Agata Hącia Teksty prawa Unii Europejskiej a normatywne aspekty opisu języka polskiego 21 V 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Advertisements

UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
Pełnosprawny Student VI
Od ogłoszenia do zamówienia
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
dr Aleksandra Sołtysińska
Problematyka praw mniejszości narodowych i etnicznych w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
W kontekście Czerwonego Krzyża
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Komisja europejska.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
Zasady działania Unii Europejskiej
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Historia Integracji Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Demokracja.
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
Polska w Unii Europejskiej
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ustrój administracji publicznej
PRAWA dziecka.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Prawo pracy.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawa dziecka.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Promowanie praw dzieci
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ochrona baz danych.
Stosunki administracyjno- prawne
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Agata Hącia Teksty prawa Unii Europejskiej a normatywne aspekty opisu języka polskiego 21 V 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Charakterystyczne cechy tekstów prawa UE podstawa materiałowa: UMOWA POMIĘDZY EUROPEJSKIM URZĘDEM POLICJI (EUROPOL) A EUROPEJSKIM BANKIEM CENTRALNYM (EBC) ZALECENIE KOMISJI z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie środków mających na celu zachęcenie państw trzecich do stosowania minimalnych norm dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania DECYZJA RADY z dnia 10 czerwca 2013 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu wykonawczego konwencji alpejskiej z roku 1991 w zakresie transportu (protokołu o transporcie) PROTOKÓŁ Z NAGOI do Konwencji o różnorodności biologicznej o dostępie do zasobów genetycznych oraz sprawiedliwym i równym podziale korzyści wynikających z wykorzystania tych zasobów ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1381/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające program „Prawa, równość i obywatelstwo” na lata 2014–2020 Dyrektywa Komisji 2001/78/WE z dnia 13 września 2001 r. zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 93/36/EWG, załączniki IV, V i VI do dyrektywy Rady 93/37/EWG, załączniki III i IV do dyrektywy Rady 92/50/EWG, zmienione dyrektywą 97/52/WE oraz załączniki od XII do XV, XVII i XVIII do dyrektywy Rady 93/38/EWG, zmienione dyrektywą 98/4/WE 2. Perspektywa lingwistyczna 3. Styl

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DOBRY STYL: jasność + prostota + zwięzłość Jasność stylu: takie ukształtowanie treści wypowiedzi, które zapewnia zrozumiałość tekstu dla odbiorcy Jasność względna: ten sam tekst może być w różnym stopniu zrozumiały dla różnych osób Jasność bezwzględna: wynik przestrzegania pewnych ogólnych zasad konstrukcji wypowiedzi

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jasność bezwzględna: logiczny porządek w budowie zdań i większych całości zgodność toku wypowiadania się z tokiem rozumowania nierozwijanie jednoczesne dwóch (lub więcej) wątków rozumowania zachowanie neutralnego szyku nienadużywanie zdań wielokrotnie złożonych podrzędnie, wtrąconych, nawiasowych itd. niepopełnianie błędów ani usterek językowych

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1. a) W kuchni na środku podłogi leżał martwy szczur. b) Martwy szczur leżał na środku podłogi w kuchni. c) Szczur w kuchni na podłodze na środku leżał martwy. 2. a)Kot jest w domu, w dużym pokoju, na kanapie, na czerwonej poduszce. b)Kot jest na czerwonej poduszce, na kanapie, w dużym pokoju, w domu. c)Kot – na czerwonej poduszce, w dużym pokoju, na kanapie – jest w domu

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1. a) W kuchni na środku podłogi leżał martwy szczur. b) Martwy szczur leżał na środku podłogi w kuchni. c) Szczur w kuchni na podłodze na środku leżał martwy. 2. a)Kot jest w domu, w dużym pokoju, na kanapie, na czerwonej poduszce. b)Kot jest na czerwonej poduszce, na kanapie, w dużym pokoju, w domu. c)Kot – na czerwonej poduszce, w dużym pokoju, na kanapie – jest w domu Malejąca ikoniczność

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Janek, który nie lubił mleka, nie cierpiał kakao, nienawidził dżemu, choć nie miał ku temu powodów, nie lubił siebie za to, nie wierzył w poprawę swego postępowania ani nie zamierzał się z niego spowiadać, poszedł do szkoły

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Janek, który nie lubił mleka, nie cierpiał kakao, nienawidził dżemu, choć nie miał ku temu powodów, nie lubił siebie za to, nie wierzył w poprawę swego postępowania ani nie zamierzał się z niego spowiadać, poszedł do szkoły. 1a b

