WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Modernizacja kształcenia zawodowego
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z FUNDUSZY UE.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU
MOC W REGIONACH Nowa perspektywa finansowa w edukacji Suwałki, 9 maja 2014 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego w nowej perspektywie finansowej DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Projekty zrealizowane w ZS1
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI II Konferencja z cyklu „Doskonalenie jakości edukacji zawodowej – Współpraca i Partnerstwo”, Radom 20.05.2015. WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI dr inż. Krzysztof Symela Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki ITeE-PIB Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) 2014-2020 Projekt MG: Kształcenie zawodowe dla potrzeb gospodarki udział szkół

Programowanie nowej perspektywy w edukacji – dokumenty strategiczne WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Na podstawie: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Europejski Fundusz Społeczny w latach 2014-2020 WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Na podstawie: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Edukacyjne cele PO WER WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI PO WER obejmuje priorytety inwestycyjne w celach tematycznych 8-11, w tym cel tematyczny 10 - Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie Priorytet inwestycyjny 10.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej i zapobieganie mu oraz promowanie równego dostępu do dobrej jakości wychowania przedszkolnego oraz kształcenia w szkołach, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek; Priorytet inwestycyjny 10.3 Wyrównywanie dostępu do uczenia się przez całe życie dla wszystkich grup wiekowych o charakterze formalnym, nieformalnym i pozaformalnym; Priorytet inwestycyjny 10.3 BIS Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości. Na podstawie: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Priorytet Inwestycyjny 10.3 BIS - kształcenie zawodowe WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Cel 1. Stworzenie warunków dla współpracy przedsiębiorców ze szkołami i placówkami, w tym m.in. Rozwój współpracy szkół i placówek kształcenia i szkolenia zawodowego z ich otoczeniem. Modernizacja treści i metod kształcenia i szkolenia zawodowego z udziałem pracodawców. Rozwój doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzenie badań pozwalających na identyfikację i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy przy udziale pracodawców. Na podstawie: Ministerstwo Edukacji Narodowej

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Kształcenie zawodowe dla potrzeb gospodarki Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 cd. WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Głównym celem projektu jest opracowanie efektywnego systemu współpracy pracodawców ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe oraz centrami kształcenia zawodowego (polskiego systemu kształcenia dualnego), obejmującego również instytucje wspierające tę współpracę oraz instytucje rynku pracy, który będzie mógł być wykorzystywany w całej Polsce, a także działać po wygaśnięciu wsparcia unijnego  Powyższe rozwiązania systemowe zostaną opracowane w partnerstwie ze spółkami zarządzającymi specjalnymi strefami ekonomicznymi

Kształcenie zawodowe dla potrzeb gospodarki Zadania spółek zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Identyfikacja wymagań i potrzeb kadrowych przedsiębiorstw działających w SSE, Identyfikacja oferty edukacyjnej na danym obszarze w celu jej wykorzystania i ewentualnie dostosowania do potrzeb pracodawców, Inspirowanie pracodawców do włączanie się w proces kształcenia i egzaminowania oraz w realizację doradztwa zawodowego w szkołach, Inspirowanie władz samorządowych do angażowania się we współpracę w zakresie kształcenia zawodowego, Zapewnienie pracodawcom wsparcia doradczego na wszystkich etapach związanych z praktyczną nauką zawodu – nawiązanie współpracy ze szkołami, przygotowanie i złożenie wniosku, rozliczanie projektu, Opracowanie wskazówek dla szkół oraz zapewnienie im wsparcia w zakresie nawiązywania i aktywnej współpracy z przedsiębiorstwami posiadającymi nowoczesną technologię, Zapewnienie realizacji działań promujących kształcenie zawodowe wśród uczniów szkół gimnazjalnych np.: fora zawodowe, wycieczki zawodowe, prezentacje zawodów, prezentacje przedsiębiorstw strefowych – potencjalnych przyszłych pracodawców, a także organizacja konkursów np. na najlepszego ucznia w zawodzie, Zapewnienie szkoleń dla nauczycieli w przedsiębiorstwach, Uczestniczenie w pracach wojewódzkich i powiatowych Rad Zatrudnienia i określaniu kierunków kształcenia, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia, Tworzenie płaszczyzn współpracy pracodawców ze szkołami np. w formie klastrów edukacyjnych, tworzenie klubów HR w strefach. Na podstawie: Ministerstwo Gospodrki

