DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zajęcia dodatkowe dziś-szansą na lepsze jutro”
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ „Rozszerzenie oferty szkół zawodowych powiatu kartuskiego o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym ” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ MAGDALENA PLICHTA Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kartuzach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ZAGADNIENIA ROZUMIENIE POJĘCIA LIFELONG LEARNING PODSTAWA PRAWNA WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO KARIERA EDUKACYJNO – ZAWODOWA DORADCA ZAWODOWY – UCZEŃ PODSUMOWANIE

DORADZTWO ZAWODOWE świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielanie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji (K. Lelińska 1999) Poradnictwo zawodowe Orientacja zawodowa

LIFELONG LEARNING uczenie przez całe życie poradnictwo – usługa trwała, dostępna dla wszystkich (nie tylko uczniów), na odpowiednim poziomie Memorandum Komisji Europejskiej wydane w 2000 roku

PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. (system oświaty zapewnia w szczególności przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (wprowadza funkcjonowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego)

PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (tu m.in. zadania doradcy zawodowego) Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 (zawiera priorytet: ułatwienie dostępu do rzetelnych informacji, poradnictwa i doradztwa)

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO Obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Działania należy dostosować do specyfiki szkoły.

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

ROZUMIENIE KARIERY to, co chce się osiągnąć na drodze zawodowej

ROZUMIENIE KARIERY sekwencja pozycji związanych z pełnieniem ról, zatrudnieniem; aktywności i doświadczenia zdobywane przez jednostkę w trakcie całego jej życia (Arnold, 1999) droga, którą kroczy każdy człowiek

DORADZTWO ZAWODOWE wymóg czasu potrzeba wykorzystywania technologii informatycznych jako narzędzi wspierających doradców w pracy budowa sieci współpracy, tworzenie forów dyskusyjnych

DORADZTWO ZAWODOWE dążenie do aktywizacji młodzieży, by samodzielnie szukali potrzebnych informacji wskazywanie przydatnych źródeł informacji

DORADCA ZAWODOWY kwalifikacje wiadomości umiejętności (informacja zawodowa) cechy psychofizyczne doświadczenie

DORADCA ZAWODOWY Grupy zadań: zarządzanie informacją edukacyjno – zawodową towarzyszenie uczniowi w indywidualnym procesie edukacyjnego, zawodowego wyboru współpraca z instytucjami

UCZEŃ Jaki jestem? Kim jestem? Czym się kierować? Co jest ważne? Kim zostać? Kim jestem? Co jest ważne? Jaką podjąć decyzję? POMOCY!

PORADA Uczeń – zainteresowania, zdolności, cechy charakteru – wiedza o sobie Kształcenie Zatrudnienie

Zespół Szkół Ogólnokształcących „Rozszerzenie oferty szkół zawodowych powiatu kartuskiego o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym ” Wybór zawodu To nie jednorazowy akt To ciągły życiowy proces Magdalena Plichta Zespół Szkół Ogólnokształcących W Kartuzach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego