„NAJMNIEJ DZIAŁA SIĘ TYM, CO SIĘ MÓWI, WIĘCEJ TYM, CO SIĘ ROBI, A NAJWIĘCEJ TYM, KIM SIĘ JEST” /Seneka/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
Jak uniknąć większości gaf
Etykieta studenta Tutorial I.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Robimy zakupy ubrania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Jak zdobyć wymarzoną pracę
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Jak prezentować.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Pedagogika szkoły wyższej
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Jak budować pozytywny wizerunek placówki?
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA krok po kroku
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Agnieszka Jaroma I B Paulina Bazylewicz I B
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Przygotowanie wystąpienia publicznego
MOWA CIAŁA.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Strategie rozwiązywania konfliktów
Technika Jacobsona.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Autoprezentacja eMKa Konsulting.
Szkoła bez przemocy.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Przepisy BHP w pracowni komputerowej
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Podstawowe umiejętności pomagania
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Przepisy BHP w pracowni komputerowej Zasady pracy z komputerem.
Zapis prezentacji:

„NAJMNIEJ DZIAŁA SIĘ TYM, CO SIĘ MÓWI, WIĘCEJ TYM, CO SIĘ ROBI, A NAJWIĘCEJ TYM, KIM SIĘ JEST” /Seneka/

Współczesny nauczyciel Autorytetem dla swych uczniów, niestrudzonym Badaczem, Człowiekiem przez duże C, Dobrym doradcą, Estetą i erudytą, Fanatykiem, tego co robi, Godziwą osobą, Humanistą w każdym calu, Interesującą, niepowtarzalną osobowością, Jasno myślącym umysłem, Konsekwentnym w działaniu, Logicznie myślącym, Łagodnym, Mądrym, Nowatorskim, Opanowanym i opiekuńczym, Przyjacielem, partnerem i przewodnikiem, Rozsądnym, Sprawiedliwym, Twórczym, Uczciwym człowiekiem, Wzorem do naśladowania, Zawsze godnym zaufania.”

Cenne: Zgodność własnego postępowania z głoszonymi ideami, Sprawiedliwość, Rzetelna wiedza, dobre przygotowanie do lekcji, Życzliwość, zrównoważenie emocjonalne, Czynniki zewnętrzne ( wizerunek).

Budowanie wizerunku

Budowanie wizerunku Ważna!!! : umiejętność posługiwania się: Głosem Wzrokiem Gestem Postawą ciała

Budowanie wizerunku Głos

Budowanie wizerunku On powinien mi o tym powiedzieć.

Budowanie wizerunku Ćwiczenie głosu: Nagrywanie i odsłuchiwanie swego głosu Śpiewanie Wymawianie specjalnych zdań służących poprawnej artykulacji

Budowanie wizerunku Raz dywizja telewizji pomagała szukać wizji, a znalazłszy ją w Kirgizji domagała się prowizji. Euforia idioty zaaferowała jednoosobowe audytorium uosobionego intelektualisty. Teatr gra w grotach „Dekamerona”, grom gruchnął w konar rododendrona.

Budowanie wizerunku Aby poprawić barwę głosu można: Przez kilka minut intensywnie masować górna wargę i policzki, aż poczujesz ciepło w obrębie tej części twarzy. Włożyć język pomiędzy zęby i przez chwilę wymawiać głoskę rrrrrrrr. Następnie w ten sam sposób wymawiać wyrazy rozpoczynające się na „r” np. rower, rewolwer, rakieta. Przez kilka minut rozluźniać wargi i wypuszczać przy tym powietrze. Przez kilka minut masować twarz „od środka”, używając do tego celu powietrza zamkniętego w jamie ustnej.

Budowanie wizerunku Zasady komunikacji: Zasada ilości, Zasada odniesienia, Zasada jakości, Zasada sposobu,

Jak dbać o głos??? Uporządkuj myśli przed rozpoczęciem mówienia, Dbaj, aby mięśnie ramion, klatki piersiowej, szyi były swobodne (wyprostowana sylwetka, wygodna postawa), Pamiętaj o miękkim początku zdania (nie gwałtownie, agresywnie, krzykliwie, z napięciem...), Zmniejsz tempo mówienia, Mów zachowując naturalną wysokość głosu (nie podwyższaj, nie obniżaj),

