każda osoba z Zespołem Aspergera wymaga leczenia farmakologicznego. Jeśli jednak lekarz zdecyduje inaczej, leczenie rozpoczyna się w wieku dorastania, przyjmując leki antydepresyjne przez cały okres życia. Ważne jest wsparcie całej rodziny zwłaszcza w procesie socjalizacji młodego człowieka. Osoby z Zespołem Aspergera są w większym stopniu niż inni narażeni na psychozy i schizofrenię, dlatego też ważna jest obserwacja. Your date comes here

Pomimo, że Zespół Aspergera jest częściej spotykany niż autyzm, jest rzadziej rozpoznawalny. Wiedza w Polsce na jego temat jest znikoma, a dodatkowym problemem w jego zdiagnozowania jest fakt, że kryteria zaburzenia są bardzo nieostre i często mylone z autyzmem. Your date comes here

Czym się różni autyzm od zespołu Aspergera? Objawy obu chorób są bardzo podobne, także geneza powstania. Zakłada się, że te dwa rodzaje zaburzeń różnią się od siebie w dwóch kluczowych kwestiach. U 75 proc. (dane światowe, polskich badań nie ma) osób z autyzmem występuje też niepełnosprawność intelektualna. Natomiast osoby z zespołem Aspergera rozwijają się prawidłowo. średni wiek diagnozy dzieci z zespołem Aspergera wynosi osiem lat autyzm dziecięcy wykrywany jest około trzeciego roku życia. Your date comes here

Funkcjonowanie dziecka z Zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole SFERA KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH W młodszym wieku brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów koleżeńskich Brak znajomości konwenansów społecznych, nieprawidłowe interpretowanie sygnałów społecznych, rozumienie tego co „wypada”, a co nie, brak wyczucia dystansu od rozmówcy (staje zbyt blisko lub zbyt daleko, bokiem, może naruszać osobistą przestrzeń rozmówcy) Opowiadając o interesującym je temacie stereotypowo do niego wraca, nie uwzględniając potrzeb osoby, z którą rozmawia Nie uczy się zasad funkcjonowania społecznego spontanicznie, przez obserwację ale musi być ich nauczone Nadmierna bezpośredniość, prawdomówność, wygłaszanie niestosownych komentarzy bez liczenia się z uczuciami innych, drobiazgowe przestrzeganie przepisów i regulaminów Dzieci te przeżywają frustracje, często mają niską samoocenę, są odrzucane prze innych Your date comes here

Komunikacja słowna i pozawerbalna Rozwój mowy prawidłowy, a zasób słów bogaty i obfitujący w dorosłe i naukowe sformułowania Zaburzenia dotyczą akcentu, intonacji, rytmu wypowiedzi Trudności w rozumieniu słów wieloznacznych w zależności od kontekstu Kłopoty w rozumieniu przenośni, przysłów, które rozumiane są zbyt dosłownie Trudności w rozumieniu ironii i żartów Osoba nie potrafi wyczuć kiedy powinna się odezwać, przerywa rozmowę w trakcie jej trwania, mówi w czasie wypowiedzi innych osób, wypowiedzi są zbyt formalne i pedantyczne, bez posługiwania się slangiem młodzieżowym czy określeniami potocznymi Your date comes here

Umiejętności poznawcze Dobra pamięć mechaniczna Wiedza czasami na poziomie akademicki m Iloraz inteligencji w normie lub wyższy Ujawniane różne talenty np. muzyczny, plastyczny Your date comes here

Problemy w koordynacji ruchowej Zaburzenia rytmu i naśladowania ruchów podczas zabawy Sztywny sposób poruszani a się Występowanie współruchów Trudności w pisaniu i we wspłpracy w grach zespołowych Obniżona sprawność manualna Zaburzenia równowagi Your date comes here

Zaburzenia sensoryczne U części dzieci występuje nadwrażliwość na niektóre bodźce sensoryczne (słuchowe, wzrokowe, dotykowe, zapachowe, smakowe, dźwiękowe) Jednoczesna ilość bodźców wizualnych i słuchowych może być postrzegana przez dziecko jako zbyt duża lub zbyt mała Your date comes here

Sławne osoby z ZA Izaak Newton Albert Einstein Your date comes here

INNE SŁAWNE OSOBY POSIADAJĄCE CECHY ZESPOŁU ASPERGERA: ARCHIMEDES CHARLES DARWIN Your date comes here

SŁAWNE OSOBY POSIADAJĄCE CECHY ZESPOŁU ASPERGERA: MESSI Your date comes here

Zaburzenia współwystępujące ADHD (zaburzenie to w 35% pokrywa się z zespołem Aspergera) zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne bezsenność tiki stereotypie ruchowe wyostrzenie zmysłów: dotyku, powonienia, słuchu światłowstręt niepowiązany z chorobami oczu inne Your date comes here

Liczba dzieci z ZA Wiele badań przeprowadzonych dotychczas dowodzi, że ZA występuje znacznie częściej niż ‘klasyczny autyzm’. Podczas, gdy autyzm występuje u 4 na 10 000 dzieci, Zespół Aspergera wykrywa się aż u 20-25 dzieci na 10 000. Oznacza to, że na każdy przypadek jednoznacznego autyzmu przypada kilkoro dzieci z obrazem klinicznym odpowiadającym ZA. Your date comes here

DZIECI Z ZA Zespół Aspergera to z reguły choroba chłopców. Według danych statystycznych na 4 chorych chłopców przypada 1 chora dziewczynka. Objawy choroby są te same jednak chłopcy częściej są agresywni (zwłaszcza w sytuacjach stresujących). Dziewczynki częściej uczą się pewnych zachowań poprzez obserwację i naśladowanie rówieśników. Your date comes here

Dziecko na długo zapamięta tych, którzy podali mu pomocną dłoń Pamiętajmy! Dziecko na długo zapamięta tych, którzy podali mu pomocną dłoń

Jesteś nauczycielem, opiekunem ? Bądź również przyjacielem... Przeciwd ziałaj wtórnym zaburzen iom emocjona lnym, poprzez ochronę dziecka przed odrzucen iem i przemoc ą ze strony rówieśni ków Wspomagaj ucznia podczas pracy na lekcji, bądź życzliwy i kreatywny a jednocześn ie konsekwen tny Zadbaj o integrację społeczną w środowisku przedszkol nym, szkolnym, lokalnym Wspieraj i angażuj się w sprawy dziecka Stosuj indywiduali zację wymagań Your date comes here

Dziekujemy za uwagę ! Opracowały : Daria Kurek Daria Podolska Karolina Kaźmierska Monika Jardanowska