Rynek naftowy a bezpieczeństwo energetyczne kraju. Fakty i mity Gwiazdowski Consulting
Bezpieczeństwo energetyczne „Stan gospodarki umożliwiający pokrycie bieżącego i perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na PALIWA i ENERGIĘ w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska ” Prawo energetyczne
Czy w Polsce brakuje energii? Elektrownie węglowe zaspokajają potrzeby kraju, Węgiel może uzupełniać/zastępować gaz i ropę.
Energia jądrowa? Reaktory jądrowe nie muszą być wykorzystane jedynie w elektrowniach. Poza obecnie pracującymi reaktorami energetycznymi są bowiem także reaktory wysokotemperaturowe. Reaktory jądrowe nowej generacji: są alternatywą dla węgla, ropy i gazu, a nie jedynie dla węgla, w sprzężeniu z innymi nowoczesnymi technologiami oferują nowe możliwości, również dla węgla.
Elektryczności wystarcza, ale co z innymi nośnikami? Gazu z krajowych złóż nie wystarcza na zaspokojenie potrzeb i nie mamy alternatywnych wobec gazociągów ze wschodu dróg zaopatrzenia w gaz, Energia odnawialna jest droższa od konwencjonalnej
Rynek naftowy Rafinerie: Zachować istniejące status quo? Dokończyć prywatyzację ORLENU – a w LOTOSIE zachować kontrolę państwa? GPW? Inwestor strategiczny? Dokończyć prywatyzację LOTOSU – a w ORLENIE zachować istniejące status quo? Dokończyć prywatyzację ORLENU i LOTOSU – niech nowi właściciele decydują sami o ewentualnej fuzji, współpracy lub konkurencji?
Ropa naftowa Wyniki polskich rafinerii opierają się na tak zwanej premii lądowej. Czy grozi nam zakręcenie „rosyjskiego kurka”? I co z tego może wyniknąć? Ropę naftową możemy importować z dowolnego kierunku drogą bałtycką – kwestia ceny.
Ceny ropy „Fair praice za ropę rosyjską to USD za baryłkę” Michaił Chodorkowski, Davos, Styczeń 2003 Co się stało?
Made in China „Jak się chociaż pół miliard Chińczyków przesiądzie z rowerów na skuterki Piagio, ropa będzie po stówie…” Zasłyszane w roku 1999, gdy ropa naftowa kosztowała 18 USD za baryłkę W roku 2005 po raz pierwszy od lat, to nie ceny ropy determinowały ceny produktów ropopochodnych, tylko na odwrót: popyt na te produkty wpływał na ceny ropy
Made in USA & made in Japan Zaczęło się w Bretton Woods, a skończyło bańką internetową… Jak już w Japonii stopy procentowe spadły niemal do zera, dodrukowano troszkę jenów… … o wartości około $ 200 miliardów
Zdziełano w CCCP… Angarsk-New York- ….. Krasnokamieńsk
Ropa kaspijska??? „Jak ropa kaspijska przez Ukrainę popłynie do Polski, przestaniemy być skazani na dyktat Rosji” Usłyszane na konferencji w 2005 roku od jednego z polityków
… Płock czy Gdańsk? Co na to PERN? Trzeba policzyć! Jakie będą proporcje ropy rosyjskiej i kaspijskiej? Kto i gdzie ją będzie odbierał? rosyjska tak jak dotychczas, a kaspijska DODATKOWO do Gdańska na eksport (potrzebna II nitka Rurociągu Pomorskiego) rosyjska TYLKO do rafinerii polskich i niemieckich, a kaspijska do Gdańska na eksport wstrzymanie dostaw i tranzytu ropy rosyjskiej; przez wszystkie rafinerie polskie i niemieckie odbierana jest wyłącznie ropa kaspijska wstrzymanie dostaw i tranzytu ropy rosyjskiej, ropa kaspijska odbierana jest WYŁĄCZNIE przez rafinerie polskie, rafinerie niemieckie odbierają ropę rosyjską drogą morską
