From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ŚLEDZTWO MULTIMEDIALNE
Advertisements

Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Zarządzanie operacjami
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Rdzenne rozszerzenia Joomla!
Klasyfikacja źródeł informacji
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Edward Krzemień redaktor naczelny wyborcza.pl.
Lev Manovich Język nowych mediów
Systemy zarządzania treścią CMS
JOOMLA – nowoczesny system portalowy open source
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Autor: Adrianna Dzikielewska
Adrianna Dzikielewska
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Licencjonowanie SharePoint 2013
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Publiczne bazy danych w obszarze municypalnym
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
Opracował : Przemysław Drzymała
Biblioteka jako trzecie miejsce
Technologia informacyjna
1 Po co firmom Facebook? i na co warto uważać… Dr Jan Zając Warszawa, 2012/05/31.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa gospodarka – kluczowe trendy Dominik Batorski.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Nowe technologie jako narzędzie i jako środowisko.
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
Rola diagnozy lokalnej w realizacji projektów młodzieżowych Agata Urbanik Instytut Studiów Społecznych UW I Ogólnopolskie Forum Równać Szanse, 29 października.
Bezpieczeństwo w sieci !!!
Rewolucja w komunikacji III Kontent "blogowy": Jaką wartość ma treść blogów? Czy blogi niosą za sobą wartościowe informacje oraz jak je znaleźć. Dominik.
Sieci komputerowe.
Europejscy Mistrzowie Cyfrowego Włączenia Platforma DigiPlace4All IE1-LEO
PODSTAWOWE BRAMKI LOGICZNE
Identyfikowalność w łańcuchu dostaw branży spożywczej jako element wspierający zrównoważony rozwój firm i ich produktów Grzegorz Sokołowski Nowe trendy.
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
W W W Łukasz Stochniał.
Strona startowa Wybierz … co Cię interesuje Nasza szkoła Strona Pracowni Strony WWW Prezentacja Wykorzystanie Internetu O autorze Redakcja Zadanie Należy.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Wprowadzenie dr Agnieszka Zwiefka-Chwałek
DWhisper Komunikator internetowy bez centralnego serwera.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Dr inż. Henryk Marjak ANALIZA WYKORZYSTANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKO INNOWACYJNEGO.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
INTERNET jako „ocean informacji”
Metody komunikacji dawniej i dziś
Konferencja metodyczna dla nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej. Warszawa, Wyszukiwarki... nie tylko stron. Jakub Kacprzak NetSprint.pl.
27-29 października 2015 r., MTP, Poznań
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Innowacją w cyberprzemoc Innowacją w cyberprzemoc Problem cyberprzemocy wśród młodzieży gimnazjalnej.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Jak korzystać z internetu? Porady Młodych Dziennikarzy.
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia. Stan obecny Przegląd witryn urzędów Różnorodność i standaryzacja.
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
DynaMed Plus Przewodnik
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
Internet to nie tylko gry !!!
Facebook dla biznesu Agnieszka Dudek.
Bezpieczny internet.
Komunikacja ze szkołą i nauczycielami - dziennik elektroniczny
Statystyki serwera www Serwer proxy Cash .....
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Tytuł projektu naukowego
Zapis prezentacji:

From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka SOCIAL MEDIA From gatekeeping to gatewatching Agnieszka Zwiefka

Wzrost sieci społecznościowych Zmiany w technologii wywołują zmiany w komunikacji. Liniowy, hierarchiczne modele komunikacji masowej są zastąpione na miejsce przez sieć struktury. Cyfrowy język jest strukturą samą w sobie.

It’s all about getting connected …to the information and to the people

network society (sieć społeczna) Jan van Dijk, Manuel Castells społeczeństwo w który połączenie społecznych i medialnych sieci kształtuje jego główny sposób organizacji i najważniejszych struktur

network society (sieć społeczna) Zgodnie z Castellsem, siecii stanowią naszą nową morfologię społeczną. Dyfuzja logiki sieciowej modyfikuje procesy produkcji, doświadczenie, moc, kulture … i dziennikarstwo. Dla Castellsa, siecii stały się podstawowym składnikiem nowoczesnego społeczeństwa. Van Dijk nie idzie tak daleko; dla niego te jednostki wciąż są jednostkami, grupami, organizacjami i społecznościami, chociaż coraz częściej są połączeni w sieć.

cyfrowa rewolucja Cyfrowe przechowywanie i przenoszenie znacznie się rozszerzyło przestrzeń i czas dostępnych dla zawartości medialnej. Każdy może zostawać dziennikarzem.

