Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Przyczyny rozwoju edukacji seniorów: starzenie się społeczeństwa w Polsce jest już ponad 6 milionów ludzi w wieku poprodukcyjnym rozwój medycyny i technologii wpływa na wydłużenie życia wzrost potrzeby uczenia się przez osoby starsze możliwości uzyskania dotacji z funduszy Unii Europejskie 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Korzyści płynące z uczenia się ludzi starszych: ogólny rozwój jednostki wzrost aktywności realizowanie zadań stawianych przez społeczeństwo umiejętność radzenia sobie z nowinkami technologicznymi podniesienie samooceny i dobrego samopoczucia podtrzymywanie sprawności psycho-fizycznej konstruktywne spędzanie czasu wolnego funkcjonowanie w grupie 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Zalety pracy z seniorami: uczenie się oparte na doświadczeniach możliwość poszerzenia swojej wiedzy i perspektywy myślenia praca seniorów przynosi wymierne efekty oraz satysfakcję dla seniorów jak i animatora 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Trudności wynikające z pracy z seniorami: lęk przed tym, co nowe trudność z motoryką, ograniczenia ruchowe problemy ze wzrokiem mniejsze możliwości percepcyjne mniejsze możliwości zapamiętywania mniejszą mobilnością 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
O czym należy pamiętać w pracy z seniorami: doborze odpowiednich metod wyznaczaniu jasnych zadań określeniu jasnych ram czasowych dostosowaniu programu do potrzeb i możliwości 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Kryteria doboru metod, czyli na co należy zwrócić uwagę: sprawność fizyczna uczestników tematyka treść czas trwania miejsce materiały czy jest to metoda do pracy grupowej czy indywidualnej 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Dobra metoda powinna: zostać jasno przedstawiona mieć jasno sformułowany cel być adekwatna do tematyki zajęć dostosowana do specyfiki grupy dostosowana do czasu 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Nowe przestrzenie edukacji ludzi starszych: e-learning nauczanie języków obcych nauczanie technologii informacyjnych nauczanie wspierane komputerem projekty unijne wspierające rozwój seniorów pracownie artystyczne wykłady uniwersyteckie w ramach Uniwersytetów Trzeciego Wieku integracja młodzieży i seniorów 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Kompetencje niezbędne do pracy z seniorami: komunikatywność asertywność i cierpliwość wytrwałość znajomość psychologii człowieka starszego umiejętność kreowania nowych przestrzeni edukacyjnych oraz nowych metod kształcenia 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych do pracy z seniorami: Studia z zakresu Pedagogiki Pracownicy socjalni Terapeuci Animatorzy kultury Psycholodzy Kursy i szkolenia uzupełniające z zakresu pracy z osobami dorosłymi 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Instytucjonalne możliwości pracy z seniorami: Uniwersytety Trzeciego Wieku Uniwersytety Ludowe Placówki kulturalno-oświatowe (Koła i Kluby Seniorów) Biblioteki Spółdzielnie Mieszkaniowe Domy opieki Stowarzyszenia/fundacje 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Finansowanie nauczania seniorów: Samorządy Terytorialne Ministerstwo Edukacji Fundusz Pracy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Środki Pomocowe z Unii Europejskiej Bank Światowy środki własne 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Linki dotyczące pracy z seniorami: czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Dziękujemy za uwagę 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika