ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Advertisements

Prawo administracyjne
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Generacje praw człowieka
Władza sądownicza w Polsce
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Przygotował Andrzej Potucha
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Zasady działania Unii Europejskiej
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Naczelne zasady Kontytucji
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Współdziałanie organów administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
Kontrola i nadzór.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – źródła prawa
Ustrój administracji publicznej
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Prawo konstytucyjne Niestacjonarne Studia Prawa
Konstytucyjny system źródeł prawa
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Kontrola w administracji
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Prawo administracyjne nie nadaje się do kodyfikacji, przez szeroki zakres obszarów regulacji Zasady prawa administracyjnego zostały określone przez naukę prawa

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Cel wyodrębnienia zasad nauki prawa administracyjnego: Zasadnie porządkujące systemu norm prawa administracyjnego. Zasady te zastępują zatem normy ogólne prawa administracyjnego.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO - Zasady prawa administracyjnego stanowią część zasad prawa, w zakresie dotyczącym norm prawa administracyjnego.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada prawa: Norma prawna mająca podstawowe znaczenie dla całego prawa lub gałęzi prawa; Reguły określone przez naukę prawa służące prawidłowej interpretacji norm prawnych.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Podziały zasad prawa administracyjnego: Kryterium: źródło prawne 1. Zasady konstytucyjne (np. pomocniczności) 2. Zasady pozakonstyrucyjne (np. pisemności postępowania administracyjnego)

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Podziały zasad prawa administracyjnego: Kryterium: Źródło „pochodzenia” Zasady teoretyczne (np.decentralizacja) Zasada normatywna (np. legalność).

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Podziały zasad prawa administracyjnego: Kryterium: sposób określenia postulatu Zasady opisowe (np. decentralizacji); Zasady dyrektywalne (np. legalności).

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Podziały zasad prawa administracyjnego: Kryterium: zakresu obowiązywania Zasada materialna (np. równość wobec prawa); Zasada procesowa (np. zasada szybkości postępowania administracyjnego).

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada demokratycznego państwa prawnego

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada pomocniczości Źródło zasady pomocniczości: Konstytucja RP; Europejska Karta Samorządu Lokalnego; W aktach prawnych Unii Europejskiej.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada pomocniczości Działania organów administracji publicznej powinny podejmowane jak najbliżej obywateli; Działania te powinny umożliwić obywatelom jak najszerzej uczestniczyć w sprawowaniu władzy.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada pomocniczości Działania powinny być podejmowane przede wszystkim przez obywateli, a dopiero w ostateczności przez organy władzy; Organy władzy nie powinny podejmować działań poza koniecznością.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada pomocniczości W przypadku UE – oznacza ograniczenie działania instytucji wspólnotowych; Instytucje wspólnotowe mogą podejmować działania jedynie w sytuacji, gdy Państwa Członkowskie nie mają możliwości samodzielnie podejmować działań.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada pomocniczości Zasada ta ma dynamiczny charakter; Zakres zastosowania tej zasady zależy od sytuacji społecznej i gospodarczej; Aktualnie zakres tej zasady ulega rozszerzaniu; Zasada ta jest związana z inną zasadą decentralizacji.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada proporcjonalności Nie została wprost wyrażona w aktach normatywnych; Ma opisowy charakter.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada proporcjonalności Organy administracji publicznej nie powinny nadmiernie ingerować w prawa obywateli; Organy te nie powinny nadużywać swoich środków i kompetencji

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada proporcjonalności Odnosi się do: Stanowienia prawa – do prawodawcy; Stosowania prawa – do organu administracji publicznej.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada proporcjonalności Dotyczącej stanowienia prawa - Trybunał Konstytucyjny określił trzy pytania pozwalające określić zakres zastosowania zasady proporcjonalnej w przypadku stosowaniu prawa.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada proporcjonalności Czy norma jest w stanie doprowadzić do zamierzonego celu (przez ustawodawcę); Czy norma jest niezbędna do ochrony interesu publicznego (konieczność ustanowienia tej normy); Czy efekty pozostaną w proporcji do zamierzonych obowiązków i ograniczeń nałożonych na obywateli ?

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada zrównoważonego rozwoju Zasada ta jest wyrażona w art. 5 Konstytucji RP. Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada zrównoważonego rozwoju Rozwój społeczno-gospodarczy powinien uwzględnić: Równowagę przyrodniczą; Trwałość procesów przyrodniczych.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada ochrony praw nabytych - Obywatel powinien mieć zapewnioną ochronę sowich praw przed sądem administracyjnym (ochrona naruszeniem prawa przez organy administracji publicznej).

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada ochrony praw nabytych Nabyte prawo powinno być stabilne; Takie prawo jest określone przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady dotyczące organów administracji publicznej Zasada kompetencyjności; Zasada zespolenia administracji; Zasada efektywności.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada kompetencyjności Kompetencja do załatwienie określonych rodzajów spraw jest przypisana jednemu organowi Zmiany kompetencji mogą nastąpić Ustawowo; W sposób określony przez ustawę.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada kompetencyjności Właściwość organu administracji publicznej: Właściwość rzeczowa – k. merytoryczne; Właściwość miejscowa – k. terytorium; Właściwość instancyjna – k. funkcjonalne.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada kompetencyjności Obowiązek organu administracji publicznej; Organ powinien przestrzegać kompetencji z urzędu; W przypadku niewłaściwości – przekazanie kompetentnemu organowi.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada zespolenia Dotyczy organów terenowych Kompetencje przyznane wielu organom centralnym powinny odpowiadać zespolonym kompetencjom jednego organu terenowego.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada zespolenia Zasada ta jest związana z decentralizacją; Zespolone organy terenowe nie są hierarchicznie podporządkowane wielu organom centralnym; Podporządkowanie to ma jedynie funkcjonalny charakter.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego Zawiera jedyne uporządkowane zasady w prawie administracyjnym; Zasady te wykraczają poza postępowanie administracyjne – dotyczą także materialnego prawa administracyjnego.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego Prawa refleksowe - Zasady te dotyczą obowiązków organów – jednocześnie pośrednio wpływają na prawa jednostek.

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady podstawowe kpa Mające znaczenie poza postępowaniem administracyjnym. Zasada praworządności – art. 6 kpa Zasada legalności – art. 7 kpa Zasada prawdy obiektywnej – art. 7 kpa Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli – art. 7 kpa

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady kpa dot. uprawnień prcoesowych Kolejna grupa – dotyczy uprawnień procesowych. Zasada pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa –art. 8 kpa; Zasada obowiązku udzielania informacji faktycznej i przekonywania – art. 11 kpa

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady kpa dot. uprawnień procesowych 3. Zasada czynnego udziału stron w postępowaniu – art. 10 kpa; 4. Zasada ugodowego załatwiania spraw administracyjnych – art. 13 kpa; 5. Zasada szybkości i prostoty postępowania – art. 12 kpa;

ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasady kpa dot. uprawnień procesowych 6. Zasada pisemności – art. 14 kpa; 7. Zasada dwuinstancyjności – art. 15 kpa; 8. Zasada trwałości decyzji ostatecznych – art. 16 kpa.

Dziękuję za uwagę