absolwentów i pracodawców! Kształcenie zawodowe dla potrzeb gospodarki Dofinansowanie praktycznej nauki zawodu, praktyk zawodowych i staży w przedsiębiorstwach WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI 220 milionów złotych na wsparcie uczniów, absolwentów i pracodawców! Dotyczyć będzie: wynagrodzenie młodocianych pracowników, stypendium dla praktykantów, stypendium dla stażystów (absolwentów), finansowanie kursów zawodowych w centrach kształcenia zawodowego, refundację kosztów dojazdu praktykantów i stażystów, dodatek do wynagrodzenia opiekuna ucznia lub stażysty przydzielonego przez pracodawcę, refundację kosztów odzieży i obuwia roboczego, szkolenia BHP oraz środków ochrony indywidualnej uczniów i stażystów, refundację zużytych materiałów, dofinansowanie pracodawcy innych udokumentowanych kosztów kształcenia Wsparcie na ten cel dla uczniów oraz refundacja kosztów poniesionych przez przedsiębiorców będą dostępne w ramach regionalnych programów operacyjnych Na podstawie: Ministerstwo Gospodarki

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Porozumienie czterech ministerstw o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Celem porozumienia, sygnowanego przez Ministrów: Gospodarki, Edukacji Narodowej, Pracy i Polityki Społecznej, Skarbu Państwa, jest: Zapewnienie spójnych, wzajemnie uzupełniających się działań na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego, dostosowanego do potrzeb pracodawców, lojalnych rynków pracy oraz nowoczesnej, innowacyjnej gospodarki, Upowszechnianie oraz rozwój współpracy szkół i pracodawców w kształceniu zawodowym oraz zwiększenie zaangażowania pracodawców w praktyczną naukę zawodu. 23 stycznia 2015 r. http://www.mg.gov.pl/files/upload/22643/Porozumienie%20podpisane%2023.01.2015.pdf

Mapa szkół zawodowych w Polsce WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI https://men.gov.pl/dodatki/mapazawodowe/ Obecnie w Polsce funkcjonuje 1957 techników i 1684 zasadnicze szkoły zawodowe dla młodzieży, a kształcenie odbywa się w 194 zawodach, w  których wyodrębniono 255 kwalifikacji MG - 82 zawody w tym 101 kwalifikacji zawodowych

Struktura klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Nazwa grupy wielkiej Liczba grup w ramach grupy wielkiej Liczba zawodów specjalności Poziom kompe-tencji wg ISCO-88 Poziom kształcenia wg ISCED 2011 dużych średnich elementar- nych 1) Parlamentarzyści, wyżsi urzędnicy i kierownicy 4 11 31 157 3, 4 3, 4, 5, 6, 7, 8 2) Specjaliści 6 99 708 5, 6, 7, 8 3) Technicy i inny średni personel 5 20 87 490 3 4) Pracownicy biurowi 8 27 68 2, 3 5) Pracownicy usług osobistych i sprzedawcy 12 39 130 6) Rolnicy, ogrodnicy, leśnicy i rybacy 9 17 54 2 7) Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy 14 69 393 8) Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń 41 339 9) Pracownicy wykonujący prace proste 32 101 1 1, 2 10) Siły zbrojne 1, 2, 3, 4 2, 3, 4, 5, 6, RAZEM 43 133 445 2443   www.kwalifikacje.praca.gov.pl Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. poz. Poz. 1145). 11

Obszary współpracy szkół zawodowych z pracodawcami WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Miejsca egzaminowania, uczestnictwo w komisjach egzaminacyjnych, walidacja i certyfikacja Egzaminy zawodowe Miejsce praktyk, doskonalenie kompetencji merytorycznych, transfer kadry Kompetencje kadry Patronaty, miejsce zajęć praktycznych, miejsca praktyk zawodowych, stypendia, targi edukacyjne i inne Kształcenie praktyczne Wsparcie w nowoczesne wyposażenie, urządzenia, narzędzia i materiały do celów kształcenia praktycznego Doposażenie szkół Zgłaszanie zawodów do klasyfikacji oraz zapotrzebowania na nowe zawody, kwalifikacje, umiejętności, współtworzenie podstaw programowych, programów kształcenia zawodowego, badanie losów absolwentów Oferta kształcenia 12

Rynek pracy jako wyznacznik działań edukacyjnych WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Rynek Globalny Europejski Rynek Krajowy Rynek Regionalny Rynek lokalny Dobra współpraca systemu edukacji z rynkiem pracodawców jest w stanie: kreować pożądane zawody, kwalifikacje i kompetencje rozpoznawać wzajemne oczekiwania gwarantować dobry start zawodowy Nowe zawody w szkolnictwie zawodowym i na rynku pracy Technik urządzeń dźwigowych Technik chłodnictwa i klimatyzacji Technik lotniskowych służb operacyjnych Technik gospodarki odpadami Monter mechatronik Technik mechatronik 13 13

