Realizacja szkolnego programu wspierania uzdolnień

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Realizacja szkolnego programu wspierania uzdolnień Dorota Szmidt PODM w Polkowicach marzec 2009 r.

KONSTRUKCJA SZKOLNEGO PROGRAMU WU

I. Wprowadzenie II. Uzasadnienie III. Cele IV. Zadania szkoły Zadania kadry kierowniczej Zadania Rady Pedagogicznej Zadania Rady Rodziców Zadania Samorządu Uczniowskiego Zadania Zespołu Wspierania Uzdolnień Zadania Lidera Zespołu Wspierania Uzdolnień V. Procedury identyfikowania i kwalifikowania uczniów do programu

VI. Procedury osiągania celów Formy pracy Wskazania metodyczne VII. Wskaźniki osiągnięć VIII. Promocja ucznia zdolnego i nauczyciela opiekuna IX. System opieki instytucjonalnej i finansowej X. System doskonalenia nauczycieli w zakresie wspierania uzdolnień XI. Standardy sposobności XII. Ewaluacja XIII. Możliwości zaspokajania potrzeb uczniów zdolnych w świetle obowiązującego prawa oświatowego XIV. Bibliografia XV. Aneksy

EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WU

Ewaluacja szkolna – proces, za pomocą którego nauczyciele oceniają funkcjonowanie swoich własnych szkół jako grupa profesjonalistów w dążeniu do usprawnień

PROCES EWALUACJI WYBRANIE OBSZARU PRACY SZKOŁY ZAPLANOWANIE DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH PRZEPROWADZENIE DZIAŁAŃ USTALENIE REZULTATÓW SFORMUŁOWANIE WNIOSKÓW DO DALSZEJ PRACY

OBSZARY I STANDARDY WU

Standardami w zakresie wspierania uzdolnień powinny być przyjęte i akceptowane przez społeczność szkolną oczekiwania względem tego aspektu pracy szkoły, istotnego w szczególności z punktu widzenia rozwoju ucznia. Ustalenie takich standardów pozwala na określenie, co jest w danej szkole ważne, co określa jej tożsamość, co stanowi istotę jej koncepcji pedagogicznej w zakresie WU.

Konstruując szkolne standardy, nie powinno się zapominać o porównywaniu ich z: standardami wymagań egzaminacyjnych, założeniami oświatowymi państwa przedstawionymi w podstawach programowych, polityką oświatową regionu ujętą w zewnętrznych standardach oświatowych, określonych przez kuratora oświaty (priorytety), misją i wizją szkoły, strategią szkoły, oczekiwaniami poszczególnych organów szkoły (uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców), gminną polityką oświatową, zasobami materialnymi, kompetencjami nauczycieli, profilem i strukturą szkoły.

PRZYKŁAD: IV obszar – klimat szkoły 1. Szkoła zapewnia uczniom zdolnym opiekę i pomoc psychologiczno- pedagogiczną. 2. W szkole organizuje się doradztwo dla nauczycieli i rodziców na tematy związane z problematyką uzdolnień. 3. Rodzice traktowani są jako partnerzy w rozwijaniu uzdolnień uczniów i ważne źródło informacji o możliwościach, zainteresowaniach i cechach ucznia. 4. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. 5. Program wychowawczy szkoły sprzyja wszechstronnemu rozwojowi każdego ucznia na miarę jego możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem sfery emocjonalnej i społecznej. 6. Budowany jest etos pracy nad sobą i własnym rozwojem.

EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU WU W OBSZARZE: KLIMAT SZKOŁY ZAPLANOWANIE I PRZEPROWADZENIE DZIAŁAŃ: analiza dokumentacji współpracy z PPP (pedagog szkolny), analiza dokumentacji szkolnego lidera WU, analiza dokumentacji pracy wychowawcy klasy w zakresie WU (np. charakterystyki zespołu klasowego, w której nie powinno zabraknąć informacji o osiągnięciach uczniów i współpracy z rodzicami, zapisów dokumentujących indywidualne rozmowy o zainteresowaniach i osiągnięciach ich dzieci, również np. pisemnych zezwoleń na wyjazdy w celu udziału w konkursach, innych imprezach,

EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU WU W OBSZARZE: KLIMAT SZKOŁY zredagowanie, przeprowadzenie ankiet nt. poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów, opracowanie wyników (koordynator ds. bezpieczeństwa, pedagog szkolny), analiza zapisów w programie wychowawczym szkoły (przewodniczący zespołu wychowawców), przegląd dokumentacji projektów uczniowskich i szkolnych (nauczyciele), analiza dokumentacji zajęć wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych itp. (nauczyciele, pedagog szkolny), przegląd zbiorów prac i wytworów uczniowskich, refleksja nad misją i wizją szkoły.

EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU WU W OBSZARZE: KLIMAT SZKOŁY USTALENIE REZULTATÓW (np.: w semestrze/ roku szkolnym przeprowadzono dwa szkolenia dla nauczycieli nt. stosowania metod aktywizujących w pracy z uczniami; zorganizowano szkolenie dla rodziców nt. efektywnej pracy z dzieckiem w domu). WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY (Mocne strony pracy szkoły w zakresie WU to…; słabsze strony to…; np.: należy rzetelnie dokumentować kontakty indywidualne z rodzicami w zakresie wspierania zainteresowań i uzdolnień uczniów).

Osiągnięcie przez szkołę danego standardu sprawdzamy za pomocą wskaźników. Stosowanie wskaźnika w formie operacyjnej powoduje, że punkt ciężkości przesunięty jest na osiągany cel. Zatem wskaźnik jest dowodem osiągnięcia przez szkołę danego standardu. Określone przez szkoły wskaźniki powinny świadczyć o uwzględnianiu oczekiwanych osiągnięć uczniów zgodnych z wymaganiami zapisanymi w aktach prawnych.

Poza wzorcami – standardami – do przeprowadzenia ewaluacji szkolnego programu WU potrzebne są narzędzia pomiarowe. To one pozwolą sprawdzić, jak jest w naszej szkole i postawić diagnozę. Rodzaj stosowanych narzędzi pomiarowych zależy od badanego obszaru działalności w zakresie WU, np. testy sprawdzające poziom wiadomości i umiejętności uczniów, ankiety dla uczniów i nauczycieli, kwestionariusz dla nauczycieli i dyrektora szkoły.

Doskonalenie szkolnego programu WU zapewni uczniom szansę na dalszą realizację własnych zamierzeń, na realizację marzeń.

P R A W O O W U Art. I pkt. 6 Ustawy o systemie oświaty z dn. 07.09.1991 r. z późniejszymi zmianami. Rozporządzenie MEN z dn. 04.08.1993 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania pomocy materialnej dla uczniów, z późniejszymi zmianami. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki (Dz. U. z dnia 15 maja 2002 r.) Rozporządzenie MENiS z dnia 19.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizowanie indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. nr 3 z 2002r., poz. 28) Rozporządzenie MEN z dn. 21.05.2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. nr 6, poz. 624), z późniejszymi zmianami Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 29 stycznia 2003).

Netografia Elżbieta Pierszała, Scenariusz szkoleniowego posiedzenia rady pedagogicznej. Temat: Jakość w edukacji; www.DCDNiIP, Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień; Mariusz Tomiczek, System zarządzania jakością, prezentacja PowerPoint; strona www SP1 w Bolesławcu, Szkolny Program Rozwijania i Wspierania Zainteresowań i Uzdolnień Uczniów