JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
6-LATEK W SZKOLE.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOWA CIAŁA.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole
METODY KOMUNIKACJI.
Bariery komunikacyjne
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji ludzi
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Dziecko z Zespołem Aspergera
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Autyzm i zespół Aspergera
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA

Zespół Aspergera Jest to szczególny zespół cech: Brak empatii Ograniczona zdolność budowania przyjaźni Intensywnie zainteresowania jakimś tematem Szczególne umiejętności często związane z nienormalnym zaabsorbowaniem jakimś tematem Niezdarna motoryka Jednostronne rozmowy

Zespół Aspergera- zaburzenia funkcji społecznych Niezdolność do nawiązywania kontaktu z rówieśnikami Brak potrzeby kontaktu z rówieśnikami: wynika to z:chęci kontrolowania, nierozumienia zachowań innych, egocentryzmu, prawdomówności, sztywnego stosowania się do zasad Ustawianie się zbyt blisko innych osób (brak barier, zaburzenia odległości)‏

Zespół Aspergera- zaburzenia funkcji społecznych Brak umiejętności pracy w grupie – reaguje negatywnie gdy jest zmuszany do tego skoncentrowanie wyłącznie na sobie Preferowanie kontaktu z dorosłymi (nauczycielami) a nie rówieśnikami Brak umiejętności odczytywania /interpretacji znaczenia zachowań innych ludzi Nieadekwatne zachowania społeczne i reakcje emocjonalne (śmiech ze strachu)‏

Zespół Aspergera- problemy z komunikacją niewerbalną Uboga gestykulacja Niezdarny język ciała Ograniczona ekspresja mimiczna Dziwaczny, sztywny sposób przyglądania się otoczeniu Unikanie kontaktu wzrokowego Niezdolność mówienia oczami

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Sztywny , pedantyczny język Zwracanie się do rówieśników pełnym imieniem i nazwiskiem Używanie słów encyklopedycznych Nietolerowanie braku precyzji wypowiedzi Poszukiwanie zapewnień, że wydarzenie na pewno nastąpi (kiedyś, zaraz, później nie oznacza czasu - musi być podany konkret)‏

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Zaburzenia w użyciu języka w kontekście społecznym Przerywanie rozmówcy lub mówienie równocześnie z nim Tendencja do czynienia oderwanych od danej sytuacji komentarzy Nieprzestrzeganie kolejności wypowiedzi Rozpoczynanie wypowiedzi od wypowiedzi zupełnie nie związanej z sytuacją w której osoba się znajduje (nie na temat)

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Zaburzenia semantyki (brak umiejętności rozpoznawania znaczeń tego samego słowa)‏ Zaburzenia prozodii Brak zróżnicowania tonu głosu, rytmu i melodii mowy(wrażliwy na rozróżnianie emocji, zdenerwowanie)‏ Przesadna dykcja

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Ograniczona zdolność rozumienia języka łącznie z niewłaściwą interpretacją literalnych znaczeń, powszechnie znanych powiedzeń, idiomów, metafor Dosłowne traktowanie wypowiedzi Trudności w rozpoznawaniu intencji i reguł humorystycznych wypowiedzi innych (nie zna żartów – uznaje to za dokuczanie)‏ Dezorientacja na sarkazm, udawanie i kłamstwo (odbieranie dosłownie)‏

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Używanie niezwykłych słów (neologizmy lub oryginalny język)‏ Wokalizacja myśli (mówienie do siebie)‏ Płynność werbalna ( mówi zbyt dużo o swoich zainteresowaniach lub zbyt mało – wtedy gdy boi się porażki )‏

Zespół Aspergera- cechy dotyczące mowy i języka Różnicowanie słuchowe i zniekształcenia Selektywna głuchota (żeby coś usłyszeć musi mieć ciszę i najczęściej pamięta tylko pierwsze polecenie)‏ Wysokie tony, nagły głośny hałas może być nie do zniesienia lub rozpraszać Może coś słyszeć zanim usłyszą to inni Może słyszeć coś czego nie słyszą inni

Zespół Aspergera- zainteresowania i czynności rutynowe Przestrzeganie zawsze tych samych reguł Wykluczanie innych rodzajów aktywności Często mechaniczne odtwarzanie Rutynowe zachowania – narzucane sobie i innym

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Pamięć fotograficzna Dobrze funkcjonująca pamięć wzrokowa długotrwała Słaba pamięć słuchowa krótkotrwała (należy podawać krótkie polecenia)‏

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Uczenie się Trudności w nauce czytania Wyraźny lęk przed porażką, krytyką lub brakiem perfekcji Upór w doprowadzaniu zadania do końca Perfekcja działania Brak motywacji do zajęć które są mało interesujące Fascynacja liczbami

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Myślenie Dosłowne (leje jak z cebra)‏ Niezdolność do wyciągania wniosków z popełnianych błędów Nieumiejętność uogólniania zdobytej wiedzy i wykorzystywania jej w innych sytuacjach Potrzeba dzielenia świata w kategoriach „czarno - biały”

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Myślenie Traci wątek gdy przerwie mu się tok myślenia lub mówienia Nie lubi niespodzianek (zmiana planu lekcji, sali)‏ Ma problemy z charakterystyką postaci

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Wyobraźnia Trudności w odróżnianiu rzeczywistości od fikcji Duża skłonność do zabaw wyobrażeniowych prowadzonych w samotności

Zespół Aspergera- funkcje poznawcze Myślenie obrazami Tendencja do zapamiętywania za pomocą scen i obrazów Trudności w zapamiętywaniu sekwencji rzeczy o których się mówi

Zespół Aspergera- niesprawność motoryczna Obniżona sprawność manualna Pismo odręczne – brak umiejętności ładnego i równego pisania Niemożność wykonywania określonej czynności przy równoczesnym wykorzystaniu obydwu kończyn Mimowolne skurcze mięśni twarzy – (tiki, szybki mruganie powiekami od czasu do czasu grymas twarzy)‏

Zespół Aspergera- niesprawność motoryczna Chód Brak koordynacji ruchów między kończynami górnymi i dolnymi Gra w piłkę- skłonność do odrzucania sportów związanych z rywalizacją drużynową oraz z piłką Zaburzenia równowagi Zaburzenia w naśladowaniu ruchów ciała oraz zaburzenia rytmu

Zespół Aspergera- zaburzenia sensoryczne Bodźce węchowe Wrażliwość na silne zapachy Bodźce dotykowe Poszczególne sfery ciała mogą być bardzo wrażliwe (skóra głowy, górne części ramion, dłonie)‏ Bodźce wizualne Wrażliwość na określone natężenie światła, kolory (może nie widzieć wyraźnie)‏

Zespół Aspergera- Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera? Sposób mówienia – głos nauczyciela musi być głównym dźwiękiem na lekcji (wrażliwość na wysokie tony)‏ Polecenia krótkie (niezbędna treść) – stale sprawdzać czy słucha i rozumie Polecenia kierować bezpośrednio do ucznia Uczeń powinien siedzieć w takim miejscu by nie było zakłócone pole widzenia na linii nauczyciel- uczeń

Zespół Aspergera- Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera? Zawsze informuj ucznia o czynnościach, które mają nastąpić Informuj o zmianach, które wprowadzisz Jeśli obiecujesz coś – to zawsze dotrzymuj słowa!! Chwal za to co uczeń osiągnął lub zapamiętał Uczeń z z. Aspergera lubi siedzieć w ławce sam – nie sadzaj go z innym uczniem, jeśli tego nie chce

AUTOR: MAŁGORZATA POLICHA