Dywersyfikacja zaopatrzenia w ropę a pogoda nad morzem (Czarnym) W portach Morza Czarnego przeładowywana na tankowce jest zarówno ropa kaspijska, jak i rosyjska. Główne szlaki transportu kaspijskiej ropy przechodzą przez terytorium Rosji (CPC, Baku – Noworosyjsk). Rosja ma możliwości ustalania zasad transportu kaspijskiej ropy przez swoje terytorium Może zatem „zniechęcić” potencjalnych dostawców ropy do rurociągu Odessa - Brody poprzez podwyższenie opłat za tłoczenie ropy lub jej przeładunek w porcie. Rosja ma wpływ na 84% ropy, która jest przeładowywana na tankowce w basenie Morza Czarnego, bez akceptacji Rosji pełne wypełnienie rurociągu Odessa-Brody jest mało prawdopodobne. Rosja była przeciwna budowaniu rurociągu Odessa - Brody, ponieważ rurociąg ten zwiększa konkurencję dla ropy rosyjskiej. Z rosyjskich i kaspijskich złóż trafia obecnie na Morze Czarne prawie 100 mln ton ropy, w tym około 30 mln z rejonu Morza Kaspijskiego. Jednak główny strumień azerskiej ropy, która według strategii Ukrainy miała być tłoczona rurociągiem Odessa-Brody-Gdańsk, zostanie raczej skierowany na Morze Śródziemne. Planowane inne drogi transportu ropy omijające Bosfor osłabiają pozycję Ukrainy w walce o dostawców ropy do rurociągu Odessa - Brody. W przypadku ich realizacji tłoczenie rurociągiem Odessa - Brody minimum mln ton, aby zasilić planowany rurociąg Brody - Płock może być niezwykle trudne.
Wymogi Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa energetycznego Jedynym obowiązkiem, jaki Unia nakłada na swoich członków jest tworzenie minimalnych zapasów produktów naftowych. (Próby Komisji Europejskiej nałożenia na państwa członkowskie dodatkowych obowiązków spotkały się z odmową ze strony Rady Unii, która nie przyjęła propozycji Komisji w dniu 14 maja 2003 roku i Parlamentu Europejskiego, który odrzucił 19 listopada 2003 propozycje Komisji) Potwierdza to rolę produktów naftowych dla bezpieczeństwa energetycznego kraju
Polska specyfika rynku Ograniczony dostęp do złóż ropy (PGNiG i PETROBALTIC) Ewentualny dostęp do zagranicznych złóż ropy uwarunkowany czynnikami zewnętrznymi (decyzje polityczne zależne w dużym stopniu od rządów innych państw oraz globalnych koncernów Polska „petentem”) Potencjał rynkowy zarówno ilościowy (wielu konsumentów) jak i jakościowy (rozwijająca się gospodarka) + jeden z najnowocześniejszych ośrodków rafineryjnych w Europie (w Płocku) Potencjał „geograficzny” (położenie na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych) Pełna suwerenność polityczna i ekonomiczna w decydowaniu o logistyce jedynym kryterium wyboru strategii i taktyki postępowania może być kryterium wyboru celu
Dostęp odbiorców do paliw po jak najniższej cenie kluczowym element bezpieczeństwa energetycznego Decydujące znaczenie infrastruktury logistycznej służącej magazynowaniu i transportowaniu produktów naftowych dla rozwoju konkurencji na rynku. Paliwa łatwiej kupić na rynku niż ropę naftową ale trudniej przetransportować w sposób ekonomicznie uzasadniony.
Wpływ logistyki paliwowej na bezpieczeństwo energetyczne swoboda dostępu różnych podmiotów do infrastruktury logistycznej większa konkurencja na rynku większa podaż produktów oferowanych przez konkurentów niższe ceny dla odbiorców więcej produktów po niższych cenach większe bezpieczeństwo