Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje

Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Service Level Agreement
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
C.d. wstępu do tematyki RUP
Okręgowy Inspektorat Pracy
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Digitalizacja obiektów muzealnych
Zarządzanie ryzykiem dr inż. Paweł Pietras.
Zarządzanie projektami
Microsoft Solution Framework
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Metodyki zarządzania projektami
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Planowanie przepływów materiałów
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Podstawy analizy ryzyka
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Autor: Franciszek Sobiecki Promotor: Dr inż. Andrzej Szuwarzyński
Zarządzanie zagrożeniami
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Ergonomia procesów informacyjnych
Ergonomia procesów informacyjnych
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
1.Rozpoczęcie działalności w 1983 r., 2.Udział w przetargach i realizacja wszystkich zadań z zakresu budownictwa drogowego, 3.Obszar działań obejmuje.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Zintegrowane systemy informatyczne
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa

Cz.1. Ryzyko finansowe informatyzacji Zarządzanie finansowe IT

Ryzyko w gospodarce Ryzyko właściwe,  Można prognozować,  Zjawiska mają znaną i opisaną historię,  Np. klęski żywiołowe, awarie sprzętu, błędy w obsługiwaniu komputera, Ryzyko subiektywne,  Związane jest z niekompetencją ludzi odpowiedzialnych za analizę sytuacji i podejmowanie decyzji, Ryzyko obiektywne,  Związane jest ze zdarzeniami nieprzewidywalnymi,  Np. nowe technologie, odkrycia naukowe, a dodatkowo w Polsce… działania polityków.

Ryzyko w gospodarce Ryzyko jest zagrożeniem osiągnięcia celu [Chapman 1997] Źródłem ryzyka jest dowolny czynnik, który może wpłynąć na wykonanie przedsięwzięcia, Ryzykiem może być zagrożenie zwiększenia kosztów – niedotrzymanie planu kosztów.

Ryzyko w analizie finansowej Suma jaką przedsiębiorstwo jest gotowe stracić w razie niepowodzenia pomnożona przez prawdopodobieństwo wystąpienia tego niepowodzenia, Prawdopodobieństwo poniesienia straty, Prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia, Prawdopodobieństwo, że zagrożenie może prowadzić do strat, Osiągnięcie wyniku niższego niż założony.

Ryzyko budowy systemu informacyjnego Ryzyko ogólne dla SIZ to głównie:  Tworzenie specyfikacji wymagań,  Nadmierna ilość zadań dla zespołu wdrożeniowego,  Zbyt wysokie koszty konserwacji i modyfikacji, Ryzyko związane z oprogramowaniem tworzonym na zamówienie to głównie:  Niskiej jakości dokumentacja użytkownika,  Brak wstępnie ustalonych kryteriów oceny,  Bardzo wysokie koszty,  Zbyt mała ilość wykonywanych testów Ryzyko związane z oprogramowaniem gotowym:  Brak dokumentacji użytkownika,  Długi czas wejścia produktu na rynek,  Szkodliwe działania konkurencji.

Reakcje na zagrożenia ogólne Unikanie  Eliminowanie szczególnego ryzyka,  Eliminacja przyczyn, Łagodzenie  Przeniesienie ryzyka na inną organizację,  Redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń,  Redukowanie straty w trakcie urzeczywistniania się ryzyka, Akceptacja  Uznanie konsekwencji ryzyka,  Akceptacja aktywna (opracowanie scenariuszy ratunkowych),  Akceptacja pasywna (akceptacja braku korzyści z informatyzacji).

Przyczyny pojawiania się ryzyka Po stronie wykonawcy:  Niedotrzymywanie terminów,  Zaniżanie kosztów oferty (początkowych),  Podejmowanie się wykonywania zadań pomimo braku kompetencji,  Rozwój produktów o niskiej jakości,  Słabe zaangażowanie bezpośrednich wykonawców,  Tworzenie niewłaściwych raportów, Po stronie klienta:  Żądanie dochowania nierealnych terminów,  Zgłaszanie nowych wymagań w trakcie trwania kontraktu (bez zmiany harmonogramu i ceny!!!),  Lekceważenie zagadnień związanych z jakością,  Nieefektywny monitoring rozwoju współpracy z wykonawcą.

Zarządzanie ryzykiem w PI Zarządzanie ryzykiem to głównie kontrolowanie poziomu ryzyka i podejmowanie odpowiednio wcześnie działań zapobiegawczych, Zarządzanie ryzykiem to jeden z elementów zarządzania PI, Celem zarządzania ryzykiem jest identyfikacja i reakcja na potencjalne zagrożenia – odpowiednio szybko – tak aby uniknąć sytuacji kryzysowej.

Metody zarządzania ryzykiem w PI Analiza błędów (np. burza mózgów), Analiza drzewa błędów i drzewa zdażeń, Analiza korzyści i kosztów, Modelowanie symulacyjne (np. model „co- jeśli?), Symulacje komputerowe, Metody administracyjne (zgłaszanie zagrożeń, raportowanie), Systemy wymiany informacji o ryzyku. Metoda pytań kontrolnych.

Szczególny przypadek ryzyka – akwizycja SI Ryzyko techniczne,  Powstaje w przypadku gdy system generuje zagrożenie albo ma słabe osiągi, Ryzyko harmonogramu akwizycji,  Powstaje kiedy czas dostarczenia komponentów wydłuża się, Ryzyko kosztu akwizycji,  Występuje gdy rzeczywiste koszty systemu rosną ponad prognozę, Ryzyko wsparcia dla systemu,  Prace konserwacyjne nie są w stanie zapewnić optymalnej pracy systemu.

Ryzyko a kontrakty Kontrakty o stałej cenie  Ryzyko wystąpienia malejącej jakości usług,  Unikać w początkowych etapach współpracy,  Ryzyko kontrolowane przez wykonawcę, Kontrakty o stałej cenie + zwrot kosztów dodatkowych  Opłaty oparte na prognozowanych zmianach,  Ryzyko kontrolowane przez klienta, Kontrakty stymulujące  Funkcjonują na zasadzie: OPŁATA +PREMIA –KARA; dodatkowo podział zysków i strat,  Bardzo motywujące,  Wady: złożoność przy zawieraniu, nie są powszechnie stosowane