PRAWO ADMINISTRACYJNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Akt administracyjny.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Źródła prawa podatkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Właściwość sądów administracyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawne formy działania administracji publicznej.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Kontrola i nadzór.
Trybunał Konstytucyjny
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – źródła prawa
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Właściwość sądów administracyjnych
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Reglamentacja procesu budowy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Zdarzenia cywilnoprawne; pojęcie i znaczenie czynności prawnych; oświadczenia woli; klasyfikacja czynności prawnych; zawarcie umowy SSA ćwiczenia:
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Trybunał Konstytucyjny
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Rządowa administracja zespolona w administracji
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Kontrola prawna administracji
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
SWOBODA UMÓW.
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

PRAWO ADMINISTRACYJNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Formy działania administracji publicznej Dawny podział form działania administracji publicznej: Akty władzy publicznej; Czynności administracyjne; Działania administracji publicznej

Formy działania administracji publicznej Ad. 1-2 - Akty władzy publicznej oraz czynności administracyjne – nakierowane na styczność z podmiotami pozostającymi poza administracją publiczną. Ad. 3 – Działania administracji publicznej jedynie pośrednio wpływają na podmioty zewnętrzne, związane były z wykonywaniem zadań publicznych np. zwalczanie chorób, rozruchów.

Formy działania administracji publicznej Podstawowy podział tych form: Akt administracyjny; Akt normatywny; Formy działań faktycznych; Umowy; Milczenie administracji

Formy działania administracji publicznej Akt administracyjny Działanie organu administracji publicznej; W oparciu o wyraźne przepisy prawa; Na podstawie ustalonego stanu faktycznego; Podejmowane w sposób władczy i jednostronny; Rozstrzyga o prawach lub obowiązkach konkretnego adresata.

Formy działania administracji publicznej Definicja aktu administracyjnego: 1. Sformalizowany – w wyniku postępowania; 2. Objaw woli organu – na podstawie i w granicach przepisów prawa; 3. Skierowany do zindywidualizowanego adresata; 4. W konkretnej sprawie; 5. Z reguły w sferze prawa administracyjnego.

Formy działania administracji publicznej Ad. 1-2 – SFORMALIZOWANA WOLA ORGANU Przepisy prawa wyraźnie upoważniają organ; Przepisy określają tryb wydania rozstrzygnięcia; Przepisy określają zasady kontroli tych rozstrzygnięć; Przepisy prawa określają formę rozstrzygnięcia jako akt administracyjny

Formy działania administracji publicznej Ad. 3 - ADRESTAT AKTU ADMINISTRACYJNEGO - Obywatel, inny podmiot prawa prywatnego, lub inny podmiot prawa publicznego.

Formy działania administracji publicznej Prawidłowy akt administracyjny musi być zgodny z: Prawem materialnym – dotyczy praw i obowiązków określonych w prawie materialnym; Prawem ustrojowym – kompetentny organ; Prawem procesowym – w odpowiednim trybie.

Formy działania administracji publicznej Podział aktów administracyjnych: Akty konstytutywne; Akty deklaratoryjne.

Formy działania administracji publicznej Podział aktów administracyjnych: Akty administracyjne zewnętrzne; Akty administracyjne wewnętrzne.

Formy działania administracji publicznej Podział aktów administracyjnych: Akty administracyjne związane; Akty administracyjne swobodne.

Formy działania administracji publicznej Podział aktów administracyjnych: Akty administracyjne za zgodą; Akty administracyjne bez zgody.

Formy działania administracji publicznej Akty administracyjne za zgodą/bez zgody adresata Zgoda jest wyrażana „przedwstępnie” np. poprzez wcześniejsze złożenie wniosku; Brak zgody ma miejsce – w przypadku aktów wydawanych z urzędu.

Formy działania administracji publicznej Podział aktów administracyjnych: Akty rodzące bezpośrednie skutki cywilnoprawne; Akty wywołujące pośrednio skutki cywilnoprawne.

Formy działania administracji publicznej Akty rodzące bezpośrednie/ pośrednio skutki cywilnoprawne Bezpośrednio - np. Decyzja o wywłaszczeniu – skutkuje przeniesieniem prawa własności Pośrednio – decyzja jest warunkiem zawarcia umowy np. decyzja o przydziale lokalu warunkuje zawarcie umowy najmu.

