Konkurencja niedoskonała

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
KONKURENCJA DOSKONAŁA
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Mikroekonomia pozytywna
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Plan wykładów z mikroekonomii
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Popyt, podaż, rynek.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
w transformacji ekonomii.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Skąd się biorą ceny?!.
KOSZTY KOSZTY.
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
Teoria kosztów.
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
Równowaga długookresowa (brak zysku nadzwyczajnego)
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konkurencja doskonała
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Równowaga krótkookresowa (występowanie zysku)
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Sprawność systemu rynkowego
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Teoria kosztów.
Rodzaje struktur rynkowych - oligopol
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Konkurencja niedoskonała opracowanie na podstawie Mikroekonomia Smith-Begg PWE W-wa

Konkurencja niedoskonała – to sytuacja, w której pojedyncze firmy są przekonane, że mają do czynienia z ujemnymi krzywymi popytu. Najważniejsze formy konkurencji niedoskonałej to: czysty monopol; oligopol; konkurencja monopolistyczna.

Oligopol - jest gałęzią, w której występuje niewielu producentów Oligopol - jest gałęzią, w której występuje niewielu producentów. Każdy z nich stwierdza, że osiągana przez niego cena zależy nie tylko od wielkości jego własnej produkcji, lecz także od działań konkurentów z tej gałęzi (np. przemysł samochodowy).

Konkurencja monopolistyczna – jest gałęzią, w której występuje wielu dostawców wytwarzających produkty, będące bliskimi substytutami. Każde z tych przedsiębiorstw ma ograniczoną możliwość wpływania na ceny własnych produktów.

Minimalna efektywna skala produkcji to wielkość produkcji, przy której długookresowa krzywa kosztów przeciętnych przedsiębiorstwa przestaje opadać.

Stopień w jakim gałąź zdominowana jest przez kilka wielkich przedsiębiorstw, można zmierzyć za pomocą wskaźnika koncentracji. Wskaźnik koncentracji N firm mówi o procentowym udziale w podaży rynkowej towaru N największych przedsiębiorstw danej gałęzi.

Konkurencja monopolistyczna Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji monopolistycznej mają swobodę wejścia i wyjścia z gałęzi, ale każde z nich samo jest małe i wytwarza podobne, chociaż nieidentyczne produkty. Każde rozporządza pewną ograniczoną siłą monopolistyczną, związaną z jego specyficznym znakiem firmowym.

Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej cena, utarg, koszt MC AC AC0 DD MR Q0 ilość zysk=(P0 – AC0)*Q0

Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej cena, utarg, koszt MC AC AC’ DD’ MR’ Q’0 ilość Zysk’=(P’ – AC’)*Q’

Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej Q0 AC0 zysk=(P0 – AC0)*Q0 cena, utarg, koszt MC AC P1=AC1 DD MR MR’ DD’ Q1 ilość zysk = (P1-AC1)*Q1 = 0

Konkurencja monopolistyczna Długookresowa równowaga przedsiębiorstwa ustala się w punkcie styczności tj. w miejscu, w którym krzywa popytu jest styczna do krzywej AC przy wielkości produkcji, dla której koszt krańcowy równy jest utargowi krańcowemu. Wówczas przedsiębiorstwo maksymalizuje swój wynik, lecz nie ponosi strat. Nie ma dalszych wejść do gałęzi.

Oligopol Oligopoliści – stoją przed dylematem: konkurować o większy udział w rynku czy porozumieć się, aby maksymalizować zyski.

Oligopol Zmowa – jawne lub tajne porozumienie między funkcjonującymi przedsiębiorstwami, które ma na celu uniknięcie wzajemnej konkurencji. Działające firmy maksymalizowałyby swe zyski, gdyby zachowywały się jak monopolista. Łączny zysk gałęzi jest maksymalizowany, kiedy produkcja całkowita zostaje ograniczona a cena podniesiona. Jednak każda z firm zdaje sobie sprawę, że gdy zwiększy produkcję nie trzymając się ustalonej ceny jej zyski wzrosną, ponieważ utarg krańcowy przewyższa koszt krańcowy. Jednak zyski te powstają kosztem partnerów zmowy.

Zmowa Oligopoli Gdyby wszystkie firmy podjęły rywalizację, to suma zysków okazałaby się niska. Żadna nie osiągnie wówczas zadowalającego poziomu zysku. Stąd pokusa rywalizacji. Formalna zmowa lub współdziałanie przedsiębiorstw nazywana jest kartelem. Przykładem takiego porozumienia jest OPEC (Organizacja Państw Eksporterów Ropy Naftowej).

Zmowa Oligopoli Teoria gier – opisuje współzależne wybory strategii, dokonywane przez każdego z graczy (przedsiębiorstwo). W grze zwanej „dylemat więźnia” każda z firm ma strategię dominującą (niezależną), lecz wyniki jej zastosowania są niekorzystne dla obu graczy. Dzięki porozumieniu mogą poprawić swe położenie.

Gra „dylemat więźnia” Produkcja Firmy B zyski wysoka niska wysoka 1 (A) 1(B) 3 (A) 0(B) Produkcja Firmy A niska 0 (A) 3(B) 2 (A) 2(B) Niezależnie od tego, czy firma B wybierze wysoki czy niski poziom produkcji, Firma A osiągnie wyższe zyski produkując dużo. Identyczna sytuacja występuje dla firmy B. W sytuacji równowagi obie chcą produkować dużo. Jednak zyski obu byłyby większe, gdyby zdecydowały się na niski poziom produkcji.