z elementami bajkoterapii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Dojrzałość szkolna dziecka
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole „Bajka” w Lubaszu
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Formy pracy z książką (lekturą)
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Ferie 2015 w Szkole Podstawowej w Jabłonnie. Podczas ferii uczyliśmy się piosenek przy akompaniamencie gitary.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
BIBLIOTERAPIA JAKO FORMA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
ŚWIETLICA SZKOLNA „PSZCZÓŁKI” PRZY PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W POŁAŃCU „KOTKI” Z WIZYTĄ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ „PSZCZÓŁKI”
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Tydzień integracji w Miejskim Przedszkolu nr 14 im. M. Montessori w Nowym Sączu.
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK ZESPÓŁ SZKÓŁ W STRACHOSŁAWIU.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
ZADANIE IV KONKURS CZARODZIEJSKIEJ RÓŻDŻKI I CZAPKI Tydzień z książką- Mój przyjaciel Franklin.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
W Szkole Podstawowej nr 2 w Kórniku im. Teofili z Działyńskich Szołdrskiej - Potulickiej.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Projekt badawczy „Teatr”
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

z elementami bajkoterapii Na ścieżkach bajek Projekt edukacyjno - wychowawczo - terapeutyczny z elementami bajkoterapii Opracowała: Edyta Sieniuć Agnieszka Zych Rok szkolny 2014/2015

ZAPRASZAMY

Projekt edukacyjno - wychowawczo – terapeutyczny z elementami bajkoterapii pt. „Na ścieżkach bajek” został stworzony z myślą o dzieciach z klasy III oddziału edukacyjno – terapeutycznego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 w Elblągu. Projekt został skonstruowany na bazie dwóch rodzaju bajek klasycznych m.in. Andersena, oraz bajek, opowiadań terapeutycznych Marii Molickiej.

Zadaniem wprowadzających projekt było zachęcenie dzieci do spontanicznego i aktywnego badania rzeczywistości oraz swoich możliwości psychofizycznych. Została stworzona okazja do doświadczania, przeżywania, gdyż tylko taka wiedza i umiejętności są najtrwalsze i najwartościowsze.

Cele projektu Cel ogólny - wspieranie wszechstronnego rozwoju psychofizycznego uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno –Wychowawczego Nr 2 w Elblągu. Cele szczegółowe edukacyjno - wychowawcze: dostarczanie i porządkowanie wiedzy o życiu społecznym i przyrodzie wzbogacanie zasobu słownictwa kształtowanie umiejętności poprawnego i skutecznego porozumiewania się werbalnego lub pozawerbalnego kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem umożliwienie uczniom udziału w różnych wydarzeniach kulturalnych

Cele projektu stymulowanie rozwoju pamięci słuchowej tworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu otoczenia: instytucji i obiektów kształtowanie umiejętności wyciszania się i koncentracji uwagi kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi kształtowanie systemu wartości, norm, oraz pozytywnych postaw społecznych rozwijanie wyobraźni uczniów, inspirowanej tekstem literackim budzenie aktywności i wytrwałości

Cele projektu Cele szczegółowe terapeutyczne: zmniejszanie lęków i napięcia emocjonalnego wspieranie uczniów poprzez akceptację i przyjaźń wskazanie sposobów rozwiązania sytuacji trudnej budowanie pozytywnego obrazu samego siebie nabywanie umiejętności rozpoznawania, nazywania, wyrażania uczuć kształtowanie poczucia własnej wartości, docenienie siebie akceptowanie siebie, swoich sukcesów, lecz także porażek nauka relaksacji, odprężania się, radzenia sobie ze stresem

Metody pracy burza mózgów (giełda pomysłów), kolaż, Naszym życzeniem było, aby myśl Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” stała się przesłaniem i motorem wszelkich działań. Tak więc, do realizacji naszego projektu wykorzystane zostały następujące metody: burza mózgów (giełda pomysłów), kolaż, niedokończone zdania, origami, rundki, scenki improwizowane, teatrzyki cieni, drama, tańce integracyjne, rysunki, metoda porannego kręgu, elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, gry i zabawy edukacyjne, ćwiczenia relaksacyjne.

Bajki H.CH Andersena „Calineczka” „Brzydkie Kaczątko” „My się zimy nie boimy” z wizytą u Królowej Śniegu”

Bajki terapeutyczne – M.Molickiej „Dziewczynka z obrazka”. Głównym tematem jest lęk przed odrzuceniem przez klasę, przed wyśmianiem i poniżaniem. „Zuzi – buzi”. Głównym tematem bajki jest praca nad lękiem związanym z separacją od matki. Lęk ten powoduje poczucie zagrożenia, osamotnienia i może generować na zasadzie przeniesienia reakcji lękowej również inne lęki. „Bajka o mróweczce”. Dotycząca niepowodzeń szkolnych. „Zagubiony promyczek”. Główny temat bajki to lęk przeżywany przez Promyczka, który się zgubił. Uczenie dzieci przeciwstawia się lękowi.

Bajki terapeutyczne „Mrok i jego przyjaciele” . Lęk przed ciemnością, przed nieznanym, zagrażającym otoczeniem. „Wesoły Pufcio”. Głównym tematem bajki jest ukazanie lęków spowodowanych utratą kontroli nad własnym ciałem oraz związany z nim lęk przed kompromitacją, odrzuceniem przez rówieśników.

„Calineczka” Zgodnie z harmonogramem projektu „Na ścieżkach bajek” miesiąc październikowy upłynął nam bardzo szybko pod hasłem „Spotkań z Calineczką”. Przygody małej dziewczynki stały się bodźcem do wielu zabaw ruchowych oraz dramowych. Dzieci ilustrowały ruchem, gestem i mimiką różne sytuacje z życia małej Calineczki. Techniki dramowe stosowane na zajęciach pobudzały dzieci do aktywnego udziału, wdrażały do wypowiedzi, rozbudzały uczucia wrażliwości, współczucia, nazywania swoich uczuć.