Formy działania administracji publicznej Akt administracyjny – podejmowanie rozstrzygnięcia Ustalenie składników stanu faktycznego; Ustalenie treści stosowanych norm prawa; Subsumpcję – zbadanie, czy stan faktyczny pasuje do stanu prawnego; Ustalenie skutków prawnych

Formy działania administracji publicznej SAMODZILNOŚĆ ORGANU Organ może być samodzielny w zakresie: określania stanu faktycznego; Wykładni prawa (stosowanych przepisów); Wyborze treści rozstrzygnięcia; Wartościowaniu związanym z tym wyborem.

Formy działania administracji publicznej SAMODZILNOŚĆ ORGANU Samodzielność organu jest ograniczona przez: Przepisy prawa; Orzecznictwo.

Formy działania administracji publicznej UZNANIE ADMINISTRACYJNE Najpełniejszy rodzaj samodzielności organu; Udzielana na podstawie BLANKIETOWEJ NORMY PRAWNEJ – dyspozycja w tej normie prawnej jest dysjunkcyjna – czyli w warunkach określonych w hipotezie – organ może podjąć np. dwa różne rozstrzygnięcia; Norma blankietowa – upoważnia organ do takiego rozstrzygnięcia.

Formy działania administracji publicznej UZNANIE ADMINISTRACYJNE W przypadku uznania, bez względu na wybór organu – będzie to wybór zgodny z prawem. Swoboda ta jest jednak ograniczona – organ powinien uwzględnić interes publiczny oraz interes prawny innych podmiotów – w ten sposób, że organ określa cel rozstrzygnięcia w tym celu powinien zmierzać.

Formy działania administracji publicznej UZNANIE ADMINISTRACYJNE Przepisy prawa określają mierniki – pozwalające organowi określić cel do jakiego powinien zmierzać – mierniki te są wartościami: Wartościami poza systemem prawa; Wartościami określonymi w prawie.

Formy działania administracji publicznej UZNANIE ADMINISTRACYJNE Ograniczenie samodzielności organu dotyczącej uznania administracyjnego poprzez określenie: Zakresu samodzielności; Kierunki działania organu. Ograniczenia te są określone z reguły w normach blankietowych, dookreślony w innych normach pr. materialnego, pr. ustrojowego, pr. procesowego.

Formy działania administracji publicznej UZNANIE ADMINISTRACYJNE Kontrola uznania administracyjnego obejmuje jedynie badanie, czy organ nie przekroczył zakresu uznania administracyjnego; Kontrola nie obejmuje oceny rozstrzygnięcia, jeżeli było ono podjęte w granicach tego uznania administracyjnego.

Formy działania administracji publicznej POJĘCIE NIEOZNACZONE Od uznania administracyjnego należy odróżnić pojęcie nieoznaczone; Pojęcie nieoznaczone, to np. interes publiczny, ład przestrzenny.

Formy działania administracji publicznej POJĘCIE NIEOZNACZONE Pojęcie nieoznaczone jest oparte na normie blankietowej – upoważnienie organu do samodzielnej interpretacji tych pojęć

Formy działania administracji publicznej POJĘCIE NIEOZNACZONE Samodzielność poznawcza – pojęcie nieoznaczone Samodzielność wartościująca – uznanie administracyjne

Formy działania administracji publicznej POJĘCIE NIEOZNACZONE Także pojęcia nieoznaczone są objęte kontrolą: W toku postępowania administracyjnego; Przez sąd administracyjny.

Formy działania administracji publicznej WADLIWOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Wadliwy akt administracyjny: Zawiera błędy pisarskie, rachunkowe – wymagane jest ich sprostowanie, wyjaśnienie. akt naruszający przepisy prawa materialnego, ustrojowego oraz procesowego – wymagane jest ich zmiana / uchylenie.

Formy działania administracji publicznej Wadliwość może mieć miejsce na etapie: Niewłaściwym ustaleniu stanu faktycznego; Błędnej wykładni prawa Niewłaściwym zastosowaniu prawa, w tym: - zastosowaniu niewłaściwego przepisu; - niezastosowaniu właściwego przepisu; - zastosowaniu przepisu, w sytuacji kiedy nie trzeba stosować danego przepisu prawa.

Formy działania administracji publicznej Wadliwość aktów administracyjnych jest stopniowalna: Można poprawić wady w toku postępowania odwoławczego; Można poprawić za pomocą wznowienia postępowania; Wadliwość dotyczącą nieważności aktu; Wady powodujące nieistnienie aktu w porządku prawnym.

