Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Działania prowadzone przez Stowarzyszenie ETAP na rzecz seniorów.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Regionalna Konferencja: Aktywna integracja na Lubelszczyźnie Janów Lubelski, r. Paweł Wiśniewski – Prezes Zarządu Janowskiego Stowarzyszenie.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
Uczeń niepełnosprawny
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
PROGRAM COMENIUS.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
Uniwersytet III wieku Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Klub Seniora prowadzony w partnerstwie prowadzony w partnerstwie Szkoły Podstawowej w Głębokiem Szkoły Podstawowej w Głębokiem z Kołem Gospodyń Wiejskich.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Pedagogika, studia II stopnia
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Przyczyny rozwoju edukacji seniorów: starzenie się społeczeństwa w Polsce jest już ponad 6 milionów ludzi w wieku poprodukcyjnym rozwój medycyny i technologii wpływa na wydłużenie życia wzrost potrzeby uczenia się przez osoby starsze możliwości uzyskania dotacji z funduszy Unii Europejskie 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Korzyści płynące z uczenia się ludzi starszych: ogólny rozwój jednostki wzrost aktywności realizowanie zadań stawianych przez społeczeństwo umiejętność radzenia sobie z nowinkami technologicznymi podniesienie samooceny i dobrego samopoczucia podtrzymywanie sprawności psycho-fizycznej konstruktywne spędzanie czasu wolnego funkcjonowanie w grupie 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zalety pracy z seniorami: uczenie się oparte na doświadczeniach możliwość poszerzenia swojej wiedzy i perspektywy myślenia praca seniorów przynosi wymierne efekty oraz satysfakcję dla seniorów jak i animatora 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Trudności wynikające z pracy z seniorami: lęk przed tym, co nowe trudność z motoryką, ograniczenia ruchowe problemy ze wzrokiem mniejsze możliwości percepcyjne mniejsze możliwości zapamiętywania mniejszą mobilnością 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

O czym należy pamiętać w pracy z seniorami: doborze odpowiednich metod wyznaczaniu jasnych zadań określeniu jasnych ram czasowych dostosowaniu programu do potrzeb i możliwości 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Kryteria doboru metod, czyli na co należy zwrócić uwagę: sprawność fizyczna uczestników tematyka treść czas trwania miejsce materiały czy jest to metoda do pracy grupowej czy indywidualnej 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Dobra metoda powinna: zostać jasno przedstawiona mieć jasno sformułowany cel być adekwatna do tematyki zajęć dostosowana do specyfiki grupy dostosowana do czasu 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Nowe przestrzenie edukacji ludzi starszych: e-learning nauczanie języków obcych nauczanie technologii informacyjnych nauczanie wspierane komputerem projekty unijne wspierające rozwój seniorów pracownie artystyczne wykłady uniwersyteckie w ramach Uniwersytetów Trzeciego Wieku integracja młodzieży i seniorów 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Kompetencje niezbędne do pracy z seniorami: komunikatywność asertywność i cierpliwość wytrwałość znajomość psychologii człowieka starszego umiejętność kreowania nowych przestrzeni edukacyjnych oraz nowych metod kształcenia 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych do pracy z seniorami: Studia z zakresu Pedagogiki Pracownicy socjalni Terapeuci Animatorzy kultury Psycholodzy Kursy i szkolenia uzupełniające z zakresu pracy z osobami dorosłymi 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Instytucjonalne możliwości pracy z seniorami: Uniwersytety Trzeciego Wieku Uniwersytety Ludowe Placówki kulturalno-oświatowe (Koła i Kluby Seniorów) Biblioteki Spółdzielnie Mieszkaniowe Domy opieki Stowarzyszenia/fundacje 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Finansowanie nauczania seniorów: Samorządy Terytorialne Ministerstwo Edukacji Fundusz Pracy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Środki Pomocowe z Unii Europejskiej Bank Światowy środki własne 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Linki dotyczące pracy z seniorami: czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Dziękujemy za uwagę 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika