DYSKRYMINACJA W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA I MOBBING
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Pełnosprawny Student VI
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 3. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI ON-LINE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym jest dla nas tolerancja?
Tematyka prac magisterskich
Równość szans na rynku pracy.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Przykłady przemocy i nietolerancji
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
PRZEMOC I AGRESJA.
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Antydyskryminacja.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Rozmowy i dyskusje w klasach.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Cyberprzemoc a odpowiedzialność prawna. Czym jest cyberprzemoc
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

DYSKRYMINACJA W SZKOLE Prezentacja wykonana przez Monikę Kisielewicz Zespół Szkół Szpitalnych ul. Unii Lubelskiej 1 71-252 Szczecin

DYSKRYMINACJA- skojarzenia • nietolerancja • niesprawiedliwe traktowanie • uprzedzenia • uznanie innych za gorszych od nas • prześladowanie • wykluczenie • odrzucenie

DYSKRYMINACJA DOTYKA LUDZI ZE WZGLĘDU NA: • płeć • wygląd zewnętrzny, strój • orientację seksualną • niepełnosprawność • wyznanie religijne • przekonania polityczne • kolor skóry • narodowość, • pochodzenie etniczne • pochodzenie społeczne • sytuację materialną • urodzenie

MECHANIZMY DYSKRYMINACJI STEREOTYPY – uprzedzenia funkcjonujące w danym społeczeństwie, czyli utarty sposób myślenia, powodujący uprzedzenia UPRZEDZENIA – postawa odrzucania kogoś lub czegoś bez racjonalnych powodów KONKRETNE DZIAŁANIE SKIEROWANE PRZECIWKO…

MECHANIZM DYSKRYMINACJI

SKUTEK WYKLUCZENIE OSÓB LUB GRUP

KONSEKWENCJE • STRACH • NISKIE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI • NIECHĘĆ DO GRUPY, Z KTÓREJ SIĘ POCHODZI • IZOLACJA

RODZAJE DYSKRYMINACJI BEZPOŚREDNIA •osoba lub grupa osób traktowana jest mniej przychylnie wyłącznie z powodu danej cechy np.: dyskryminacja finansowa w pracy ze względu na płeć ( kobiety na tym samym stanowisku otrzymują niższe wynagrodzenie) POŚREDNIA • sytuacja, gdy przepisy, zasady, zachowania stosowane pozornie wobec wszystkich osób szczególnie dotyka konkretną grupę społeczną i sprawia jej trudności

DYSKRYMINACJA W SZKOLE NAZYWANA RÓWNIEŻ ZJAWISKIEM TZW. „FALI” WSZYSTKIE ZJAWISKA MAJĄCE NA CELU : ośmieszenie, poniżenie osoby na forum klasy, całej szkoły, a nawet w środowisku lokalnym

KOGO DOTYKA??? UCZNIÓW, KTÓRZY SĄ „INNI” • kolor skóry • ubiór • wygląd zewnętrzny ( twarz, wzrost, masa ciała, rodzaj kalectwa np.: głuchoniemi, • status społeczny ( ubiór niezgodny z aktualnymi trendami młodzieżowymi ) • poziom intelektualny

NIEKIEDY SYTUACJA DYSKRYMINACJI W SZKOLE DOTYCZY RÓWNIEŻ RELACJI: NAUCZYCIEL - UCZEŃ ( NAUCZYCIEL DYSKRYMINUJE DANEGO UCZNIA) UCZEŃ - NAUCZYCIEL ( UCZEŃ JEST OSOBĄ DYSKRYMINUJĄCĄ DANEGO NAUCZYCIELA)

DYSKRYMINACJA - „FALA” PRZEJAWIA SIĘ : • wrogimi i systematycznie powtarzającymi się zachowaniami, które mają na celu zniszczenie reputacji • utrudnianie i przeszkadzanie funkcjonowania w szkole • słowami i zachowaniami godzącymi w godność człowieka i jego podstawowe prawa

MOŻE PROWADZIĆ DO NAJGORSZEGO… ( PRÓBY SAMOBÓJCZE, SAMOOKALECZENIE) OSOBA SZYKANOWANA PRZEZ DŁUŻSZY OKRES CZASU PRZEZ INNE OSOBY PRZEŻYWA SILNY STRES, CO PRZY BRAKU WSPARCIA MOŻE PROWADZIĆ DO NAJGORSZEGO… ( PRÓBY SAMOBÓJCZE, SAMOOKALECZENIE)

MILCZENIE DAJE OGÓLNE PRZYZWOLENIE I AKCEPTACJĘ NA TAKI STAN RZECZY …PRZYKRE ZJAWISKO… - NIEKIEDY DYREKCJA SZKOŁY LUB NAUCZYCIELE IGNORUJĄ NEGATYWNE POCZYNANIA UCZNIÓW - NIE ZWRACAJĄ UWAGI NA OZNAKI ZACHOWAŃ , CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA DYSKRYMINACJI - „PRZEŚLADOWCY” CZUJĄ SIĘ BEZKARNI MILCZENIE DAJE OGÓLNE PRZYZWOLENIE I AKCEPTACJĘ NA TAKI STAN RZECZY

PRZYCZYNY ZACHOWAŃ DYSKRYMINUJĄCYCH WRÓD UCZNIÓW: • NEGATYWNY WZÓR POSTEPOWANIA niewłaściwa postawa rodziców wobec innych ludzi, narodów, własnego dziecka ( wypowiedzi, szykany, kary cielesne, zbyt surowa dyscyplina lub jej brak, konflikty wewnątrz rodziny) • TRUDNOŚCI W NAUCE • PROBLEMY EMOCJONALNE zaburzenia w zachowaniu, niskie poczucie własnej wartości

POSTAWA SPRAWCY: • Sprawcy często nie odczuwają żadnej winy, odpowiedzialności za swoje czyny • Ich argumentacja opiera się na stwierdzeniu, że inni postępują przecież tak samo • Nie odczuwają empatii nawet w sytuacji gdy dyskryminowany okazuje przerażenie, płacze itp. • Kiedy może ponieść karę traktuje to jako kłopot, a nie konsekwencję zła które wyrządził

PARADOKS !!! OSOBY, KTÓRE WYZWOLIŁY SIĘ Z POZYCJI WYKLUCZONEGO CZĘSTO NIE OKAZUJĄ EMPATII , PRAGNĄ RACZEJ SPRÓBOWAĆ JAK TO JEST BYĆ W POZYCJI SILNIEJSZEGO

PRZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI W SZKOLE - SZKOLENIOWE RADY PEDAGOGICZNE - WARSZTATY DLA UCZNIÓW, RODZICÓW - POGADANKI Z WYCHOWAWCĄ, PEDAGOGIEM SZKOLNYM - IMPREZY SZKOLNE, ZAJĘCIA POZALEKCYJNE - KONKURSY, ZAWODY

- PODEJMOWANIE SPRAWNEJ INTERWENCJI WOBEC SPRAWCÓW - POMOC OSOBOM DYSKRYMINOWANYM - ORAGANIZOWANIE SPOTKAŃ Z PRZEDSTAWICIELAMI POLICJI - UDZIAŁ SZKOŁY W ORGANIZOWANYCH KAMPANIACH SPOŁECZNYCH

NIKT NIE MOŻE BYĆ DYSKRYMINOWANY W ŻYCIU POLITYCZNYM, SPOŁECZNYM LUB GOSPODARCZYM Z JAKIEJKOLWIEK PRZYCZYNY. KONSTYTUCJA RP, art. 32.2