Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Dydaktyka języków obcych w świetle badań nad mózgiem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Co to jest TIK?.
Podstawa programowa w dydaktyce postmodernistycznej.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Psychologia szkoły. Psychologia dla nauczycieli
Małe dziecko w systemie edukacji
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Projekt z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej dla uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
PROJEKT „NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY” REALIZOWANY PRZEZ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. J. IWASZKIEWICZA W BRZEZINACH PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Andrzej Lipiński. Obecny system edukacji jest niekompatybilny z zasadami funkcjonowania mózgu.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
NEUrodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania, uczenia się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Co chcieliśmy osiągnąć?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi renatajagodzinska@poczta.fm

KILKA WAŻNYCH SŁÓW *MOTY- WACJA *WSPÓŁ- PRACA *DOBRE RELACJE POTENCJAŁ ZDOLNOŚCI MIŁOŚĆ/MOTYWACJA ŚRODOWISKO NAUCZYCIEL=ZACHWYT ZESPÓŁ DUCHOWOŚĆ KULTURA SPOŁECZNA/KULTURA WSPÓŁPRACY/SPOTYKANIA SIĘ/RELACJI *Gerald Hüther *MOTY- WACJA *WSPÓŁ- PRACA *DOBRE RELACJE

Neurodydaktyka - krótka historia Połowa lat 80-tych – Pojawia się termin „neurodydaktyka”, autorem jest niemiecki dydaktyk matematyki Gerhard Preis  1997 – W Niemczech nakładem wydawnictwa Vandenhoeck & Ruprecht ukazuje się książka profesora neurobiologii Geralda Hüthera „Biologie der Angst” (pol.„Biologia strachu”), w której autor wyjaśnia, czym dla mózgu jest stres i jaki jest jego wpływ na efektywność uczenia się.  2002 – W tym roku w Niemczech ukazuje się książka Manfreda Spitzera „Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens” (pol. Jak uczy się mózg) 2004 – W Ulm powstaje Centrum Wymiany Wiedzy z Dziedziny Neuronauk i Edukacji  

Neurodydaktyka w praktyce 2007 – w Berlinie zaczyna się edukacyjny eksperyment pod nazwą „Budząca się Szkoła”, którego inicjatorami są Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach i neurobiolog Gerald Hüther. W Polsce od kwietnia 2015 – czekamy na efekty

Jak przebiega proces uczenia się?

Mózg – kilka ważnych informacji Ludzki mózg waży średnio 1400 gramów, co stanowi 2-3% masy ciała; Zużywa średnio ok. 17-20% całej energii, co oznacza, że 1/5 energii dostarczanej przez odżywianie służy podtrzymaniu pracy mózgu; Największą część energii pochłania utrzymanie stanu gotowości do przesyłania impulsów między neuronami; Ludzki mózg zawiera na ogół ok. 100 mld neuronów, które komunikują się ze sobą za pomocą synaps; Liczba możliwych połączeń między neuronami jest większa od liczby atomów we wszechświecie.

Neuron - rodzaj elektrycznie pobudliwej komórki zdolnej do przetwarzania i przewodzenia informacji w postaci sygnału elektrycznego. Nowe informacje są zapisywane w mózgu w formie siły połączeń między neuronami. Mamy średnio ok. 100 mld neuronów. Jeden neuron może mieć do 10.000 połączeń z innymi komórkami nerwowymi.

Synapsy – z ich pomocą neurony łączą się w obwody, tworząc uprzywilejowane drogi przetwarzania informacji. Utworzone w dzieciństwie szlaki neuronowe są wykorzystywane do końca życia. Ale… mózg to swoisty plac budowy

Jak było kiedyś… Jak jest teraz?

Ile nas jest? Im mniej, tym lepiej

Zespół, czyli praca u podstaw

Dobre emocje

Pomoce podręczne ucznia

Oj, malowało się…

Podręczniki zalecane przez MEN. Płatne.

Rodzina, moja rodzina, mój dom, moi bliscy…

Rozrywka, chwila dla Ciebie

Neurobiologia a edukacja W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów, jakie przyniesie jutro… (Manfred Spitzer)

MODEL PRUSKI MODEL TRANSMISYJNY SZKOŁA TERAŹNIEJSZA Lejek poetycki do napełniania głów w ciągu sześciu godzin niemiecką sztuką rymotwórczą, Georg Harsdorfer, 1647, Norymberga

Wersje lejka

Bez komentarza…

Mózg przy pracy Neuroplastyczne neuroprzekaźniki Przebudowują architekturę mózgu (ważne dla nas, nauczycieli) – stymulacja poprzez emocje Mielinizacja – osłonka tłuszczowa, jej istnienie świadczy o dojrzałości układu nerwowego – wspiera ją gra na instrumentach; podosi efektywność mózgu Biochemia pracy mózgu (endorfiny, dopaminy – sprawiają, że proces uczenia jest trwały!) http://home.agh.edu.pl/~asior/stud/doc/wizualizacja_mozgu.pdf

Opisz sytuację przedstawioną na obrazku Matura z języka angielskiego, niemieckiego i jakiego tylko chcesz

Mózg przy pracy GRUPA 1 GRUPA 2 Chłopiec jedzie z matką przez miasto, aby odwiedzić ojca pracującego w szpitalu. Tam chłopiec przygląda się różnym procedurom medycznym Chłopiec jedzie z matką przez miasto i zostaje ciężko ranny w wypadku samochodowym. Jest natychmiast przetransportowany do szpitala i poddany różnym procedurom medycznym.

