Team building - kreatywne zarządzanie grupą III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka Team building - kreatywne zarządzanie grupą Iwona Górecka Halina Stępień Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Grupa – cechy charakterystyczne interakcje cel struktura wewnętrzna normy grupowe poczucie wspólnoty, przynależności odrębności Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Pięciofazowy model rozwoju grupy wg B. Tuckman FORMOWANIE GRUPY (forming) SZTURMOWANIE (storting) NORMOWANIE SIĘ GRUPY (norming) SPEŁNIANIE SIĘ W DZIAŁANIU (performing) ROZPAD Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Role w zespole wg M. Belbin MYŚLICIEL / KREATOR POSZUKIWACZ ŹRÓDEŁ/BADACZ ZASOBÓW KOORDYNATOR LOKOMOTYWA / PROWADZĄCY KRYTYK WARTOŚCIUJĄCY / OCENIAJĄCY DUSZA ZESPOŁU / WSPÓŁPRACOWNIK REALIZATOR / WDRAŻAJĄCY SKRUPULATNY WYKONAWCA / KOŃCZĄCY SPECJALISTA Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika MYŚLICIEL / KREATOR + twórczy i z wyobraźnią rozwiązuje trudne problemy postępowy - pomija szczegóły zbyt zajęty by efektywnie się porozumiewać Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
POSZUKIWACZ ŹRÓDEŁ/ BADACZ ZASOBÓW + ekstrawertywny Entuzjastyczny, bada możliwości Komunikatywny, nawiązuje kontakty - zbyt optymistyczny, traci zainteresowanie z chwilą gdy mija pierwszy entuzjazm Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika KOORDYNATOR + pewny siebie dobry przewodniczący, trafnie przydziela zadania określa cele zachęca do podejmowania decyzji - może być postrzegany jako manipulator, w swojej pracy wyręcza się innymi Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
LOKOMOTYWA / PROWADZĄCY + stawia przed zespołem wyzwania dynamiczny jest odważny i zdeterminowany w pokonywaniu przeszkód - może prowokować innych i ranić ich uczucia Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
KRYTYK WARTOŚCIUJĄCY / OCENIAJĄCY + rzeczowy, wnikliwy ma talent strategiczny dostrzega różnorodne opcje zdolny do obiektywnej oceny - mało energiczny, nie umie inspirować innych nadmiernie krytyczny Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
DUSZA ZESPOŁU / WSPÓŁPRACOWNIK + współpracujący, łagodny, uważny, słucha dyplomatyczny, zapobiega tarciom wprowadza spokój - niezdecydowany w nagłych sytuacjach podlegający wpływom Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
REALIZATOR / WDRAŻAJĄCY + zdyscyplinowany godny zaufania przekształca pomysły w działanie - mało elastyczny w nowych sytuacjach reaguje z opóźnieniem Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
SKRUPULATNY WYKONAWCA / KOŃCZĄCY + pracowity, sumienny szuka błędów i zaniedbań punktualny ma skłonność do zbytniego zamartwiania się niechętnie przydziela zadania innym bywa drobiazgowy Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika SPECJALISTA + samodzielny, z inicjatywą jest skłonny do poświęceń potrafi wyznaczyć sobie jeden nadrzędny cel posiada rzadko spotykaną wiedzę i umiejętności - działa w wąskim zakresie koncentruje się na szczegółach nie dostrzega całościowego obrazu Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Role w zespole wg K. Koszewska PUPILEK PAN / PANI BAROMETR GRUPY OPIEKUN INNYCH WALCZĄCY O WŁADZĘ Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Style przywództwa wg R. Zgorzelskiego DEZERTER FANTASTA LIDER MENADŻER STRATEG NASTAWIONY NA ROZWÓJ TRENER/COACH STRAŻAK AUTOKRATA DEMOKRATA BIUROKRATA DELEGUJĄCY UPRAWNIENIA Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika DEZERTER – przyjmuje postawę „to nie ja” i „umywa ręce” przed problemem FANTASTA – oderwany od rzeczywistości LIDER – nastawiony na budowanie efektywnej grupy edukacyjnej Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika MENADŻER – organizuje pracę zespołu, jak i usprawnia procesy i procedury STRATEG – nastawiony na przyszłość i rozwój grupy w pewnej perspektywie czasowej NASTAWIONY NA ROZWÓJ TRENER/COACH – zainteresowany rozwojem członków grupy i właściwym wykorzystaniem drzemiącego w nich potencjału Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika STRAŻAK – „gasi pożary” AUTOKRATA –orędownik rządów „silnej ręki” DEMOKRATA – orędownik rządów większości BIUROKRATA – styl „pedantyczny”; wszystko dzieje się według ustalonych reguł Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika DELEGOWANIE UPRAWNIEŃ - wypracowanie zdrowych proporcji między wszystkimi stylami wymienionymi wcześniej (z wyjątkiem postawy „dezertera” i „fantasty”) Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Struktura komunikacyjna koła Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Struktura komunikacyjna łańcucha Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Struktura komunikacyjna gwiazdy Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Struktura komunikacyjna raka Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Etapy pracy zespołów badawczo-rozwojowych 1) OKREŚLANIE POTRZEB Lokomotywa Koordynator Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2) ZGŁASZANIE POMYSŁÓW Myśliciel Poszukiwacz Źródeł Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 3) PLANOWANIE Krytyk Wartościujący Specjalista Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 4) NAWIĄZYWANIE KONTAKTU Poszukiwacz Źródeł Dusza Zespołu Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 5) ORGANIZACJA Koordynator Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 6) KONTYNUACJA Skrupulatny Wykonawca Realizator Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.
Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika Co ważniejsze dla sukcesu: talent czy pracowitość? A co ważniejsze w rowerze: przednie czy tylne koło? George Bernard Shaw Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2 czerwca 2009 r.