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dyrektywa Komisji 2001/78/WE z dnia 13 września 2001 r. zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 93/36/EWG, załączniki IV, V i VI do dyrektywy Rady 93/37/EWG, załączniki III i IV do dyrektywy Rady 92/50/EWG, zmienione dyrektywą 97/52/WE oraz załączniki od XII do XV, XVII i XVIII do dyrektywy Rady 93/38/EWG, zmienione dyrektywą 98/4/WE.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 1a Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 2 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 3 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 4 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 5 5 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 6 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 7 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b 8 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a b Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obliczanie czytelności (wzór Björnssona > skala Sigurda)

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Współczynnik mglistości Roberta Gunninga Współczynnik mglistości odwołuje się do podobnych założeń, jakie były wykorzystywane przy obliczaniu czytelności wzorem Björnssona, czyli łatwiejsze w zrozumieniu są krótkie wyrazy i zdania niż te długie, bardziej rozbudowane. Według R. Gunninga, trudnymi słowami w tekstach angielskich są te, które zawierają więcej niż trzy sylaby. Dla języka polskiego przyjmuje się za wyrazy trudne najmniej czterosylabowe (w ich formie podstawowej, tzn. takiej, która jest obecna w słownikach). Idealny stopień mglistości tekstu według wskaźnika Gunninga to 7 lub 8. Wyniki powyżej 12 oznaczają, że tekst jest trudny do zrozumienia dla przeciętnych użytkowników języka

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sposób obliczania współczynnika mglistości: wybieramy tekst liczący przynajmniej 100 słów. Liczymy zdania. Dzielimy liczbę wszystkich słów występujących w tekście (N) przez liczbę zdań (Nz). Otrzymujemy w ten sposób informację o średniej długości zdania (Lz). Lz = N/Nz Jest to najprostszy wzór obliczania zawiłości składniowej tekstu. Liczymy wyrazy zawierające 4 lub więcej sylab (Nd). Bierzemy przy tym pod uwagę formy podstawowe wyrazów (rzeczowniki i przymiotniki w mianowniku; czasowniki w bezokoliczniku); nie uwzględniamy nazw własnych, spójników, przyimków. Dzielimy tę liczbę (Nd) przez liczbę słów w tekście (N) i wynik zapisujemy w procentach. Przykładowo: 15 długich słów podzielonych przez 100 słów daje 15% trudnych słów. Żeby obliczyć współczynnik mglistości, do średniej długości zdania dodajemy procent trudnych słów i mnożymy wynik przez 0,4. Uzyskany wynik należy interpretować jako liczbę lat nauki, które są niezbędne, aby zrozumieć dany tekst.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ANALIZOWANY TEKST WYNIK W JASNOPISIE Umowa… 4 Zalecenie… 4 Decyzja… 4 Protokół… 5 Rozporządzenie… 5 Dyrektywa… 5

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Co do analizy tekstów prawnych może wnieść tradycyjnie rozumiana kultura języka?

