Prawo Administracyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Advertisements

PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Administracja publiczna
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Przygotował Andrzej Potucha
Rząd i prezydent.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
1.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Naczelne zasady Kontytucji
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Kontrola i nadzór.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
WSPÓŁCZESNE TEORIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 20 godz. wykładów NSA 30 godz. wykładów SSA.
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Współczesne kierunki polityki społecznej
Kontrola w administracji
Rządowa administracja zespolona w administracji
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Publiczne praw gospodarcze
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
Kontrola prawna administracji
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Prawo Administracyjne Podstawowe definicje i pojęcia

Przygotowane i opracowane na podstawie podr. : J. Boć (red Przygotowane i opracowane na podstawie podr.: J. Boć (red.) Prawo Administracyjne, Wrocław 2010 r., rozdział I

Cechy administracji w ujęciu historycznym. Administracja jako zjawisko cywilizacyjne.

Pierwsze funkcje administracji: trwałe, oparte na w miarę stałych zasadach ściąganie podatków i danin publicznych na rzecz panującego władcy.

Trwałość administracji jako zjawiska. Zmiana jej zadań, form, metod działania, struktur organizacyjnych, zasięgu regulacji prawem.

Administracja w nowoczesnym rozumieniu tego zjawiska. Moment przekształcenia państwa policyjnego w państwo prawa. Trójpodział władzy. Poddanie administracji normom prawa powszechnie obowiązującego tworzonego przez Parlament. Proces oddzielenia się prawa publicznego od prawa prywatnego.

Zadania administracji państwowej w okresie socjalizmu (według T. Kuty): Zadania reglamentacyjno- porządkowe. Zadania w sferze gospodarki uspołecznionej. Zadania wobec ludności.

Zmiana zadań administracji po okresie przemian ustrojowych (wg. J Zmiana zadań administracji po okresie przemian ustrojowych (wg. J. Bocia): Odejście od planowania centralnego i nakazowo-rozdzielczego systemu zarządzania gospodarką, Procesy reprywatyzacji i prywatyzacji, ograniczenia funkcji administracji rządowej, Powołanie administracji samorządowej, Szersze korzystanie z form prawa cywilnego, utrzymanie sfery oddziaływania władczego, Częściowe odchodzenie od utrzymywania przez państwo usług publicznych i przechodzenie na świadczenia ekwiwalentne ( w części lub w całości płatne).

Administracja- pojęcie: Potoczne ujęcie pojęcie administracji może oznaczać: 1.Wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie do realizacji określonych celów o charakterze zadań publicznych. 2.Określona i posiadającą specjalne cechy działalność, która jest podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym. 3.To ludzie zatrudnieni (powołani, nominowani, wybrani, przyjęci do pracy w oparciu o umowę cywilną) w wydzielonych w państwie strukturach organizacyjnych .

Przykładowe definicje Administracji:

Z obszaru definicji negatywno-przedmiotowych: Administracja jest to podejmowana w publicznym celu działalność państwowa ( i związków publicznoprawnych) poza ustawodawstwem i sądownictwem

Z obszaru definicji przedmiotowych pozytywnych: Administracja jest to działalność tych organów publicznych (państwowych), które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi

Z obszaru definicji przedmiotowych pozytywnych: Administracja to działalność(celowa / praktyczna /rzeczywista /konkretna /planowa /bezpośrednia /władcza/ ciągła/ regulująca/ twórcza/ kontrolowana /oparta na prawie / trwała /organizatorska /kierownicza /swoista),mająca na celu realizację (potrzeb) zadań publicznych(państwa/ społecznych podmiotów samorządowych/ podmiotów publicznych / wymagających ochrony / konkretnych/ z zakresu ochrony interesów publicznych/ określonych ustawami)

Z obszaru definicji pozytywnych podmiotowych: Administracja to działalność organów administracyjnych.

Z obszaru definicji opartych na kryterium szczególnym (przykłady): Administracja jest to ta część działalności państwa, w wyniku której powstaje stosunek administracyjnoprawny; Administracja to taka bezpośrednia i konkretna działalność, którą przez czynności rzeczywiste realizuje się cele bezpieczeństwa, postępu i dobrobytu społeczności.

Administracja publiczna - definicja (J.Boć) Administracja publiczna jest to przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy. A także organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współżycia ludzi w społecznościach.

Przesłanki rozwoju ingerencji administracji

Przesłanki- warunki: Możliwości materialne państwa, Stan organizacyjny państwa Treść polityki społeczno-gospodarczej

Polityka w administracji: Polityka jest to aprobowany przez organy państwowe i samorządowe system pozaprawnych i postulowanych wypowiedzi o tym gdzie, kiedy i jak korzystać z materialnych i organizacyjnych możliwości państwa i samorządów terytorialnych

Polityka wobec administracji i polityka w administracji

Polityka wobec administracji Polityka wobec administracji może mieć wpływ na przedmiotowy zasięg ingerencji zarówno w proces tworzenia jaki respektowania prawa. Dwa podstawowe warunki: 1.Porządek prawny musi dopuszczać wpływ polityki na administrację. 2.Wpływ polityki ograniczony wyłącznie do stosowania tylko określonych rodzajów norm, np: uznaniowych, kierunkowych itp.

Polityka w administracji To także polityka wobec administracji ale przetwarzana poziomo lub ponowo zgodnie z systemem podporządkowania organizacyjnego, bądź wytwarzana w samej administracji - nie jest bezpośrednim rozwinięciem treści polityki określonej z zewnątrz.

Wpływ i znaczenie polityki dla administracji publicznej: wpływa na określony stan ingerencji w obrębie tego samego prawa, decyduje o treści prawa, 3. wpływa na określony stan ingerencji w granicach nowego prawa.

Przesłanki cele: To wartości podstawowe, których realizacja leży w ostatecznym zamierzeniu podmiotów administrujących. Wartości te są jednocześnie celem i warunkiem działań w administracji.

Najczęściej wartości te przybierają postać interesu społecznego, interesu indywidualnego, interesu państwowego.

Przykłady nazw podobnych wartości jakimi kierować się powinna administracja: Interes powszechny, interes publiczny, interes zbiorowy, interes ogólnospołeczny, interes ogólnonarodowy, dobro publiczne, użyteczność publiczna itp.

Interes To określona wartość motywacyjna ujawniająca się w razie kontrowersyjnego zbiegu dwóch zachowań przejawianych zależnie co najmniej przez dwa podmioty czy grupy pomiotów.

Pamiętajmy! Interes społeczny sprzyjać ma realizacji interesu indywidualnego, a nie odwrotnie. W sytuacji sprzecznych interesów o tyle można obarczyć nowymi obowiązkami lub ograniczyć dotychczasowe prawa obywateli, o ile potrzebne to jest państwu lub samorządowi terytorialnemu do zapewnienia powodzenia celów ustalonych właśnie ze względu na tych obywateli. Zatem chodzi tutaj o ochronę interesu społecznego jako etapu realizacji interesu indywidualnego.

Dziękuję za uwagę.