Neuroprzekaźniki: adrenalina, noradrenalina, serotonina, dopamina, glutaminian.

Proces uczenia się Co to jest uczenie się, przyswajanie wiedzy i umiejętności? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.

? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.

Co to jest skuteczne uczenie? Co to jest skuteczne uczenie się?

Kolce dendrytyczne Źródło: https://www.google.pl/search?tbs=sb

Zapominanie

Uczenie się – neurony lustrzane Neurony lustrzane to: komórki w naszym mózgu, które odzwierciedlają cudze działania, intencje i emocje, otwierają drogę do porozumiewania się i uczenia, odkryte zostały na przełomie lat 80 i 90 przez włoskich naukowców (zespół pracował pod kierunkiem Giacomo Rizolattiego) i od tamtej pory zrewolucjonizowały poglądy na temat generacji ludzkich zachowań.

Uczenie się – neurony lustrzane Sabine Czerny – czego potrzebują uczniowie? CZASU, WSPARCIA, WZORCÓW proces uczenia się: obserwacja dorosłego dostarczającego modeli, naśladowanie, samodzielne wykonanie zadania, szukanie własnej drogi, czyli odchodzenie od podanych wzorców i wykonywanie zadań według własnych pomysłów.

Neurony lustrzane Naśladowanie, czyli neurony lustrzane w akcji – młody makak. Źródło: http://www.cognition.ens.fr/~alphapsy/blog/?2006/09/05/14-macaque-imitation

Działanie łatwe do … naśladowania https://www.google.pl/search?q=neurony+lustrzane&espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9l8yVLu7OsX3OtDWgIAP&ved=0CC0QsAQ#facrc=0%3Bmirror%20neurons&imgdii=_&imgrc=_

Jane Goodal i szympans https://www.google.pl/search?q=szympans+i+jane+go&espv=2&biw=1366&bih=624&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=oWAyVM-IOMHyPNLsgbgM&ved=0CAYQ_AUoAQ

Czego chcę się uczyć, co mnie nie obchodzi? To lubię ? Nowe Znane Ważne dla mnie Nieważne Potrzebne, przydatne (dla mnie!) Niepotrzebne Intrygujące, ciekawe Nudne Nietypowe, zaskakujące Typowe Śmieszne Neutralne Wymagające wyjaśnienia Niewymagające wyjaśnienia

Relacje międzyludzkie a efektywność nauczania Po co nam empatia Empatia?

Nauczanie a uczenie się Dwa różne procesy, jeden może zachodzić bez drugiego, niestety… Proces uczenia się jest kognitywno-emocjonalny Uczenie się to proces subiektywny Motywacja (pochodna ciekawości) Wybór atrakcyjnego (atrakcyjne jest to, co reprezentuje atrakcyjny człowiek!)

Uczenie się – raz jeszcze Motywacja Człowiek (atrakcyjny, czyli?) Uczenie się to proces społeczny – zachęcaj do pracy zespołowej! Zwróć uwagę na działanie systemu nagrody (POWTARZAJ TO, CO PRZYJEMNE, UNIKAJ TEGO, CO NIEMIŁE) Zwróć uwagę na działanie detektora znaczeń i nowości (co jest atrakcyjne dla Ciebie, co jest atrakcyjne dla uczniów?)

Motywacja Manfred Spitzer: Przedmiot w centrum uwagi, sens w centrum uwagi, nauczyciel to mistrz, zafascynowany wiedzą, którą przekazuje.

Potrzeba a fakty… "Każdego, kto na początku wierzy, że sensem życia jest realizowanie wyższych celów, szkoła szybko nauczy przeciętności.„ G.Hüther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne, 2014

Bibliografia wykorzystana w przygotowaniu prezentacji file:///C:/Users/Renata%20Jagodzi%C5%84ska/Downloads/neurodydaktyka%20%20wybrane%20aspekty%20praktyczne%20-%20marek%20kaczmarzyk.pdf (ciekawy artykuł dr. Marka Kaczmarzyka) http://www.cen.edu.pl/cen_serwis/userfiles/file/link5/prezentacj_konf.pdf (ciekawa prezentacja Małgorzaty Taraszkiewicz) Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty , Słupsk 2014. Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg?, Kraków 2013 Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013. Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013. POLECAM BLOG DR MARZENY ŻYLIŃSKIEJ: https://osswiata.pl/zylinska/