Formy działania administracji publicznej Ad. 1 – AKTY ADM. WZRUSZALNE Naruszają prawo materialne i procesowe, ale nieznacznie; Pozostają skuteczne do czasu ich zmiany/uchylenia; Z tym żądaniem może wystąpić adresat aktu; Zmiana następuje od chwili zmiany – ex nunc.

Formy działania administracji publicznej DOMNIEMANIE WAŻNOŚCI AKTU ADM. Akt administracyjny jest uznawany za obowiązujący, dopóki w odpowiednim trybie nie zostanie uchylony / zmieniony; Przyczyna – brak domniemania zakłócałby funkcjonowanie administracji i adresatów tych aktów.

Formy działania administracji publicznej Ad. 4 - NIEAKTY – są to akty podjęte: Przez organy oczywiście niewłaściwe; Z pominięciem wszelkiej procedury; - Nieakty nie leżą w sferze prawa.

Formy działania administracji publicznej TRWAŁOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Trwałość wyznaczona momentem doręczenia; Trwałość ze względu na ostateczność decyzji; Trwałość ze względu na prawomocność decyzji.

Formy działania administracji publicznej TRWAŁOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Ad. 1 Trwałość wyznaczona momentem doręczenia decyzji. Wiąże organ; Adresat może odwołać się od tej decyzji; Organ może zmienić tą decyzję na decyzję pozytywną, gdy zmiana nie sprzeciwia się prawu.

Formy działania administracji publicznej TRWAŁOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Ad. 2 - Trwałość ze względu na ostateczność decyzji Organ sam nie może zmienić tej decyzji; Zmiana może mieć miejsce w przypadku zgody adresata / poważnych wadliwości określonych w k.p.a. Zmiana może mieć miejsce po wniesieniu skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Formy działania administracji publicznej TRWAŁOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Ad. 3 - Trwałość ze względu na prawomocność decyzji: Decyzja nie może być zmieniona / uchylona przez organ lub WSA; Zmiana decyzji jest dopuszczalna jedynie na skutek wniesienia skargi kasacyjnej.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Akty normatywne będące formą działania: Rozporządzenia; Akty prawa miejscowego.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Ma charakter normatywny – określa obowiązki podmiotów; Określa nowe normy, a nie już istniejące.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Akty prawa powszechnie obowiązującego; Akty prawa wewnętrznego. Istotne jest – że zawierają normy abstrakcyjne oraz normy generalne.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Powinno istnieć upoważnienie ustawowe: Konkretny przepis prawny; Upoważnienie powinno określać: Elementy procesowe – kto i jak ma wydać; Elementy materialne – co ma być wydane.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Upoważnienie może być określone w: Konstytucji – dotyczy np. działania Rady Ministrów; Ustawie – rozporządzenia, akty prawa miejscowego; Innych aktach normatywnych - podstawa do wydania aktów wewnętrznych.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Upoważnienie do wydania rozporządzenia: Zawarte w skonkretyzowanej podstawie prawnej – nie ma domniemania kompetencji; Nie można przekazywać kompetencji – zakaz subdelegacji; Nie może być wprowadzone wsteczne działanie prawa.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Akty wewnętrzne: Upoważnienie zawarte w ustawach / rozporządzeniach; Nie odnoszą się bezpośrednio do obywatela; Dotyczą spraw wewnętrznych – np. organizacji pracy, zależności organizacyjnych, koordynacji, kierownictwa, technik i metod administrowania.

Formy działania administracji publicznej AKT NORMATYWNY Akty wewnętrzne pośrednio wpływają na obywatela: Akty te powinny być zgodne z prawem powszechnie obowiązujących – nie są one autonomiczne wobec prawa. Sprzeczne z prawem są akty wewnętrzne utrudniające obywatelowi dostęp np. do świadczeń.