Jak dbać o głos??? Pamiętaj o przerwach na oddech ( nie staraj się powiedzieć wszystkiego na jednym wydechu, nie mów na resztkach powietrza), Robiąc głębszy wdech uruchom przeponę (naucz się prawidłowej techniki oddychania), Podczas mówienia otwieraj usta ( nie mów z zaciśniętą szczęką), Oszczędzaj głos podczas infekcji,

Jak dbać o głos??? Nie mów w hałasie ( otwarte okno, przerwa na korytarzu...), Zmniejsz odległość do rozmówcy (skieruj twarz w jego stronę), Optymalne warunki, w których mówimy to 20° C i 60 wilgotności (nawilżaj gardło), Chroń gardło przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi: dym papierosowy, gorące opary, zbyt gorące lub zbyt zimne pokarmy i napoje.

Budowanie wizerunku Wzrok

Budowanie wizerunku Gest

Budowanie wizerunku Gesty, które warto stosować: Gest otwartych dłoni Gest złożenia dłoni w piramidkę Gesty podkreślające przekazywane treści Gesty, których nie należy stosować: Zaciskanie dłoni w pieści Uderzanie kantem dłoni w drugą dłoń Wymachiwanie palcem wskazującym Częste dotykanie dłońmi twarzy, włosów

Budowanie wizerunku Mimika twarzy

Budowanie wizerunku Postawa całego ciała

Budowanie wizerunku Postawa ciała: Poruszanie się Odległość od odbiorcy - strefa intymna: 0-45 cm - strefa osobista: 45-120 cm - strefa społeczna: 120-360 cm - strefa publiczna: 360- ….cm

Postawa ciała Nie: Tak Rozkładanie ciężaru ciała na obie stopy Pozycja listka figowego Zakładanie rąk na piersiach, opieranie na biodrach Syndrom „lepkiej podłogi” Zabawa przedmiotami Wkładanie rąk do kieszeni Tak Rozkładanie ciężaru ciała na obie stopy Przestrzeganie odległości Kontakt wzrokowy Unikanie podpórek i „chowania się”

Budowanie wizerunku Wiarygodność

Budowanie wizerunku Wyznaczniki wiarygodności : Wygląd Fachowość Entuzjazm

Rola pierwszego wrażenia „NIGDY NIE BĘDZIESZ MIEĆ DRUGIEJ SZANSY NA ZROBIENIE PIERWSZEGO WRAŻENIA” Zasada „3 x 10” pierwszych 10 sekund pierwszych 10 gestów pierwszych 10 wypowiedzianych słów

Budowanie wizerunku Ubierz się stosownie Wskazana jest prosta, szlachetna klasyka

Rady dla niej Elegancka garsonka lub kostium w stonowanych kolorach doda Ci szyku i profesjonalizmu Bluzkę zapinaj pod szyja – nie zakładaj jednak różowej, gdyż ten kolor jest zbyt kobiecy i nieprofesjonalny Buty: proste, lśniące czółenka bez krzykliwych ozdób Falbanki podważają Twoją wiarygodność Unikaj biżuterii „żyjącej własnym życiem”: długich kolczyków, brzęczących bransoletek – odwracają uwagę od słów Jeśli nakładasz spódnicę to kończącą się na wysokości kolan lub dłuższą – zbyt krótka spódnica jest zdecydowanie nie na miejscu Włosy powinny być upięte (nawet jeśli są Twoją dumą ), a makijaż dyskretny Perfum używaj z umiarem

Rady dla niego Garnitur powinien być w stonowanych kolorach – czerń zarezerwowana jest dla mężów stanu i to w szczególnych okolicznościach Nigdy nie zakładaj sportowej koszuli do garnituru Wybierz krawat w delikatny wzór lub gładki Skarpetki należy dobrać tak, aby powtarzały kolor garnituru lub butów Półbuty powinny być sznurowane i .... bezwzględnie czyste Styl zegarka powinien odpowiadać okolicznościom Twoja elegancję dopełnią zadbane włosy, dłonie i dyskretny zapach dobrej wody toaletowej

Początek szkolenia. Witam szanownych Państwa. Nazywam się Początek szkolenia Witam szanownych Państwa. Nazywam się .................. i przedstawię projekt nowego rozporządzenia o umiejętnościach prezentacji w pracy każdego nauczyciela. Mam lekką tremę, ale mam nadzieję że mi to wybaczycie. Więc zebraliśmy się po to, aby ......