„Calineczka” Uatrakcyjnieniem lekcji były zajęcia kulinarne dopasowane tematyką do bajki m.in.: „Śniadanie u Myszy Polnej”, oraz deser „Deser elfów”.

„Calineczka” Uwieńczeniem spotkań z Calineczką było wykonanie gry dydaktycznej i oczywiście zagranie w nią.

„Brzydkie kaczątko” Listopadowa jesienna szaruga nie była nam taka straszna, a to za sprawą bajkowych spotkań w ramach projektu „Na ścieżkach bajek”. W tym miesiącu pracowaliśmy nad bajką pt. „Brzydkie kaczątko” . Cykl zajęć z „Brzydkim kaczątkiem” rozpoczęliśmy od odwiedzenia zaprzyjaźnionej biblioteki przy ul. Słonecznej.

„Brzydkie kaczątko” Innym rodzajem aktywności podczas realizacji projektu były zajęcia muzyczno-rytmiczne podczas, których wykorzystywane były elementy metody Labana, Orffa. Dzieci nauczyły się piosenki pt „Łabędzie“, pięknie ilustrowały ją ruchem oraz grą na instrumentach, naśladowały dźwięki wydawane przez zwięrzeta gospodarskie, nauczyły sie zabawy „Kaczki muszą równo człapać”, tańczyły Poleczkę. D.Kabalewskiego.

„Brzydkie kaczątko” Kolejne zajęcia poprowadzone metodą Dobrego Startu polegały na wykonywaniu ćwiczeń w oparciu o piosenkę „Kurki trzy“. Bardzo lubianymi przez dzieci są zajęcia kulinarne.Podczas zajęć piekliśmy maślane ciasteczka w kształcie łabędzi. Zapach unosił się po całej szkole.

„Królowa Śniegu” Podczas zajęć edukacyjnych dzieci wykonały wiele zadań i ćwiczeń, które pobudzały ich wyobraźnię. Odbywało się to poprzez poprzez wprawki pantomimiczne i odgrywanie scenek z baśni. Dzieci z wielkim przejęciem przy dźwiękach muzyki Vivaldiego przenosiły się do krainy lodu i śniegu. W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych uczyły się tańca „śnieżynek i bałwanków”, śpiewały i tworzyły akompaniament do piosenki „Zimowa sanna”, natomiast na zajęciach plastycznych tworzyły prace na konkurs do ulubionej bajki. Tak powstała postać Królowa Śniegu. Jej suknię dzieci wykonały z białych piórek i cienkiej bibułki.

„Królowa Śniegu” Bardzo radosnym zadaniem i zarazem kulinarnym wyzwaniem było wykonanie deseru Królowej Śniegu który został nazwany „Banany pod śniegową pierzynką”.

„Królowa Śniegu” Podczas omawiania treści baśni dzieci wykonywały wiele kart pracy, które były powiązane z treścią. Wśród nich były rebusy, historyjki obrazkowe, plątaninki słowne, rozsypanki zdaniowe, kolorowanki, puzzle dostosowane do możliwości dzieci. Oprócz tego dzieci nauczyły się, że przyjaźń, miłość i wierność to wartości, o których należy pamiętać zawsze i wszędzie, i o które powinniśmy walczyć tak jak mała Gerda.

„Królowa Śniegu” Zwieńczeniem omawiania baśni H.CH Andersena „Królowa Śniegu była zabawa edukacyjno-karnawałowa pt. „W krainie królowej Śniegu”. Wszystkie drużyny dostały zadania do wykonania w swoich salach. Nie obyło się oczywiście bez konkursów i zadań specjalnych. Była bitwa śniegowa, lodowa loteryjka z prawdziwymi kostkami lodu, układanie puzzli, by rozgrzać serce Kaja. Na koniec przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej był czas na odpoczynek, masażyk i słodki bezik w kształcie śnieżynki. To był niezwykły bajkowy czas.

„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem” Tym razem bajkowa ścieżka zaprowadziła dzieci do Kopciuszka. Po wysłuchaniu bajki dzieci wyrażały swoje przeżycia w różnych formach: poprzez rysowanie, kolorowanie, lepienie, projektowanie, taniec, odgrywanie scenek dramowych, zabawę w teatr, zajęcia kulinarne, zajęcia w bibliotece.

„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem” Czynności codzienne bohaterki baśni czyli Kopciuszka stały się również inspiracją do zabaw manipulacyjnych: nawlekania korali, wybierania grochu od fasoli, segregowania produktów żywnościowych, lepienia w plastelinie, wydzieranie. Efektem działań w czasie realizacji było zaprojektowanie przez dzieci sukni balowej dla Kopciuszka, wykonanie projektu pantofelka, stworzenie menu na uroczysty obiad u księcia, przyrządzenie aromatycznych przekąsek oraz zaprezentowanie inscenizacji z wykorzystaniem sylwet, tworzenie improwizacji ruchowych do muzyki klasycznej. Podczas zabawy w teatr uczniowie poznali pojęcia związane z teatrem: kurtyna, scena, reżyser, kostium, garderoba.

„Bajkowe spotkania z Kopciuszkiem” Wiele miejsca w czasie omawiania baśni zajęły ćwiczenia rozpoznawania emocji i przy tej okazji odbywały się rozmowy dotyczące nieodpowiednich zachowań np. sprawiania przykrości. Dzieci zrozumiały przesłanie baśni „że nikt nie lubi być przezywany”.

Naszym życzeniem było, aby myśl Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” stała się przesłaniem i motorem wszelkich działań.

DZIĘKUJEMY