Strategicznie technologie dla Europy Key Enabling Technologies - KET WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy (przewidywanie wymogów rynku pracy i potrzeb w zakresie umiejętności) New Skills for New Jobs Europejską strategia uczenia się przez całe życie (LLL) 14 14

Bazy wiedzy o nowych technologiach WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI https://innowacje.gov.pl/

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Baza wiedzy o nowych technologiach ITeE-PIB http://www.katalog.itee.radom.pl WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI

Mobilne stanowiska dydaktyczne do e-learningu – oferta ITeE-PIB WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI W skład laboratorium wchodzą:……. STANOWISKA DYDAKTYCZNE DO KSZTAŁTOWANIA UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH W ZAKRESIE: transportu technologicznego regulacji ciśnienia regulacji poziomu cieczy regulacji układu pneumatyczno-hydraulicznego sterowania serwomotorem sterowania inteligentnym budynkiem sterowania ogniwem fotowoltaicznym

Monter mechatronik 742114 i Technik mechatronik 311410 Wykorzystanie mobilnych stanowiska dydaktycznych do e-learningu w kształceniu zawodowym WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Monter mechatronik 742114 i Technik mechatronik 311410 w kwalifikacjach: Podstawa programowa Nazwa E3 Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych E4 Użytkowanie urządzeń i systemów mechatronicznych E18 Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych E19 Projektowanie i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930 w kwalifikacjach: Podstawa programowa Nazwa B21 Montaż urządzeń i systemów energetyki odnawialnej B22 Eksploatacja urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Budowanie elastycznej oferty kształcenia zawodowego z wykorzystaniem koncepcji kształcenia modułowego WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Podejście kompetencyjne niekierowane na efekty kształcenia, nauka poprzez działanie Zmiana organizacji i metod kształcenia oraz roli nauczyciela Nauczanie zawodu w powiązaniu z realnym środowiskiem pracy Integracja teorii z praktyką, interdyscypli-narne podejście KONSTRUKTYWIZM - Uczeń Staje się aktywnym poszukiwaczem i twórcą wiedzy Stawia cele i pozyskuje potrzebne informacje w działaniu Rozwija struktury poznawcze dzięki, którym uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje Programy modułowe Pakiety edukacyjne 19 19

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Nowy model doskonalenia kompetencji nauczycieli szkół zawodowych – Piramida doskonalenia WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI 20

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Przykładowe typy operacji planowane do realizacji na poziomie regionalnym WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI EDUKACJA A RYNEK PRACY m.in. Tworzenie w szkołach i placówkach kształcenia zawodowego warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej Rozwój współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego z pracodawcami i szkołami wyższymi (np. staże i praktyki w przedsiębiorstwach, Rozwój doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz rozwój ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego Poszerzenie oferty kursów zawodowych dla osób dorosłych realizowanych we współpracy z pracodawcami Tworzenie innowacyjnych ofert edukacyjnych dla dorosłych Na podstawie: Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz ARP S.A. Oddział w Tarnobrzegu

Eksperymenty i innowacje pedagogiczne Innowacji w gospodarce do innowacji i eksperymentów w edukacji WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Innowacja oznacza wprowadzanie lub urzeczywistnianie zmian rozwojowych Eksperymenty i innowacje pedagogiczne System kształcenia zawodowego i ustawicznego 22 22

Jakie efekty chcemy uzyskać w wyniku wprowadzenia zmian? WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Otwieranie przestrzeni edukacji formalnej i pozaformalnej poprzez zwiększanie kreatywności oraz innowacyjności instytucji odpowiedzialnych za kształcenie i szkolenie Wprowadzenie atrakcyjnej oferty edukacyjnej skorelowanej z potrzebami rynku pracy, EQF/PRK/SRK, PP Przygotuje absolwentów do funkcjonowania na krajowym i europejskim rynku edukacji i pracy (ECVET, Europass) Precyzyjniejsze przewidywanie przyszłych potrzeb w zakresie kwalifikacji i kompetencji zawodowych

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY II Konferencja z cyklu „Doskonalenie jakości edukacji zawodowej – Współpraca i Partnerstwo”, Radom 20.05.2015. WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI Kontakt: krzysztof.symela@itee.radom.pl www.itee.radom.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY 24