Rozwiązywanie konfliktów w organizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Zarządzanie projektami partnerskimi
PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Anna Paszkowska-Rogacz
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
Organizacja i zarządzanie firmą
Dobrostan w pracy.
Konflikty jako procesy społeczne
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Zadawanie pytań.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
Szkoła Współpracy.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Polskie Centrum Mediacji
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
Konflikty rówieśnicze
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Opresyjna i nieopresyjna
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Anna K. Duda Barbara Binduga
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji Warszawa, 2011 r.

Plan 9.00 – 10.30 Specyfika konfliktów w organizacji Rodzaje i poziomy konfliktów 10.30 – 10.45 PRZERWA 10.45 – 12.15 Style postępowania wobec konfliktów Metody rozwiązywania konfliktów (ADR)

Co tego wynika? Surowo oceniają innych (krytycyzm) Są niechętni wobec kolegów z pracy (plotki, oczernianie, dyskredytowanie) Robią to samo co oni, ale siebie usprawiedliwiają (błąd atrybucji) Miewają problemy z samokontrolą Nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo irytują innych Dużo czasu spędzają w pracy

Konflikty w biurze Infrastruktura (sprzęt) Struktura (hierarchia) Przestrzeń Czas Współzależność jako cecha każdej organizacji pracy

Konflikty w biurze Różnice charakterów Różne style komunikacji Inne priorytety Odmienny sposób postrzegania sytuacji

Symptomy konfliktów spadek wydajności pracy (niższa jakość, nieterminowość) podziały wokół przedmiotu sporu wewnątrz organizacji/ pogłębienie różnic między ludźmi spadek motywacji pracowników coraz częstsze nieobecności pracowników niszczenie współpracy zmiany w zachowaniu/ nieracjonalne zachowania podejrzliwość i brak zaufania

Konflikt nieodłączna część naszego życia ani dobry, ani zły w momencie powstania każdy jest inny sposób radzenia sobie z nim zależy od naszych doświadczeń, wiedzy, zdolności jest okazją do rozwiązania jakiegoś problemu KONSTRUKTYWNY VS. DESTRUKTYWNY KONTROLA VS. BRAK KONTROLI

Konflikt dwie lub więcej strony wzajemnie od siebie zależne przynajmniej jedna z nich spostrzega niemożność osiągnięcia lub utrzymania ważnych zasobów, zaspokojenia potrzeb czy realizacji innych wartości podejmuje działania, aby tą sytuację zmienić, konflikt ulega złagodzeniu, rozwiązaniu lub eskalacji

POZIOM PSYCHOLOGICZNY POZIOM STRUKTURALNY konflikt potencjalny Co najmniej dwie osoby (lub strony) wzajemnie od siebie zależne POZIOM PSYCHOLOGICZNY konflikt ukryty spostrzegają niemożność osiągnięcia lub utrzymania ważnych zasobów zaspokojenia potrzeb realizacji istotnych wartości POZIOM ZACHOWAŃ konflikt jawny i podejmują działania aby zmienić tę sytuację. W wyniku tych działań konflikt ulega eskalacji złagodzeniu lub rozwiązaniu

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA LUDZI W KONFLIKCIE: nasze cele są sprzeczne aby ktoś mógł wygrać, ktoś musi przegrać jesteśmy MY i są ONI tylko nasze interesy są ważne/ nasze interesy są ważniejsze oni nie chcą współpracować

Konflikt strukturalny KOŁO KONFLIKTÓW Konflikt danych Konflikt interesów Konflikt relacji Konflikt strukturalny Struktura-interesy-dane-wartości-relacje Konflikt wartości

Koło konfliktów Konflikt strukturalny: miejsce (np. open space lub oddzielne pokoje) i struktura firmy (hierarchia, działy, podzespoły) Konflikt interesów: zasady lub ich brak (wsparcie szefa, podwyżki, sposoby rozwiązywania konfliktów) Konflikt relacji i wartości: czynniki osobowościowe, wartości, poglądy Konflikt danych: czynniki komunikacyjne (zły przepływ informacji) Przedmio sporu: pieniądze. Pracownik żądą podwyżki. W ciągu roku kilka razy otrzymał premię, a teraz jeszcze chce podwyżkę. Szef ma gorszy dzień, firma miała wygrać kontrakt, ale się nie udało. A miał wejść w lukę, bo odchodzi inna firma. Szef nie wysłuchał pracownika, a do tego był nieprzyjemny. Powinien: zaproponować inny termin rozmowy, bo to ważna sprawa wymagająca spokoju, dopytać się o powody, odwołac się do przyczyn zewnn., zaproponować wspólne poszukiwanie klienta, dzieki któremu pracownik będzie mogl dostać wiece kasy. odwieczny konflikt pomiędzy handlowcem a pracownikiem działu produkcji. Sprzedawcy dwoją się i troją, aby sprzedać jak najwięcej wyrobów firmy i naciskają na produkowanie większej ilości produktów. Z kolei ludzie odpowiedzialni za ich wytwarzanie i ulepszanie wcale nie są tym zachwyceni, gdyż często odbywa się to kosztem jakości tych produktów. Dlatego też paradoksalnie szybciej może dojść do spięcia między tymi dwoma grupami w sytuacji, kiedy handlowcy perfekcyjnie wywiązują się ze swoich zadań. Dziś wiemy już, że waśnie w pracy to często efekt sprzecznych interesów osób pracujących w różnych działach firmy

