Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Agresja elektroniczna jako problem wychowawczy
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Uzależnienia a rozwój dziecka
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
„ Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości.” ks. Jerzy Popiełuszko
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Bezpieczny Internet.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualny plan resocjalizacji
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PEDAGOG SZKOLNY.
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Przemoc rówieśnicza wobec dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - co działa, gdy chcemy przeciwdziałać? Jacek Pyżalski Uniwersytet.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY A AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOLE dr Dominika Walczak Zespół Badań Nauczycieli Instytut Badań Edukacyjnych Projekt.
prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
Jacek Pyżalski Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Zbąszynek na lata
Czym jest cyberprzemoc?
Programy wspierania rodziny
Dominika Muś TiR, grupa 2b
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
Zapis prezentacji:

Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski Agresja rówieśnicza w szkole/placówce - co działa, co nie działa a co szkodzi? Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski

1. Rozumienie zjawiska Jaka często jest? Jaka powinna być? Traktowanie zjawiska przemocy rówieśniczej jako jednorodnego problemu Rozróżnianie poszczególnych sposobów realizacji i cech formalnych (bullying)

rówieśnicza Przemoc Fizyczna Werbalna Relacyjna Cyber

Nie każda agresja to nękanie Intencjonalność Powtarzalność Bullying Nierównowaga sił

Bullying Cyber Niezaangażowany Sprawca Ofiara Sprawco-ofiara 829 68 26 12 % 88,66% 7,27% 2,78% 1,28% 287 239 14 31 50,26% 41,86% 2,45% 5,43% 156 22 51 17 63,41% 8,94% 20,73% 6,91% 159 86 65 44,04% 23,82% 14,13% 18,01%

2. Rozpowszechnienie Jaka często jest? Jak powinno być? Przesadzone przekonania nt. skali, zarówno na poziomie makro, jak i mikro (skrajne od powszechności po brak problemu) Działania w oparciu o rzeczywiste dane zarówno na poziomie populacji generalnej, jak i konkretnych środowisk

3.Różne grupy Jaka często jest? Jak powinno być? Traktowanie przemocy rówieśniczej jako funkcjonującej tak samo w różnych grupach Znajomość jakościowych i ilościowych różnic (płeć, etapy rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne)

4. Aktorzy Jaka często jest? Jak powinno być? Koncentracja na diadzie : sprawca-ofiara Szersze rozumienie ekologii przemocy rówieśniczej: zainteresowanie wszystkimi członkami grupy, przede wszystkim świadkami

Przykład MOPR

5. Podejście do sprawcy Jaka często jest? Jak powinno być? Potępienie, rozliczenie Wsparcie, praca wychowawcza a czasami terapeutyczna ze sprawcą

6. Moment działania Jaka często jest? Jaka powinna być? Koncentracja na działaniach naprawczych, interweniowanie, gdy agresja rówieśnicza wystąpiła Koncentracja na działaniach zapobiegawczych

Przykład Znajomość mechanizmów: stygmatyzacja, dysonans poznawczy, błędne koło

Bullying jako proces Wpisanie w rolę Pojedyncze konfrontacje Grupa, stygmatyzacja, utrwalenie działań Wpisanie w rolę

7. Typ działań Jaka często jest? Jak powinno być? Działania prawne/kontrolne/monitorujące Działania wychowawcze, profilaktyczne (szczególna rola pozytywnej profilaktyki)

8. Rola nauczyciela Jaka często jest? Jak powinno być? Nauczyciel kontroler, „policjant” Nauczyciel wychowawca dysponujący profesjonalną wiedzą jak radzić sobie z problemem przemocy rówieśniczej (także wtedy, gdy nie wystąpiła)

9. Wykonawcy działań Jaka często jest? Jak powinno być? Nauczyciele, wychowawcy Szersze działania środowiskowe: zaangażowanie rodziców/opiekunów i samych młodych ludzi. Korzystanie ze wsparcia innych profesjonalistów

10. Charakter działań Jaka często jest? Jak powinno być? Działania akcyjne: kampanie, konkursy, eventy Codzienna praca wychowawcza

11. Przemoc rówieśnicza a inne zjawiska Jaka często jest? Jak powinno być? Traktowanie przemocy rówieśniczej jako wyizolowanego zjawiska Przemoc rówieśnicza rozumiana w kontekście innych szerszych zjawisk, tj. klimat szkoły, zarządzanie klasą, itd.

www.jacekpyzalski.pl