Baruch Spinoza (1632-1677) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Granice poznania. Granice poznania.
Problem psychofizyczny
Filozofia polityki 2.
O bezużyteczności filozofii?
Fundamenty kultury europejskiej
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Jan Paweł II - Papież Wolności
Umiejętność obserwacji.
Wartości w życiu człowieka
FilozofiA.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Filozoficzno-Teologiczne
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Etyka Patrycja Zalewska.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Trójca II. Pochodzenia ↓ Relacje ↓ Osoby ↓ Posłania.
Adwent z Piątką Poznańską
KARTEZJUSZ i PASCAL
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Klasyfikacja światopoglądów
Zapis prezentacji:

Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną. Gł. dzieła: Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, Traktat teologiczno-polityczny. Wykluczony z gminy żydowskiej, a potem wygnany z rodzinnego Amsterdamu za heretyckie poglądy (wykluczał pojęcie Boga transcendentnego).

Traktat teologiczno-polityczny Spinozy wywołał piorunujący efekt. Spinoza wyjaśnia w nim Biblię z punktu widzenia naturalnego rozumu (prawdziwe słowo Boże ma to samo znaczenie co prawda naturalna). W ustach większości „spinozyzm” oznaczał coś haniebnego. Służył do globalnego potępienia ateizmu, deizmu, naturalizmu czy intelektualnej niezależności. Dla liberałów natomiast Spinoza stał się bohaterem walki o wolność (rozumianej jako autonomia myślenia).

Spinoza był zafascynowany nauką i Kartezjańską metodą matematyczną, jednak zauważał, że Kartezjusz nie rozwiązał wielu problemów. Jego dualizm substancjalny nie dawał odpowiedzi na pytanie o relację umysłu do materii. Jako człowiek głęboko religijny zastanawiał się nad tym, czy można pogodzić istnienie Boga i wolności z nauką wyprowadzającą wnioski z logicznie wydedukowanych przesłanek.

Skoro wszystko jest naukowo zdeterminowane, to jakie miejsce zajmuje Bóg? Czy Bóg jest potrzebny do wyjaśnienia czegokolwiek we wszechświecie? Negacja dualizmu na rzecz panteizmu. Bóg istnieje jako istota nieskończona i doskonała, której nic nie może ograniczać. Nie może więc istnieć nic, co nie jest Bogiem. Nie może być tak, że Bóg jest jednym, a świat czymś innym, to oznaczałoby ograniczenie istnienia Boga. Bóg musi istnieć we wszystkim, co istnieje, a wszechświat istnieje w Bogu.

Materializm i spirytualizm w odniesieniu do wszechświata to dwa aspekty opisu i wyjaśniania jednej substancji, jaką jest Bóg. Bóg i substancja to jedno. Bóg i przyroda to 2 nazwy tej samej rzeczy. „Cokolwiek istnieje, jest w Bogu i nic bez Boga nie może istnieć”. Bóg nie stoi poza światem, nie jest też w nim: Bóg jest światem. Bóg Spinozy nie jest przedmiotem wiary religijnej, ani gwarantem prawdy. Jest doskonałą i jedyną substancją. Zarówno duch, jak i materia są Jego uosobieniem (monizm panteistyczny).

„Bóg nie jest lalkarzem…” (J. Gaarder) Cokolwiek się dzieje, jest konieczne. Bóg=przyroda jest wewnętrzną przyczyną tego, co się dzieje. Wyraża się tylko poprzez prawa natury. Bóg nie jest lalkarzem, który pociąga za sznurki. Bóg nie kieruje światem z zewnątrz, lecz poprzez prawa natury. Determinizm dotyczy również człowieka. Tak jak palce ręki nie mogą poruszać się w sposób niezgodny z ich naturą, tak człowiek musi działać zgodnie z prawami przyrody. Jest jak palec Bożego ciała.

Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona Narzucenie matematycznej metody całej filozofii. Każda część jego dzieła zaczyna się od definicji i ich wyjaśnienia, po czym następują aksjomaty, twierdzenia i ich dowody. Części dzieła: o Bogu, ludzkim umyśle, pochodzeniu i panowaniu namiętności, o wolności człowieka pod władzą rozumu.

Człowiek – skończony modus substancji Bóg posiada nieskończoną liczbę atrybutów, z których człowiekowi znane są dwa: myślenie i rozciągłość – nie są one odrębnymi substancjami, lecz objawem jednej, dlatego panuje między nimi zgoda (paralelizm psychologiczny). Człowiek ma dwoistą naturę (ciało i dusza) skupioną w jednym istnieniu. Ciało i duszą są jedną i tą samą rzeczą. Ciało – zewnętrzną formą duszy (przezwyciężenie dualizmu duszy i ciała).

Geometria uczuć Spinoza chce mówić o uczuciach jak o rzeczach naturalnych. Afekt – stan bierny ducha, poprzez który dusza potwierdza siłę istnienia swego ciała. Uczucie jest powiązane z naszym istnieniem jako istot cielesnych; oraz zawiera sąd o rzeczy, jest więc formą poznania. Zd. Spinozy jesteśmy rządzeni przez siły nieświadomości, wobec których nie jesteśmy jednak bezbronni. Teorię uczuć Spinozy wykorzysta później Freud.

„Ludzie łudzą się, jeśli wydaje im się, że są wolni”. Tak jak w świecie nie ma miejsce na przypadek i wolność, tak również działanie jednostki jest zdeterminowane czynnikami pozostającymi poza jej kontrolą. Poczucie wolności jest iluzją opartą na fakcie, że w większości wypadków nie jesteśmy świadomi przyczyn swego działania. Zdobycie takiej świadomości może nas wyzwolić w tym sensie, że pozwoli nam zrozumieć swoją sytuację i pogodzić się z nią. Człowiek nie powinien obsesyjnie zajmować się sobą, lecz widzieć swoje problemy w szerszym kontekście – sub specie aeternitatis.

Wolność słowa i humanitaryzm W Traktacie teologiczno- politycznym broni wolności słowa, twierdząc, iż jest ona nie tylko niesprzeczna z porządkiem publicznym, ale również konieczna dla jego utrzymania. W rozumnie rządzonym społeczeństwie „każdy człowiek może myśleć, co mu się podoba, i mówić, co myśli”.