Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA.
Sześciolatek idzie do szkoły
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w I klasie
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
psycholog Anna Pełka pedagog Agnieszka Pawlicka- Metera
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Co powinno umieć dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie pierwszej?
Jesteśmy w klasie I Opracowała Dorota Stańczak
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska.
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Czasem trzeba poznać różne opinie na temat zdrowia i ruchu
Opracowała: Mirosława Lasecka
Dojrzałość szkolna dziecka
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Opracowała: Mirosława Lasecka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Zapis prezentacji:

Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej

Edukacja polonistyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym, mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji, uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach, w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie, odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską) W zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka: · obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia, · w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno, · uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą

Edukacja polonistyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki, potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania, W zakresie umiejętności czytania i pisania: · rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy, · zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty, · pisze proste, krótkie zdania; przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii), · posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, · interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela, · korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela.

Edukacja polonistyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania, słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami, układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej, rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu W zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych: · uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego, · rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence, odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy

Edukacja matematyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego, · wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych, · ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi, · rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów, · wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą, · zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku W zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki: · ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach, · układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie, · klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania, · w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania, · wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym kierunku, · dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek).

Edukacja matematyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych – które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia · przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach), · grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne, · stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć W zakresie liczenia i sprawności rachunkowych: · sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10), · wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania, · radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania, · zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań.

Edukacja matematyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej W zakresie pomiaru: · długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów, · ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi, · płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową, · czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków. W zakresie obliczeń pieniężnych: · zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży, · zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go

Edukacja przyrodnicza Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę, · wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości W zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt: · rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), · zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy, · wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody), · wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice, · zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato,

Edukacja przyrodnicza Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt · wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie, · wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność), · potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę · zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, · wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt, · wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych. W zakresie rozumienia warunków atmosferycznych: · obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody, · wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji i stosuje się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się odpowiednio do pogody, · nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, · zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia

Wychowanie fizyczne Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia, · dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne, · jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo, · uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej · uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami, · potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować, pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne, wykonywać ćwiczenia równoważne; · dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp., · wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby, · wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony roślin), · wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im

Zajęcia techniczne Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić, · orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu, · zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich, · wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości), · próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, · ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie · wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr, wodę); majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy), · zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara), posługuje się nimi, nie psując ich, · buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu, np. szałas, namiot, wagę, tor przeszkód; w miarę możliwości konstruuje urządzenia techniczne z gotowych zestawów do montażu np. dźwigi, montażu np. dźwigi, samochody, samoloty, statki, domy.

Zajęcia techniczne Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych · wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy, · używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania, · interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich W zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych: · utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku, · zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych, · wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe

Edukacja muzyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu, · dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc, · tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem, · w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej · powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje śpiewanki i rymowanki, · odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki), · realizuje proste schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem całego ciała), · wie, że muzykę można zapisać i odczytać, · świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i niewerbalnie, · kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowego

Edukacja plastyczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu, · umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych, · wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz) · wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, · ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką, korzysta z narzędzi multimedialnych, · wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę) i wykorzystuje je w małych formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka, · rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat

Edukacja społeczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej · obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy, · przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych, · w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań, · wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych, · umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje · ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny, · zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc, · wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego, · potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc, · wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej

Edukacja społeczna Obszary w przedszkolu Edukacja w szkole podstawowej Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne · wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują, · zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka, · wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa, · nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej, · wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa · ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny, · zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc, · wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego, · potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc, · wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej