Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy w świecie polityki występuje etyka?
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Biblia księgą Boga i ludzi
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 2.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Historia praw człowieka
Ideologie, doktryny i programy polityczne
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Prawa człowieka Iga Nowak.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Prawa człowieka.
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Według Tomasza Hobbesa zaspokajanie potrzeb i popędów może być osiągane przez ludzi tylko na krótko. Po jakimś czasie znowu dają one znać o sobie. W tym.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Przyczyny i geneza powstania
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Naczelne zasady Kontytucji
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Wartości w życiu człowieka
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Utopia.
Demokracja.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
WIEK XVII / TEORIE UMOWY SPOŁECZNEJ
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
10 grudnia Dzień Praw Człowieka
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Teoria i filozofia prawa
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Etyka Patrycja Zalewska.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Historia doktryn politycznych, prawnych
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.

Odrodzenie, czyli odnowienie starożytnego ideału wykształcenia, które ma rozwijać wolnego człowieka. Powrót do pierwotnej wielkości człowieka.

Humanizm – studia nad „tym, co ludzkie” Jako że Bóg pojmowany jest przez myślicieli renesansu jako Największa Aktywność, również dla człowieka drogą do szczęścia powinna być aktywna twórczość intelektualna i działanie. Dlatego logika i teologia schodzą na drugi plan, a na pierwszy wysuwają się etyka i polityka. Bardziej liczy się też własny wysiłek badawczy niż autorytet i tradycja, które powinny być poddane krytyce. Epoka uniwersalnych geniuszy.

Filozofia polityki rozpada się na bezlitosną analizę „polityki realnej” (Machiavelli, Książę) oraz projekt społeczeństwa idealnego (More, Utopia).

Thomas More – święty patron rządzących i polityków O najlepszym ustroju państwa i nowej wyspie Utopia (1516). Krytyka społecznych i politycznych niedostatków w Anglii; projekt idealnego społeczeństwa. Sprawiedliwość – bezwzględna równość. Brak własności prywatnej i pieniędzy. Troska o dobro wspólne. Wykształcenie może zdobyć każdy. Tolerancja religijna. Nieliczne prawa. Wybory władz demokratyczne. Antycypacja myśli Marksa o bezklasowym społeczeństwie. 1935 – ogłoszony świętym

Machiavelli – realista polityczny W dziele Książę (1513) formułuje reguły amoralnej polityki siły (makiawelizm), pozbawionej skrupułów, uwolnionej od moralności. Moralność, której celem jest pomyślność państwa, i moralność osobista (uczciwość, łagodność) są w sprzeczności. Polityka powinna być uwolniona od wymagań moralności osobistej. Gdzie prawo nie skutkuje, w imię rozkwitu państwa, władca może sięgnąć po niemoralne środki, łączyć siłę lwa z lisią przebiegłością. Wzorcem dla księcia był Cezar Borgia

Thomas Hobbes – XVII-wieczna teoria państwa 1651 – Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego (lewiatan – symbol niezwyciężonej potęgi państwa). Jedno z najwybitniejszych dzieł z zakresu filozofii polityki. Powstaje w momencie wojny domowej w Anglii (uśmiercenie Karola I). Hobbes jest przekonany, że odpowiedzialna za to zło jest nieograniczona swoboda głoszenia poglądów religijnych. Celem Hobbesa – uczynienie Kościoła gałęzią państwa. Chodzi o maksymalne wzmocnienie państwa.

Stan natury a stan umowy Podst. pojęcie – materia w ruchu. Ruch motywowany samozachowaniem. Narzędziem samozachowania jest władza. Stan natury: konkurencja, nieufność, żądza sławy prowadzi do anarchii, stanu permanentnej wojny (homo homini lupus). Jedyna możliwość pokoju (tylko on jest zabezpieczeniem życia) w przekazaniu przez każdego swych uprawnień suwerenowi (nakaz rozumu). Stworzenie państwa na mocy umowy, przymierza. Jest to umowa poddańcza. Suweren jest twórcą praw (oprócz praw natury), surowo karze tych, którzy je łamią; jest zwierzchnikiem Kościołą; ma władzę absolutną, która nie pochodzi od Boga, lecz od ludzi. Ludzie poddają się jej, bo służy ona ich wolności osobistej i bezpieczeństwu. Jej celem jest dobro wspólne, a nie satysfakcja władcy. Każdy człowiek „musi zadowolić się taką miarą wolności w stosunku do innych ludzi, jaką gotów jest przyznać innym ludziom w stosunku do siebie” (wzajemne ograniczenie wolności).

Teoria państwa Podstawą normatywną jest indywidualistyczne i hedonistyczne pojęcie dobra (dobre = to, czego się pragnie). Indywidualizm legitymistyczny (swobodna zgoda ludzi uprawomocnia władzę). Umowa musi zawierać dodatek: „należy dotrzymywać zawartych umów”. Władca może użyć przemocy, celem – bezpieczeństwo.