Ergonomia procesów informacyjnych
-ERGONOMIA -EKSPLOATACJA -ZARZĄDZANIE -CZŁOWIEK -CZŁOWIEK-OBIEKTY TECH -ERGONOMIA -EKSPLOATACJA -ZARZĄDZANIE -CZŁOWIEK -CZŁOWIEK-OBIEKTY TECH. -CZYNNIK LUDZKI
Cykl życia systemów informacyjnych (SI) Pojawienie się potrzeby Dobór Wdrożenie Eksploatowanie Likwidacja
Fazy życia (SI) I FAZA: PROJEKTOWANIE II FAZA: EKSPLOATOWANIE Pojawienie się potrzeby Dobór Wdrożenie II FAZA: EKSPLOATOWANIE Eksploatowanie Likwidowanie
O czym będzie mowa O roli człowieka w zarządzaniu IT O zarządzaniu IT O przedsiębiorstwie (jako środowisku funkcjonowania IT) O tym jak „to wszystko” zorganizować O aspektach prawnych i etycznych związanych z IT
Tematyka zajęć Określanie potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie zastosowań IT Określenie stanu obecnego Bezpieczeństwo Zarządzanie finansami IT Organizacja pracy w dziale IT przedsiębiorstwa Organizacja współpracy z użytkownikiem Standardy ITIL i COBIT
LITERATURA Kisielnicki J., Sroka H.: Systemy informacyjne biznesu. Agencja wydawnicza „Placet”, Warszawa 2001. Pańkowska M.: Zarządzanie zasobami informatycznymi. Wydawnictwo „Difin”, Warszawa 2002. Sun Tzu i Sun Pin : Sztuka wojny. Traktaty. Wydawnictwo „One Press”, Warszawa 2004. Dokumentacja ITIL, COBIT
Zarządzanie zasobami Pozyskiwanie zasobów Przechowywanie zasobów Ochrona zasobów Alokacja i dystrybucja zasobów Przetwarzanie zasobów
Funkcje zarządzania Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrolowanie
Identyfikacja zasobów IT Zasoby sprzętowe Zasoby programowe Zasoby infrastruktury Ludzie Dane, informacje Wiedza Inne
Trzy poziomy systemu informacyjnego System informacyjny Trzy poziomy systemu informacyjnego
Systemy informacyjne a systemy informatyczne System informacyjny Nieformalny Formalny Techniczny System informatyczny System informatyczny = Techniczny system informacyjny Jest realizowany za pomocą Technologii Informatycznej
Identyfikacja procesów Procesy zachodzące w przedsiębiorstwie Procesy obecnie wspomagane przez narzędzia IT Procesy, które mają być wspomagane komputerowo w przyszłości Zastosowanie (nowych, innych) narzędzi IT STRATEGIA INFORMATYZACJI
Sprzęt i oprogramowanie Sprzęt można określić jest jako zbiór wszystkich urządzeń technicznych niezbędnych do funkcjonowania technicznego systemu informatycznego Oprogramowanie (nazywane też produktem programowym) definiowane jest przez Normę ISO 9000-3 jako „kompletny zestaw programów komputerowych, procedur dokumentów związanych oraz danych, dostarczany użytkownikowi”
(Jest postrzegane jako odrębny system.) Oprogramowanie Powszechnie spotykane jest, zawężanie pojęcia system informatyczny do jego części składowej – oprogramowania. (Jest postrzegane jako odrębny system.) Definicje systemu „System – zbiór elementów wyróżnionych ze względu na zachodzące między nimi powiązania.” [Encyklopedia Multimedialna 1998] „System może być zdefiniowany jako spójny zbiór niezależnych składowych, które istnieją w jakimś celu, mają pewną stabilność i mogą być przydatne przy ich łącznym rozpatrywaniu.” [Beynon-Davies 1999]
Systemy kluczowe Wyselekcjonowanie procesów kluczowych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, Powiązanie procesów kluczowych zachodzących w przedsiębiorstwie z wykorzystywanym oprogramowaniem, Określenie wymagań wobec oprogramowania kluczowego.
Oprogramowanie pozostałe Usystematyzowanie procesów według ich istotności dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, Powiązanie procesów mniej istotnych zachodzących w przedsiębiorstwie z wykorzystywanym oprogramowaniem, Określenie wymagań wobec oprogramowania.
Klasyfikacja systemów informatycznych (SI) Systemy wspomagania zarządzania (SIZ), Systemy wspomagające projektowanie i wytwarzanie, Aplikacje domowe, biurowe, rozrywkowe, Systemy wbudowane, Systemy zarządzania komputerem.
Klasyfikacja SIZ Systemy transakcyjne – otrzymywane z nich informacje dotyczą zaszłości gospodarczych i ukierunkowane są na ewidencjonowanie i sprawozdawczość. Systemy informowania kierownictwa – agregują, selekcjonują i kierują informacje do decydenta. Systemy automatyzacji biura – funkcje: informacyjno-dokumentacyjną, komunikacyjną oraz sterującą. Systemy wspomagania decyzji – wykorzystują metody symulacji oraz metody rachunku optymalizacyjnego, umożliwiają wielowariantowe przedstawianie rozwiązań. Systemy wspomagania zarządu – są połączeniem systemów informowania kierownictwa oraz systemów wspomagania decyzji.