Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza
Działy psychologii Psychologia ogólna Psychologia społeczna Psychologia rozwojowa Psychologia stosowana
Psychologia stosowana Psychologia pracy Psychologia sportu Psychologia zarządzania, itd..
Czym zajmuje się psychologia? Procesami psychicznymi: spostrzeganie, uwaga, wyobraźnia, wola, myślenie, pamięć, emocje; Cechami psychicznymi, osobowością (inteligencja, temperament); Zachowaniami człowieka.
Psychologia pracy
Psychologia pracy Nazywana też psychologią przemysłową Odnosi się do rozmaitych aspektów zarządzania zasobami ludzkimi i ich organizacji Zajmuje się analizą cech osobowości poszczególnych osób, które mają predestynować ich do wykonywania konkretnych zawodów, czy też pracy w określonych warunkach. Takie cechy mają też wykluczać człowieka z wykonywania danej pracy.
Psychologia pracy Wykrywa i opisuje czynniki stresogenne pojawiające się w konkretnej pracy. Analizuje także źródła konfliktów związanych z pracą i opartych na zaburzeniach komunikacji w pracy. Ocenia wpływ komunikacji międzyludzkiej w zakładzie pracy na wydajność wykonywanej w nim pracy.
Psychologia pracy Ocenia znaczenie optymalizacji warunków pracy, takich jak oświetlenie, hałas, wibracje, i tym podobne na wydajność pracy. Ustalenia i wnioski wprowadzone przez osoby specjalizujące się w psychologii pracy pomagają w polepszeniu organizacji pracy w przedsiębiorstwie. Pomaga w eliminowaniu takich zjawisk jak choroby zawodowe, czy też wypadki przy pracy.
Psychologia pracy Ma współcześnie duże znaczenie, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Wykorzystywana jest w różnych branżach i w wielu różnych rodzajów miejsc pracy, od szpitali do szkół, aż po więzienia.
Koszt psychiczny pracy W psychologii pracy pojawia się pojęcie kosztu psychicznego pracy. Przez to pojęcie rozumie się ilość energii psychicznej, jaką wydatkuje pracownik, w czasie wykonywania powierzonych mu w ramach pracy zadań. Wielkość psychicznego kosztu pracy zależy bezpośrednio od warunków pracy, w jakich przychodzi nam wykonywać powierzone nam zadania. Wielkość tego kosztu zwiększają zdecydowanie wszystkie sytuacje frustrujące, które mają miejsce w miejscu pracy. Badania pokazują, że osoby pracujące w bardziej przyjaznym środowisku są bardziej pozytywnie nastawione do własnych obowiązków, co przekłada się na wyniki ich pracy.
Stres w pracy Stres w pracy powstaje, gdy pracownikowi narzuca się wysokie oczekiwania, pozostawiając przy tym bez pomocy ze strony organizacji. Mówi się tu o obciążeniu pracą lub przeciążeniu pracą.
Obciążenie pracą Występuje wtedy, kiedy na pracowniku spoczywa obowiązek wykonywania pewnej ilości pracy, z którą nie jest on sobie w stanie poradzić w określonym, krótkim czasie.
Przeciążenie pracą Ma charakter jakościowy Występuje, kiedy pracownik ma wykonać zadanie trudne, skomplikowane.
Stres w pracy powodują również: Monotonia wykonywanych zadań Zadania stojące poniżej możliwości pracownika Konflikty wartości Brak jasności w dziedzinie zadań, jakie będą lub jakie są powierzane pracownikowi Brak jasności co do kryteriów, na podstawie jakich będzie oceniana praca Brak informacji o wynikach naszej pracy Niedoprecyzowane cele
Stres w pracy Stres w pracy ma destrukcyjny wpływ na pracownika. Wpływ ten uwidacznia się w jego kondycji psychicznej i fizycznej Ma bezpośrednie przełożenie na wyniki pracy Wpływa na wyniki ekonomiczne firmy, gdyż sfrustrowani pracownicy obniżają wydajność swojej pracy. Mogą popełniać błędy. Tracą zainteresowanie pracą, spada zaangażowanie w pracę, niechęć wprowadzania zmian.
Jednym z głównych zadań psychologii pracy jest wyeliminowanie czynników stresogennych ze środowiska pracy.