Indywidualizm, nieustępliwość Kooperatywność Istotna jest także wspólzależność – im większa tym bardziej jesteśmy skłonni do wspólpracy, szczególnie w relacji długofalowej z druga osobą Jak ważne jest dla ciebie utrzymanie poprawnych stosunków z drugą osobą? Jak ważne jest dla ciebie narzucenie twojej woli?

uparty ugodowy RYWALIZACJA WSPÓŁPRACA KOMPROMIS UNIKANIE Gotowość do wspólpracy a stopien uporu. Strategie przeplatają się, zmieniają w kolejnych fazach sporu UNIKANIE DOSTOSOWANIE SIĘ niechęć do współpracy chęć współpracy ugodowy

UNIKANIE RYWALIZACJA DOSTOSOWANIE KOMPROMIS WSPÓŁPRACA STOSOWAĆ GDY: UNIKANIE cel konfliktu nie jest ważny nie ma szans na osiągnięcie sukcesu potrzeba czasu RYWALIZACJA szybkie podjęcie decyzji ochrona przed niekompetentnymi osobami DOSTOSOWANIE druga strona ma zdecydowaną przewagę KOMPROMIS relacje ważniejsze niż realizacja interesu WSPÓŁPRACA odmienne cele

Emocje w konflikcie nazwanie i wyjaśnienie uczuć przepracowanie i zmiana postrzegania sytuacji „zejście ze sceny” na co mamy wpływ, a na co nie mamy aktywne słuchanie i wyważona komunikacja Jeśli emocje są zbyt silne i są znaczącą barierą skorzystaj z pomocy osób trzecich

Podsumowanie konflikty są stałym elementem organizacji pracy (wpisane w strukturę), mogą, ale nie muszą dezorganizować jej funkcjonowanie jedna i ta sama sytuacja może być inaczej rozumiana przez dwie strony – to jak ją postrzegamy zależy od naszych dotychczasowych doświadczeń, interpretacji i oczekiwań za działaniem może się kryć wiele przyczyn, ale najczęściej idziemy po najmniejszej linii oporu warto pytać „dlaczego”, bo nikt inny jak druga osoba nie wie najlepiej dlaczego coś zrobiła

Podsumowanie poznaliśmy specyfikę i przebieg konfliktów organizacyjnych poznaliśmy rodzaje konfliktów wewnętrznych poznaliśmy style postępowania wobec konfliktów, wiemy też, które z nich warto stosować w określonych sytuacjach wiemy, jaką rolę w konflikcie pełnią emocje i jak można nad nimi zapanować

strony mają coraz mniej kontroli nad konfliktem i jego zakończeniem Negocjacje Mediacja Arbitraż * Sąd strony mają coraz mniej kontroli nad konfliktem i jego zakończeniem

Metody rozwiązywania konfliktów Negocjacje meritum, procedura, efekt – pod kontrolą stron Facylitacja procedura – kontrolowana przez facylitatora meritum, efekt – pod kontrolą stron Mediacje procedura – kontrolowana przez mediatora Arbitraż meritum, procedura, efekt – kontrolowane przez arbitra Sąd meritum, procedura – kontrolowane przez adwokatów i sędziego efekt – kontrolowany przez sędziego

Mediacja Koncentruje się na potrzebach i interesach uczestników konfliktu Stwarza możliwość wypowiedzenia swoich racji w sposób spokojny i przemyślany, co jest możliwe dzięki obecności osoby pośredniczącej w rozmowie, jaką jest mediator GDZIE: ośrodki mediacyjne, kancelarie M A B

Mediacja Dobrowolność Neutralność Bezstronność Poufność

postępowanie sądowe mediacja Stosunek podporządkowania Formalna atmosfera Długi czas postępowania Sztywne przepisy i procedura Brak wpływu na przebieg Jawność Określony katalog kar Poddanie się karze Równowaga stron Przyjazna atmosfera Średnio 2 spotkania (ok. 3h) Elastyczność (termin i czas) Możliwość swobodnej rozmowy Kontrola nad przebiegiem postępowania Poufność Rozwiązania kreatywne Świadomość i odpowiedzialność

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