Formy działania administracji publicznej KONTROLA AKTU NORMATYWNEGO: Akty wewnętrzne – wydawane przez naczelne i centralne organy administracji publicznej - badanie zgodności z prawem powszechnie obowiązującym – TK; Akty prawa miejscowego – kontrola sprawowana przez sądy administracyjne.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania społeczno-organizatorskie; Działania materialno-techniczne.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania te uzupełniają działania prawne; Są podejmowane w procesie stosowania prawa; Także są sprawowane na podstawie i w granicach prawa.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Różnica wobec działań prawnych: Działania faktyczne nie są określone prawnie lub są niewyczerpująco określone prawnie; Przepisy je określające – nie opisują – warunków podejmowania, treści, formy i trybu ich podjęcia; Są co najwyżej określone w normach ustrojowych – nie są opisane w normach materialnych lub procesowych.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania te dotyczą np. czynności związane z zebraniem dowodów w postępowaniu administracyjnym. Art.77 par 1 kpa – organ jest zobowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzeć cały materiał dowodowy; Art. 7 kpa – organ podejmuje wszelkie kroki w celu wyjaśnienia stanu faktycznego.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania społeczno-organizatorskie Administracja stosując te działania nie korzysta z przymusu państwowego; W celu nawiązania współpracy z obywatelem; W celu przekazania informacji obywatelom.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania społeczno-organizatorskie Działania te są niekonflikowe – nie mogą stosować przymusu, ale i tak administracja poprzez: Specjalizację / profesjonalizm działań; Zakres działania /posiadanej wiedzy. - Administracja ma przewagę nad obywatelem.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania społeczno-organizatorskie Działania – współpraca z obywatelem powinny spełniać trzy warunki, aby uniknąć przewagi nad obywatelem: Nie są podejmowane w oparciu o prawo materialne; Nie mogą naruszać praw / wolności obywatelskich określonych w Konstytucji / ustawach; Ich celem jest jedynie nawiązanie współpracy z obywatelem.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania społeczno-organizatorskie Działania związane ze współpracą z obywatelem powinny zmierzać do zwiększenia efektywności administracji. Działania te można podzielić na: 1. Działania faktyczne dwustronne; 2. Działania faktyczne jednostronne.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania faktyczne dwustronne: Dwa etapy tych działań: Etap – przygotowanie współpracy – np. rozpowszechnienie wiedzy o tej współpracy wśród obywateli – adresowane do nieoznaczonych odbiorców; Etap – nawiązanie współpracy – są adresowane jedynie do osób, które zgłosiły inicjatywę wobec podjęcia działań – działania te dotyczą dookreślenia zasad współpracy.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania faktyczne jednostronne: Dotyczą jedynie działań administracji wobec obywateli – w postaci: odezw, apeli; Forma i zakres tych działań jest określona przez organ. Organ ma tutaj samodzielność działania.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania informacyjne administracji: Działania informacyjne wewnątrz administracji; Działania informacyjne podejmowana wobec podmiotów spoza administracji.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Ad. 1 – Działania informacyjne wewnątrz administracji: Przekazywanie informacji jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania administracji; Podstawa prawna w normach prawa ustrojowego – redagowana na dwa sposoby: Obowiązek organu przekazania informacji; Prawo organu uzyskania informacji.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Ad. 2 – Działania informacyjne wobec podmiotów spoza struktury administracji: Informacje kierowane do obywateli; Cel – zapoznanie obywatela z jego uprawnieniami lub obowiązkami, które powinien spełniać

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Działania materialno-techniczne: np. egzekucja w administracji; np. sprawdzenie stanu technicznego; np. rejestracja w Rejestrze / Ewidencji. Czynności te wywołują skutki w sferze faktycznej, a dopiero później w sferze prawnej (pośrednie skutki prawne).

Formy działania administracji publicznej UMOWY W ADMINISTRACJI: Umowa cywilnoprawna; Umowa publicznoprawna; Umowa administracyjnoprawna; Umowa, a ugoda administracyjna.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Umowa cywilnoprawna: Związane z dysponowaniem majątkiem (Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego); Np. umowa najmu, sprzedaży etc.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Umowa cywilnoprawna: Czasami do zawarcia umowy cywilnoprawnej wymagane jest wcześniejsze wydanie aktu administracyjnego. - Zmiana lub stwierdzenie nieważności tego aktu nie jest podstawą do zmiany/unieważnienia tej umowy cywilnoprawnej – co najwyżej badana jest wadliwość oświadczenia woli.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Umowa publicznoprawna: Zawarta pomiędzy dwoma podmiotami administracji, np..: Związek jednostek samorządu terytorialnego; Porozumienia między jst; między jst/związek-wojewoda; między jst – związek.

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Umowa administracyjna: Brak jej w porządku prawnym, jest w niemieckim prawie administracyjnym; Zastępuje decyzję adm. (w Niemczech).

Formy działania administracji publicznej FORMY DZIAŁAŃ FAKTYCZNYCH Należy odróżnić umowę w administracji od ugody, ponieważ: Ugoda jest zawarta pomiędzy stronami postępowania administracyjnego; Wymaga zatwierdzenia przez organ.

Dziękuję za uwagę