2. Początek szkolenia. Witam serdecznie 2. Początek szkolenia Witam serdecznie. Na początku pragnę się przedstawić. Nazywam się ..................................... Zapoznam Państwa z projektem nowego rozporządzenia o umiejętnościach prezentacji w pracy każdego nauczyciela. Spotkanie potrwa do 1, 5 godziny.

3. Podczas posiedzenia rady pedagogicznej 3. Podczas posiedzenia rady pedagogicznej Jednym z prelegentów podczas naszego posiedzenia rady będzie pani.... , pani ...... może się pani sama przedstawi........

4. Podczas konferencji metodycznej (jesteśmy gościem) osoba prowadząca mówi: Nie udało mi się dotrzeć do aktualnych informacji ministerialnych na temat awansu. Poproszę więc naszego gościa o wyręczenie mnie…

5. Początek wystąpienia. /inauguracja roku szkolnego, szkolenie, 5. Początek wystąpienia /inauguracja roku szkolnego, szkolenie, festyn.../ Proszę Państwa cieszę się, że mogę przed wami wystąpić, ale proszę o wyrozumiałość. Dowiedziałam się o tym spotkaniu dopiero w poniedziałek i na przygotowanie miałam tylko dwa dni.

6. Zakończenie spotkania 6. Zakończenie spotkania (posiedzenie RP, zebrania …) Właśnie zerknęłam do notatek i stwierdziłam, że nie powiedziałam Państwu o ......................

BŁĘDY Brak przygotowania Złe rozplanowanie czasu wystąpienia Brak analizy publiczności Niewłaściwe przygotowanie i zastosowanie pomocy audiowizualnych Przekazywanie nadmiernej ilości informacji Niewłaściwe operowanie głosem, monotonia wypowiedzi Brak kontaktu z „widownią”

„ Ideały są jak gwiazdy: Nie zawsze można do nich dojść, Ale można się nimi kierować”.

PARAFRAZOWANIE Polega na wyrażaniu tego, co usłyszeliśmy od kogoś, własnymi słowami. Parafrazujemy wtedy, gdy uważamy, że właściwie zrozumieliśmy sens wypowiedzi drugiej osoby, ale chcemy się co do tego upewnić.

Parafrazowanie pokazuje rozmówcy, że uważnie słuchamy tego, co mówi, pozwala nam upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy rozmówcę, pozwala uporządkować chaotyczną rozmowę, pozwala trzymać się faktów w sytuacji konfliktowej. Jeżeli dobrze Panią/Pana zrozumiałem, to chodzi o... Chodzi Ci zatem o... Ma Pani/Pan na myśli... O ile dobrze Cię zrozumiałam... Chcesz powiedzieć, że...

Odzwierciedlanie Skupia się na uczuciach i stanach emocjonalnych rozmówcy, a nie na treści jego wypowiedzi. Głównym celem słuchania odzwierciedlającego emocje i uczucia jest uświadomienie mówiącemu, jakie są jego własne emocje. Widzę, że Cię to martwi... Jesteś z pewnością ucieszony tą wiadomością... Ta sprawa mocno Cię poruszyła... Oczywiście jesteś zadowolony z tych planów... Zdaje się, że jesteś wściekły... Wygląda na to, że Cię rozzłościłam...

Klaryfikacja Prosimy rozmówcę o skoncentrowanie się na najważniejszej sprawie „Która z tych spraw jest dla ciebie najważniejsza?” „Zdaje sobie sprawę, że wszystko to jest dla ciebie ważne ale czy jest jakaś konkretna sprawa, w której mogłabym Ci pomóc?”

Trudne pytania pytania niewygodne (te, na które możemy odpowiedzieć, ale jest to niewskazane z różnych powodów: reputacji, tajemnicy...) negatywne opinie oraz zastrzeżenia (osoba zadająca to pytanie jest negatywnie nastawiona i chce to publicznie zademonstrować; to środki zaczepne, które mają za zadanie wyprowadzenie z równowagi osobę występującą) pytania zmuszające do opowiedzenia się po którejś ze stron lub wybranie jednej z określonych przez pytającego odpowiedzi

Pytania niewygodne Metoda pomostu Metoda niepełnego pełnomocnictwa Metoda „ odłożenia na później”

Negatywne opinie oraz zastrzeżenia Metoda „negatyw w pozytyw” Metoda zmiany zastrzeżenia Metoda udanego szoku

Pytania zmuszające Metoda „albo-albo” Metoda sugerowania odpowiedzi