Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Cz.1. Ryzyko finansowe informatyzacji Zarządzanie finansowe IT
Ryzyko w gospodarce Ryzyko właściwe, Można prognozować, Zjawiska mają znaną i opisaną historię, Np. klęski żywiołowe, awarie sprzętu, błędy w obsługiwaniu komputera, Ryzyko subiektywne, Związane jest z niekompetencją ludzi odpowiedzialnych za analizę sytuacji i podejmowanie decyzji, Ryzyko obiektywne, Związane jest ze zdarzeniami nieprzewidywalnymi, Np. nowe technologie, odkrycia naukowe, a dodatkowo w Polsce… działania polityków.
Ryzyko w gospodarce Ryzyko jest zagrożeniem osiągnięcia celu [Chapman 1997] Źródłem ryzyka jest dowolny czynnik, który może wpłynąć na wykonanie przedsięwzięcia, Ryzykiem może być zagrożenie zwiększenia kosztów – niedotrzymanie planu kosztów.
Ryzyko w analizie finansowej Suma jaką przedsiębiorstwo jest gotowe stracić w razie niepowodzenia pomnożona przez prawdopodobieństwo wystąpienia tego niepowodzenia, Prawdopodobieństwo poniesienia straty, Prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia, Prawdopodobieństwo, że zagrożenie może prowadzić do strat, Osiągnięcie wyniku niższego niż założony.
Ryzyko budowy systemu informacyjnego Ryzyko ogólne dla SIZ to głównie: Tworzenie specyfikacji wymagań, Nadmierna ilość zadań dla zespołu wdrożeniowego, Zbyt wysokie koszty konserwacji i modyfikacji, Ryzyko związane z oprogramowaniem tworzonym na zamówienie to głównie: Niskiej jakości dokumentacja użytkownika, Brak wstępnie ustalonych kryteriów oceny, Bardzo wysokie koszty, Zbyt mała ilość wykonywanych testów Ryzyko związane z oprogramowaniem gotowym: Brak dokumentacji użytkownika, Długi czas wejścia produktu na rynek, Szkodliwe działania konkurencji.
Reakcje na zagrożenia ogólne Unikanie Eliminowanie szczególnego ryzyka, Eliminacja przyczyn, Łagodzenie Przeniesienie ryzyka na inną organizację, Redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń, Redukowanie straty w trakcie urzeczywistniania się ryzyka, Akceptacja Uznanie konsekwencji ryzyka, Akceptacja aktywna (opracowanie scenariuszy ratunkowych), Akceptacja pasywna (akceptacja braku korzyści z informatyzacji).
Przyczyny pojawiania się ryzyka Po stronie wykonawcy: Niedotrzymywanie terminów, Zaniżanie kosztów oferty (początkowych), Podejmowanie się wykonywania zadań pomimo braku kompetencji, Rozwój produktów o niskiej jakości, Słabe zaangażowanie bezpośrednich wykonawców, Tworzenie niewłaściwych raportów, Po stronie klienta: Żądanie dochowania nierealnych terminów, Zgłaszanie nowych wymagań w trakcie trwania kontraktu (bez zmiany harmonogramu i ceny!!!), Lekceważenie zagadnień związanych z jakością, Nieefektywny monitoring rozwoju współpracy z wykonawcą.
Zarządzanie ryzykiem w PI Zarządzanie ryzykiem to głównie kontrolowanie poziomu ryzyka i podejmowanie odpowiednio wcześnie działań zapobiegawczych, Zarządzanie ryzykiem to jeden z elementów zarządzania PI, Celem zarządzania ryzykiem jest identyfikacja i reakcja na potencjalne zagrożenia – odpowiednio szybko – tak aby uniknąć sytuacji kryzysowej.
Metody zarządzania ryzykiem w PI Analiza błędów (np. burza mózgów), Analiza drzewa błędów i drzewa zdażeń, Analiza korzyści i kosztów, Modelowanie symulacyjne (np. model „co- jeśli?), Symulacje komputerowe, Metody administracyjne (zgłaszanie zagrożeń, raportowanie), Systemy wymiany informacji o ryzyku. Metoda pytań kontrolnych.
Szczególny przypadek ryzyka – akwizycja SI Ryzyko techniczne, Powstaje w przypadku gdy system generuje zagrożenie albo ma słabe osiągi, Ryzyko harmonogramu akwizycji, Powstaje kiedy czas dostarczenia komponentów wydłuża się, Ryzyko kosztu akwizycji, Występuje gdy rzeczywiste koszty systemu rosną ponad prognozę, Ryzyko wsparcia dla systemu, Prace konserwacyjne nie są w stanie zapewnić optymalnej pracy systemu.
Ryzyko a kontrakty Kontrakty o stałej cenie Ryzyko wystąpienia malejącej jakości usług, Unikać w początkowych etapach współpracy, Ryzyko kontrolowane przez wykonawcę, Kontrakty o stałej cenie + zwrot kosztów dodatkowych Opłaty oparte na prognozowanych zmianach, Ryzyko kontrolowane przez klienta, Kontrakty stymulujące Funkcjonują na zasadzie: OPŁATA +PREMIA –KARA; dodatkowo podział zysków i strat, Bardzo motywujące, Wady: złożoność przy zawieraniu, nie są powszechnie stosowane