Upodobnienia pod względem dźwięczności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Advertisements

CIĄGI.
FONETYKA.
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
Przygotowanie prezentacji c.d.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DYKCJA I ZASADY POPRAWNEJ WYMOWY - warsztat -
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 5.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Język gruziński ქართული ენა
szczególnych Granice ciągów. Postaraj się przewidzieć
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Opracował: Piotr Bożek
ŚLĄSK źródłem inspiracji.
TRÓJKĄTY Autor: Anna Mikuć START.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
WADA WYMOWY.
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Polskie Dialekty czyli 5 języków w jednym.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Korpusy mowy i narzędzia do ich przetwarzania
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
 Po prezentacji rozwiązywałyśmy Quiz wspólnie z dziećmi, na który bardzo aktywnie i poprawnie odpowiadały. Obejrzeliśmy filmik w którym rodzina Brytyjska.
PRAWO INTERTEMPORALNE
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
 Regionalna odmiana języka, odznaczająca się swoistymi cechami fonetycznymi, leksykalnymi itp. Każdy posiada pewną liczbę wyrazów nie znanych innym odmianom,
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
Kocham kwiaty.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Upodobnienia pod względem dźwięczności

Np. przyszłość, wtorek, kwiat, jakby, prośba, trzeba, słodki Różnice między wymową a pisownią powodują zjawisko fonetyczne, które nazywamy upodobnieniem pod względem dźwięczności. Np. przyszłość, wtorek, kwiat, jakby, prośba, trzeba, słodki

Zjawisko upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzi na początku i w środku wyrazu.

Jeśli spółgłoska dźwięczna traci swoją dźwięczność pod wpływem sąsiadującej z nią głoski bezdźwięcznej, mówimy o ubezdźwięcznieniu.

upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) postępowym. Jeżeli ubezdźwięczniająco działa głoska poprzedzająca, na przykład: przyszłość (pszyszłość) kwiat (kfiat) trzeba (tszeba) mówimy o upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) postępowym. 

upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) wstecznym. W przypadkach, gdy utrata dźwięczności zachodzi pod wpływem głoski następnej: wtorek (ftorek) słodki (słotki) mówimy o upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) wstecznym.

Zjawisko fonetyczne zwane udźwięcznieniem zachodzi wtedy, gdy spółgłoska bezdźwięczna pod wpływem sąsiedniej spółgłoski nabiera dźwięczności. Ilustracją tego zjawiska jest wymowa takich wyrazów, jak: prośba (proźba), jakby (jagby).

Zjawisku upodobnienia pod względem dźwięczności nie podlegają (nie tracą dźwięczności nie wpływają na dźwięczność lub bezdźwięczność sąsiadujących z nimi głosek) spółgłoski: m, m’ , l, l’, n, n’, r

Zjawisko upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzi także na granicy dwóch wyrazów.

utratą dźwięczności w wygłosie. Na końcu wypowiedzi (wyrazu) lub przed pauzą spółgłoski dźwięczne tracą swoją dźwięczność: ostry nóż (ostry nusz) proszę, spójrz (proszę, spujsz) ładny samochód (ładny samochut) Takie zjawisko fonetyczne nazywamy utratą dźwięczności w wygłosie.

chodź tutaj (choć tutaj) chodź z nami (chodź z nami) sok cytrynowy (sok cytrynowy) sok bananowy (sog bananowy) bieg sylwestrowy (biek sylwestrowy) Bieg Gwarków (bieg gwarków)

Mówimy wtedy o upodobnieniach międzywyrazowych. W takich wypadkach głoska kończąca pierwszy wyraz upodabnia się pod względem dźwięczności do głoski rozpoczynającej drugi wyraz. Mówimy wtedy o upodobnieniach międzywyrazowych. Dzieje się tak dlatego, ponieważ podczas szybkiej wymowy wiązadła głosowe wcześniej zmieniają swoje położenie, by przygotować się do wymowy kolejnej głoski.

Podział głosek

1). Samogłoski i spółgłoski Samogłoski (8): a, ą, e, ę, i, y, o, u Spółgłoski – 44

2). Głoski ustne i nosowe Głoski nosowe (6): m, m’, n, n’, ą, ę Głoski ustne to pozostałe

Dźwięczne (brak bezdźwięcznych odpowiedników) 3). Głoski dźwięczne i bezdźwięczne dźwięczne b b’ d d’ g g’ w w’ bezdźwięczne p p’ t t’ k k’ f f’ dźwięczne z ź ż h h’ dz dź dż bezdźwięczne s ś sz ch ch’ c ć cz Dźwięczne (brak bezdźwięcznych odpowiedników) m m’ n n’ r r’ ł l l’ j