Jak pomagać dziecku w radzeniu sobie z lękiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Napięcie emocjonalne i stres
6 kroków do porozumienia
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
warsztaty dla rodziców
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Stres przed sprawdzianem
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
Aktywność w czasie ciąży – wpływ na organizm Matki i Dziecka
Umiejętność obserwacji.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Fobia szkolna.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Typowe cechy działalności sekt
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Jak pomagać dziecku w radzeniu sobie z lękiem Jak pomagać dziecku w radzeniu sobie z lękiem? Opracowanie: Mgr Maja Wasielewska

Istnieją lęki „typowe” dla danych okresów rozwojowych i nie powinno nas niepokoić, jeśli się wtedy pojawią.

LĘKI U DZIECI 5 LAT – niewiele lęków, przeważnie wizualne, mniej obaw przed zwierzętami, złymi ludźmi, czarodziejami niż we wcześniejszym okresie rozwojowym; konkretne, przyziemne obawy o potłuczenie się przy upadku, pogryzienie przez psa, itp.; lęk przed ciemnością, obawa, że matka nie wróci już do domu.

LĘKI U DZIECI 6 LAT – duże natężenie stanów lękowych, wywoływanych przede wszystkim przez bodźce dźwiękowe: dzwonek do drzwi, telefon, czyjś nieprzyjemny, monotonny sposób mówienia, spłukiwanie wody w ubikacji, odgłosy wydawane przez ptaki i owady; obawa przed światem nadprzyrodzonym: duchy, wiedźmy; lęk, że ktoś chowa się pod łóżkiem; lęki przestrzenne: obawa przed zgubieniem się, dziecko boi się lasu; obawa przed żywiołami: ogień, woda, grzmot, błyskawica; dziecko boi się zasypiać kiedy jest samo w pokoju, lęka się zostać samo w domu; obawa, że matki nie będzie w domu, kiedy dziecko wróci, że coś jej się stanie, że może umrzeć; lęk przed pobiciem przez innych; lęk przed skaleczeniem drzazgami, widokiem krwi z nosa.

LĘKI U DZIECI 7 LAT – dużo lęków, przede wszystkim wizualnych: ciemność, strychy, piwnice, cienie stają się duchami i wiedźmami chowającymi się w szafach lub pod łóżkiem; strach bywa stymulowany przez filmy, lekturę, radio; lęk przed spóźnieniem się do szkoły; lęk przed brakiem akceptacji ze strony innych ludzi.

LĘKI U DZIECI 8 – 9 lat - mniej lęków i nie tak intensywne; dziecko już nie boi się wody, mniej obawia się ciemności; lepsza umiejętność oceny sytuacji, obawy mają swoje uzasadnienie, dotyczą własnych zdolności i możliwości porażki, szczególnie w szkole; lęk przed śmiercią.

LĘKI U DZIECI 10 lat - dużo lęków; największe obawy przed zwierzętami, zwłaszcza dzikimi i wężami; niektóre dzieci boją się ciemności, wysokich pomieszczeń, ognia, przestępców, „morderców”, włamywaczy.

Powinno nas zaniepokoić, jeśli zaobserwujemy: …

NIEPRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU EMOCJONALNEGO W RELACJI DO OKRESÓW ROZWOJOWYCH DZIECKA. Okres przedszkolny (3 - 6) zaburzenia snu, z towarzyszącymi lękami nocnymi; reakcje unikowe /nadmierne unikanie sytuacji nowych powodowane lękiem/; agresja /gdy stanowi główną forma zachowania się dziecka i dominujący element pojawiający się samorzutnie we wszystkich zabawach/; czynności nawykowe o charakterze samozaspokajającym /obgryzanie paznokci, ssanie kciuka /; różnorodne tiki /mruganie powiekami, grymasy twarzy, chrząkanie, ruchy mimowolne w zakresie głowy i kończyn/; nadmierna zależność od matki /brak umiejętności znoszenia odosobnienia od domu oraz duże trudności we współżyciu z rówieśnikami/; zachowania o charakterze autystycznym /zamknięcie się w sobie, ucieczka w świat fantazji, mutyzm częściowy lub całkowity/;

NIEPRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU EMOCJONALNEGO W RELACJI DO OKRESÓW ROZWOJOWYCH DZIECKA. Okres wczesnoszkolny (7 - 12) zaburzone uspołecznienie dziecka /niedostosowanie do warunków, wymagań i obciążeń szkolnych pomimo wystarczającej dojrzałości intelektualnej/; zahamowanie emocjonalne /w wyniku tłumienia nadmiernego napięcia/; pojawienie się lub nasilenie patologicznych nawyków, tików i jąkania /ekspresja napięć/; nadruchliwość /ekspresja napięć/; fobia szkolna /lęk przed pójściem do szkoły, któremu towarzyszą dolegliwości somatyczne/; zaburzenia zachowania społecznie nieakceptowane /wagary, ucieczki z domu, czyny antyspołeczne/; objawy psychosomatyczne /np. napady kolki jelitowej/; moczenie wtórne;