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: osoba 1. «jednostka ludzka; człowiek, postać»: W dali zamajaczyła jakaś osoba. Teraz jestem osobą zdecydowaną, silniejszą psychicznie. ○ Osoba starsza, młoda, w średnim wieku. ○ Obca, znajoma osoba. ○ Przemądrzała, niesympatyczna osoba. ○ Odzież dla osób tęższych. ○ Stół na dwanaście osób. ○ Zaprosić kilka znajomych osób. ○ Wtajemniczyć osoby postronne.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: wartość 5. «zestaw cech uznawanych za dobre, będących wzorem postępowania, godnych urzeczywistnienia» ○ Wartości duchowe, moralne, etyczne, estetyczne, religijne, społeczne. ○ Wartości chrześcijańskie, lewicowe, humanistyczne. ○ Uniwersalne ludzkie wartości. ○ Trwałe, wieczne, nieprzemijające wartości. ○ Hierarchia, skala, system wartości. ○ Czyjś świat wartości. ○ Kryzys podstawowych wartości. ○ Poszanowanie wartości. ○ Wyznawać, kultywować jakieś wartości. ○ Być przywiązanym do jakichś wartości. ○ Uważać coś (np. sztukę, wolność, prawdę) za wartość samą w sobie, absolutną.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: II państwo «zorganizowana politycznie społeczność zamieszkująca określone granicami terytorium, mająca niepodległą formę rządów» ○ Państwo polskie, bułgarskie. ○ Państwa nadbałtyckie. ○ Państwo burżuazyjne, demokratyczne, feudalne, kapitalistyczne, socjalistyczne. ○ Państwo suwerenne, niepodległe, niezawisłe, niezależne. ○ Kierować, rządzić państwem. ∆ bot. Państwo roślinne ∆ hist. Państwo lenne ∆ polit. Państwo buforowe ∆ Państwo niezaangażowane ∆ Państwo opiekuńcze ∆ Państwo policyjne ∆ Państwo unitarne ∆ Państwa bałtyckie zob. I bałtycki. ∆ Terytorium państwa zob. terytorium. ∆ praw. Państwo konstytucyjne ∆ Państwo prawa «państwo, w którym są przestrzegane prawa» ∆ Teoria państwa i prawa zob. teoria w zn. a. ∆ praw., ekon. Skarb państwa zob. skarb w zn. 4. ∆ publ. Szef państwa zob. szef w zn. 1. ∆ urz. Głowa państwa zob. głowa w zn. 3b. ∆ Państwo kościelne ∆ Państwo związkowe ∆ Rada Państwa zob. rada w zn. 2. fraz. Państwo w państwie podn. Zbrojne ramię państwa zob. ramię w zn. 2.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: prawny 1. «dotyczący prawa, stanowiący prawo, obowiązujący według prawa, określony prawem, zgodny z prawem; legalny» ○ Formalności prawne. ○ Opieka, porada, umowa prawna. ○ Prawny właściciel nieruchomości. ∆ praw. Akt prawny zob. akt w zn. 3. ∆ Czynność prawna, działanie prawne «oświadczenie woli w celu wywołania skutków prawnych» ∆ Instytucja prawna zob. instytucja w zn. 2a. ∆ Luka prawna zob. luka w zn. a. ∆ Norma prawna zob. norma w zn. 1a. ∆ Osoba prawna zob. osoba w zn. 1. ∆ Osobowość prawna zob. osobowość w zn. 3. ∆ Pomoc prawna zob. pomoc w zn. 1. ∆ Porządek prawny zob. porządek w zn. 2. ∆ Przepis prawny zob. przepis w zn. 2. ∆ Skutek prawny zob. skutek. ∆ Stosunek prawny zob. stosunek w zn. 1. ∆ Struktura prawna (przedsiębiorstwa, spółki itp.) zob. struktura w zn. a. ∆ Środek prawny zob. środek w zn. 4b. ∆ Zdolność prawna zob. zdolność w zn. 2. ∆ urz. Radca prawny zob. radca. 2. «taki, który zajmuje się prawem jako dziedziną zawodową, stosowany w dziedzinie prawa; prawniczy» ○ Nauki prawne. ○ Kancelaria prawna. ○ Biuro prawne..

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego NSPP opierać II ndk I 1. «stawiać coś pod czymś, aby nie upadło» □ ktoś opiera coś — o coś a. na czymś: Opierałam drabinę o drzewo i stojąc na niej, zrywałam owoce. 2. «wykorzystywać coś jako podporę, wspierać się na czymś poziomym» □ ktoś opiera coś — na czymś: Opierała głowę na ramieniu męża. 3. często w imiesłowie przymiotnikowym biernym «odwoływać się do czegoś, wykorzystywać coś jako uzasadnienie» □ ktoś opiera coś — na czymś (nie: o coś): Opieramy naszą teorię na wynikach (nie: o wyniki) wielu przeprowadzonych przez nas doświadczeń. USJP oprzeć — I opierać 2. książk. «potraktować (traktować), wziąć (brać) coś za podstawę, uzasadnić (uzasadniać) coś czymś» ○ Oprzeć twierdzenie na faktach. ○ Film oparty na noweli. ○ Rozumowanie oparte na mylnych przesłankach.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego W programie sztokholmskim Rada Europejska potwierdziła priorytetowe znaczenie rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości i jako jeden z priorytetów politycznych wskazała realizację „Europy praw”. Finansowanie zostało uznane za jedno z istotnych narzędzi służących skutecznej realizacji priorytetów politycznych programu sztokholmskiego. Ambitne cele określone w Traktatach i w programie sztokholmskim powinny zostać osiągnięte, między innymi, poprzez przyjęcie na lata elastycznego i skutecznego programu „Prawa, równość i obywatelstwo” (zwanego dalej „Programem”), który powinien ułatwić planowanie i wdrożenie. Cele ogólne i szczegółowe Programu należy interpretować zgodnie z odpowiednimi wytycznymi strategicznymi określonymi przez Radę Europejską.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę