Dawid Głownia, Uniwersytet Jagielloński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polish Decade 10 lat Instytutu Adama Mickiewicza.
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Najnowsze trendy w grach Paweł Sasko. 49% 25% 26% Obecnie średnia wieku statystycznego gracza w USA wynosi 32 lata.
Prezentacje.
Administracja publiczna
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Kino gatunków termin wskazujący na ogólne ukierunkowanie wypowiedzi filmowej: sugeruje widzowi konkretny typ sensów danego filmu, przez co określa postawę.
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomiczna teoria biurokracji
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Warszawa, 11 luty 2013 PTE Julian Auleytner
Konferencja „W trosce o rodzinę” r.
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
WAŻNA INFORMACJA Firma nie gwarantuje dochodów w przypadku braku pozyskiwanych klientów. Sukces Niezależnego Przedstawiciela ACN nie jest zagwarantowany,
Co to jest Gatunek Filmowy Kim jest Ken Carter
Star City Tomaszów Mazowiecki
Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Krzywa Phillipsa.
PRYWATNOŚĆ Autor: Joanna Błońska.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Paweł Majak Asc. Director Country Management Frogster Online Gaming GmbH Rynek MMO w Polsce z perspektywy Europy Zachodniej.
Jak tworzyć pokaz? Praktyczne wskazówki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Liczba bezrobotnych na przełomie roku Miesiąc dolnośląskie 2010kraj 2010Powiat 2010 styczeń 13,70%12,90%13,90% luty 14,10%13,20%14,40% marzec 14,10%13,00%14,40%
Medialna rzeczywistoŚĆ
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
KINO POLSKIE.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Świat młodzieżowych fascynacji
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
Obywatel Kane reż. Orson Welles USA przepustka do sławy słuchowisko Wojna światów wg powieści H.G. Wellsa 30 października 1938 The Mercury Theatre.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Grupy interesu a kapitał społeczny
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Niezależność i pluralizm mediów
Route 66 Znaczenie drogi w kulturze Route 66 była inspiracją dla wielu twórców. Exodus osadników na zachód w latach 30. XX wieku opisał John Steinbeck.
KONFLIKTY I KONTROWERSJE – obszary podziału we współczesnych społeczeństwach oraz sposoby ich prezentacji w lokalnej/małej kinematografii. Siódma Międzynarodowa.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Badanie PBC  Od 1998 roku.  Wszystkie rodzaje prasy.  Realizuje Instytut Millward Brown.  Badaniem objętych jest ponad 160 pism.  Publikowane są.
Campaign Effectiveness Study Raport z kampanii reklamowej Miasta Łodzi.
Anna Kukla-Gryz i Katarzyna Zagórska
Pasmo filmowe Wiesz Co Dobre
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
ROLA MUZYKI W FILMIE.
Naród, etniczność, rasa.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

Dawid Głownia, Uniwersytet Jagielloński Niezamierzony skandal, nieświadoma transgresja: Jak Zigomar stworzył japoński system cenzury filmowej

Klucze analityczno-interpretacyjne: kształtowanie się nowoczesnej Japonii oraz polityki regulującej te przekształcenia, wyznaczającej ich cele oraz definiującej środki, które miały przyczynić się do ich osiągnięcia relacje pomiędzy kinem a społeczeńswem, zwłaszcza w zakresie zmiany stylu życia i spędzania wolnego czasu, w konsekwencji zaś wyłonienia się nowej masowej formy rozrywki działalność rozwijającej się prasy ze szczególmym uwzględnieniem jej relacji z państwem i kinem refleksji nad właściwościami – a więc: wyjątkowością - kina ewolucja dyskursu prawnego, która doprowadziła do wykształcenia scentralizowanych regulacji odnosączych się do kina i jego cenzury

Warianty filmu seryjnego: seria filmowa: - składa się z niezależnych filmów powiązanych jedynie postacią głównego bohatera - przykład historyczny: Nick Carter, król detektywów - przykład współczesny: filmy o Jamesie Bondzie serial kinowy: - przedstawia jedną historię rozłożoną na większą ilość odcinków, przy czym każdy z nich stanowi zwykle względnie zamkniętą całość - przykład historyczny: Wampiry - przykład wspołzesny: brak rolę tę przejęły seriale telewizyjne (Dexter)

Model kryminalno-detektywistyczny Nick Carter, król detektywów (1908) reż. Victorin-Hippolyte Jasset Części cyklu: Le Guet-Apens z 8 września L'Affaire des bijoux z 22 września Les Faux Monnayeurs z 6 października Les Dévaliseurs de banque z 20 października Les Empreintes z 27 października Les Bandits en noir z 15 listopada

Model kryminalno-detektywistyczny Nick Carter, król złodziei (1911) reż. Victorin-Hippolyte Jasset na podstawie powieści odcinkowej Léona Sazie’go drukowanej w paryskim „Le Matin” Kontynuacje: Zigomar kontra Nick Carter (1912) Zigomar Węgorzoskóry / Nieuchwytny Zigomar (1913)

Dalsze losy formuły Louis Feuillade: cykl Fantomas (1913-1914) serial Wampiry (1915-1916) serial Judex (1917-1918) Warianty formuły spoza Francji: Dania: Dr Gar El Hama (1911) Wielka Brytania: Lieutenant Daring (1911) Włochy: Za La Mort (1914-1924) USA: The Perils of Pauline (1914) The Exploits of Elaine (1913) The Iron Claw (1916)

Zigomar w Japonii

Premiera: 11 listopada 1911 roku, kino Kinryū-kan (Asakusa, Tokio) Zigomar w Japonii ジゴマ Premiera: 11 listopada 1911 roku, kino Kinryū-kan (Asakusa, Tokio) Skala sukcesu: Przedłużenie długości wyświetlania filmu do półtora miesiąca (zwykle: 7-10 dni) Dzienny przychód kas 800 do 1000 jenów (miesięczny czynsz kina wynosił 600 jenów) Cena biletu 50 senów (pół jena) => dzienna ilość widzów 1600-2000

Przebieg wydarzeń Względnie niezakłócone wyświetlanie filmu (listopad 1911 r. – luty 1912 r.) - Japońskie imitacje Zigomara, m.in.. Nowy Zigmar (M.Pathé) Japoński Zigomar (Yoshizawa Shōten) Zigomar, wielki detektyw (Fukuhōdō) - Rynek wydawniczy: nowelizacje filmów i niezależne historie z Zigomarem - Japońska premiera filmu Zigomar kontra Nick Carter 1 maja 1912 roku Kontrowersje wokół filmu i jego imitacji (luty 1912 r. – październik 1912 r.) - Negatywne głosy ze strony środowisk edukacyjnych - Burza medialna wywołana przez prasę (głównie „Tōkyō Asahi Shinbun”) - Kampania na rzecz wprowadzenia zakazu wyświetlania filmów o Zigomarze Zakaz wyświetlania filmów o Zigomarze (październik 1912 r. – sierpień 1917 r.) - Wprowadzenie zakazu 10 października 1912 roku - Zaostrzenie lokalnych regulacji filmowych - Wprowadzenie w Tokio Zasad regulacji placówek wyświetlających filmy z sierpnia 1917 roku i ich implementacja w pozostałych 46 prefekturach

Kino umacnia swą pozycję Liczba stałych kin w Tokio 1903 r. – pierwsze stałe kino 1909 r. – ponad 70 kin 1912 r. – 43 kina Różnice w danych są konwekwencją przyjętej definicji „stałego kina”

Burza medialna: agenda „Tōkyō Asahi Shinbun” I. Konkurencja między gazetami: „Tōkyō Asahi Shinbun” a yellow-journalism: - duża ilość ilustracji, sensacyjne tytuły i treść artykułów II. Konkurencja między mediami (prasa a kino): - umocnenie się pozycji kina: a) stabilny wzrost ilości sal kinowych b) gwałtowny wzrost rozmiarów widowni ryzyko odpływu klientów na rzecz kina próba polaryzacji społeczeństwa na dwie grupy: a) czytelników prasy (wyższe kompetencje intelektualno-moralne) b) widzów kina (niższe kompetencje intelektualno-moralne) (defekty w sferze psychiczno-emocjonalnej) (podatność na uzależnienia) Teza gazety: kino wpływa negatywnie na widzów, ale ci są gorsi już w punkcie wyjścia Konsekwencja: imperatywem moralnym jest troska o widzów, którzy nie mają predyspozycji ku temu, by sami mogli o sobie zadbać

Koronny argument „Tōkyō Asahi Shinbun” Twierdzenie gazety: Oglądanie filmów o Zigomarze prowadzi – w niektórych przypadkach – do przestępstw naśladowczych Kiedy obejrzy się „Zigomara” nie sposób nazwać go filmem detektywistycznym, lecz raczej filmem promującym zbrodnię i gloryfikującym kryminalistów Tōkyō Asahi Shinbun, 7 października 1912 r. Problem: brak przekonujących argumentów na rzecz tej tezy, posługiwanie się ogólnikami, brak konkretów, wysuwanie zbyt daleko idących wniosków Przykłady: nawet w przypadku powiązania postaci Zigomara z przestępstwem nie sposób udowodnić, że zostało ono popełnione z inspiracji filmem - inny modus operandi - przestępca był notowany zanim obejrzał film - przypadkowe podobieństwo przestępstwa filmowego do przestępstwa rzeczywistego, popełnionego przez osobę która nie widziała filmu

Nowa droga Japonii i „edukacja popularna” Obrany kierunek: akceptacja modernizacji, odrzucenie westernizacji Tōyō no dōtoku seiyō no gakugei – Wschodnia etyka, Zachodnia nauka Postulat: podporządkowanie sztuki i rozrywki „edukowaniu” Próby na gruncie teatru kabuki - Rząd: „szkoła dla niepiśmiennyc - Nurt katsureki-geki: „teatr żywej historii” - Stow. Engeki Kairyōkai: „teatr moralnej inspiracji” Idea tsūzoku kyōiku – „edukacji popularnej” twórca: Komatsubarę Eitarō, minister eduakcji 1908-1911 Komitetu Badawczego do spraw edukacji popularnej (1911) Wnioski: nie wystarczy promowanie utworów wartościowych, konieczna jest również kontrola negatywna - cenzura Shōzan Sakuma (1811-1864)

Efekt skandalu: scentralizowany system cenzury filmowej I. Sytuacja sprzed skandalu związanym z Zigomarem: - brak scentralizowanych regulacji odnoszących się do kina - cenzura pozostawała w gestii władz lokalnych (od prefektur po dzielnice) - wobec kina stosowano regulacje odnoszące się do teatru i misemono (pokazów) inaczej: kino nie było postrzegane jako byt niezależny, o właściwościach immanentnych, niedostępnych inny formom sztuki i rozrywki II. Casus Zigomara pozwolił zwrócić uwagę na następujące kwestie: - charakter nowego medium: brak koherencji między obrazem, tekstem i fabułą - nieefektywność (nieadekwatność) istniejącego systemu cenzury w zakresie: a) jej zdecentralizowanego charakteru (różnice w procedurach na poziomie dzielnic, konieczność ponownego przechodzenia procesu cenzorskiego przy zmianie lokalizacji wyświetlania filmu) b) dokonywanie cenzury filmowej w oparciu o regulacje dostosowane do innego medium stąd: brak konieczności oglądania filmu przed dopuszczniem go do wyświetlania III. Sytuacja po skandalu - wypracowanie systemu regulacji uwzględniającego specyfikę medium (1917) - wypracowanie scentralizowanego systemu regulacji filmowych (1925)

Dziękuję za uwagę