PRZYCZYNY NIEKTÓRYCH LĘKÓW U DZIECI Przyczyną niektórych lęków u dzieci może być nadmiernie opiekuńcza postawa rodzicielska. Rodzic chcący ochronić dziecko przed wszystkimi potencjalnymi zagrożeniami nie uczy go panowania nad lękiem, a wręcz może sprawić, że dziecko nabierze przekonania, iż świat jest zagrażający, a wszędzie czai się niebezpieczeństwo, w związku z czym, należy tego świata unikać. Błędem jest nadmierne pobłażanie dziecku, niestawianie granic. Wywołuje to u dziecka brak poczucia bezpieczeństwa. Ucząc je, co wolno, a czego nie wolno robić, pokazujemy mu, że może na nas liczyć, ma w nas oparcie, może przy nas czuć się bezpiecznie. Co więcej, może dojść, np. do sytuacji, gdzie dziecko, które zawsze może wyładowywać agresję, w pewnym momencie staje się bezradne, bo ma uczucie, że zupełnie nad sobą nie panuje, a to z kolei wzbudza ogromny lęk. Inną przyczyną może być również nadmierna surowość rodziców i stawianie dziecku wysokich wymagań, np. moralnych. To powoduje, że dziecko może często przeżywać poczucie winy i bać się, że nie potrafi sprostać oczekiwaniom rodziców.

JAK POMÓC DZIECKU POKONAĆ LĘK? Ważne jest, aby nie reagować na pozornie małe dziecięce lęki stereotypowymi słowami: „Przecież to nie jest wcale takie straszne!”, lecz wyciągnąć pomocną dłoń, zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i dodać pewności siebie. Warto pomóc, zanim napięcie spowodowane długo gromadzonymi lękami znajdzie rozładowanie w agresji, w fantazji lub wycofaniu się, zamknięciu się w sobie, doprowadzi do zaburzeń emocjonalnych.   Przypomnij dziecku sytuacje, do których początkowo podchodził z obawą, a potem potrafił się w nich odnaleźć Chwal za każdym razem, kiedy zrobi krok naprzód w pokonaniu swojego lęku, np. kiedy weźmie w czymś udział, mimo że czuje się niepewnie Podkreśl, jak jesteś dumny z tego, że potrafi działać, czując tak duży lęk Pomocne mogą się okazać techniki relaksacyjne, wizualizacja, bajki terapeutyczne

JAK POMÓC DZIECKU POKONAĆ LĘK? Warto spróbować ułożyć samodzielnie jakąś historię związaną z przeżywanym przez dziecko lękiem. Będzie tym bardziej pomocna i skuteczna, ponieważ dostosujesz ją do możliwości percepcyjnych swego dziecka, zawrzesz w niej faktyczny jego problem. Aby jednak tak było, należy szczegółowo trzymać się planu tworzenia opowiadania i warunków, jakie musi ono spełniać: Opowiadanie musi zawierać rzeczywisty problem waszego dziecka ( lęk przed ciemnością, rozłąką z bliską osobą, itp.). Pomyśl o przesłaniu, jakie chcesz przekazać dziecku ( np. ciemność może kryć coś przyjemnego, czas leczy rany, itp.). Początek opowiadania niech będzie prezentacją bohatera (bohaterki), który powinien być dokładnym odbiciem waszego dziecka: jego nawyków, konfliktów i lęków. Dzięki temu dziecko utożsami się z bohaterem. Nadaj jednak bohaterowi inne imię. Pamiętaj, aby nie wyśmiewać problemów dziecka, nie kpić z niego. Należy nadać bohaterowi pozytywne cechy i obdarzyć go zdolnościami naszego dziecka.

JAK POMÓC DZIECKU POKONAĆ LĘK? Na początku opowiadania postaraj się, aby fabuła pokazała konflikt twego dziecka, dopiero później przejdź do pozytywnych rozwiązań. Koniecznie obserwuj reakcje dziecka w trakcie opowiadania. Patrz, czy twoje słowa trafiają w sedno. Albo spotęgujesz, albo obniżysz działanie słowa. Jeśli dziecko komentuje, przerywa pytaniami, staraj się na nie odpowiadać. Gdy masz trudności, zapytaj dziecko: „A ty co o tym myślisz?” Kiedy dziecko mówi: „Nie wiem.”, zaproponuj zgadywankę, co w rezultacie da rzeczywisty obraz myśli dziecka. Jeśli zauważysz, że dziecko jest zmartwione, zapytaj: „Jak myślisz, dlaczego Ania była wtedy zmartwiona?” Spróbuj zawrzeć jakiś wątek humorystyczny, który wspaniale rozładowuje napięcie. Długość opowiadania i słownictwo dostosuj do wieku dziecka i jego możliwości jako słuchacza. W trakcie przekazywania opowiadania nie musisz być doskonały, możesz prostować powstałe pomyłki- to nie jest najważniejsze dla dziecka.

LITERATURA Ilg F. L., Bates Ames L., Baker S. M. (2005). „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat.” Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Januszewska, E. (red.) (1996). „Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.” Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL Wołk K., Knysak, J. „Porady dla rodziców – Jak pomóc dziecku pokonać lęk.” – artykuł dostępny na stronie internetowej: www.sp2.dobremiasto.org/wp.../Jak_pomoc_dziecku_pokonac_lek.doc

Dziękuję za uwagę 