Populacja na świecie w 2009: 6 800 000 000 Wyobraź sobie…. Ponad 6 bilionów dziennikarzy.

smog danych – nadmiar informacji Dawid Shenk (1997) – niewiarygodna ilość danych dostępnych w Internecie sprawia że przeciętna osoba ma problem rozróżnienia faktu od fikcji; wartościowych informacji od śmieci. Ludzie próbują śledzić rozszerzanie się danych, które gromadzone są z całego świata; przytłaczająca ilość informacji;

smog danych – nadmiar informacji według statystyk dostarczonych przez Shenka: “ w 1971 r. przeciętny Amerykanin był celem co najmniej 560 reklamy dziennie. Po dwudziestu latach, ta liczba zwiększyła się sześciokrotnie, do 3,000 wiadomości dziennie. ”

Gdzie są rzetelne informacje?

Nowe strategie dla dziennikarzy? Paul Levinson: “ nasza nieustająca potrzeba centrali” szukanie centrali staje się nową rolą dziennikarza (strategia debiutanta)

gatekeeping kontrola reżimu ponad co zawartości wolno wyjść z procesu produkcyjnego w druku i nadać środki przekazu kontrolerzy mediów (dziennikarze, redaktorzy, właściciele) z kontrolą bramy, przez które treść jest zwolniły New York Times: „Wszystkie wiadomości, które można wydrukować”

3 bramki rozpowszechniania informacji input stage (etap wejściowy) –zbieranie informacji output stage (etap wyjściowy)– Publikowanie informacji response stage (etap komentarzy) – Komentarze do informacji w tradycyjnych mediach wszystkie bramki są zamknięte: tylko wyznaczeni ludzie (pracownicy medialni) mogą zbierać informacje, publikować je i zdecydować kto może skomentować ten temat

gatewatching Zwrot zapoczątkował Axel Bruns „obserwacja bramek wyjściowych publikacji wiadomości i innych źródeł aby zidentyfikować ważne materiały zanim będą dostępne” Pracownicy medialni zostają redaktorami, moderatory albo “przewodnikiem informacje”

produsers użytkownicy informacyjnych witryn internetowych, którzy zajmują się takimi witrynami zamiennie na etapach konsumpcyjny i produkcyjnym Alvin Toffler: prosumer (producent i konsument w tym samym czasie)

Time’s Person of The Year 2006 – YOU

dawna „publiczność” staje się „społecznością” Różnice (Clay Shirky): 1. Audiences are built. Communities grow. (Publiczność jest budowana. Społeczność rosną.) 2. Communities face a tradeoff between size and focus. (Społeczności wybiera między rozmiarem a tematyką) 3. Participation matters more than quality. (Bardziej liczy się udział niż jakość) 4. You may own the software, but the community owns itself. (Możesz posiadać oprogramowanie, ale społeczność jest niezależna) 5. The community will want to build. Help it, or at least let it. (Jeśli społeczność rośnie, pomóż albo przynajmniej pozwól na to)

Różne modele gatewatching 1. SLASHDOT MODEL (publikacje kolaboracyjne) motto: “News for nerds. Staff that matters” mieszanka wiadomości, komentarzy i interakcja społeczna Bramki otwarte na etapie wejściowym informacji i odpowiedzi na nie, jednak praktyki gatekeeping istnieją na etapie wyjściowym.

Różne modele gatewatching 1. SLASHDOT MODEL (publikacje kolaboracyjne) Collaborative publishing (opublikowanie kolaboracyjne) – redaktorzy nadal kontrolują wydany tekst, ale każdy może dodać swoją historie i mogą ją komentować (użytkownicy sami zarządzaja treścią, każdy może być redaktorem pod warunkiem że zbierze wystarczająco „punktów”) Heterarchy –zarządzane przez zmienną grupę użytkowników, nie dopuszczając do zarządzania przez jedna osobę lub jedną niezmienną grupę (hierarchia w tradycyjnych mediach)

Różne modele gatewatching 2. INDYMEDIA MODEL (open publishing) motto: „Nie nienawidź mediów, zostań ich częścią” Bramki otwarte na wszystkich etapach – (częściowo na etapie wyjściowym)– zawartość głównej kolumny jest kontrolowana, ale każdy może dodać informacje w wyznaczonej sekcji.

Różne modele gatewatching 2. INDYMEDIA MODEL open publishing: Wszystkie informacje są publikowane bez wcześniejszej korekty czy sprawdzenia przez redaktora; Minimalne filtrowanie informacji Kiedy decyzje redaktorów są niezbędne, są one: do wkładu użytkowników Robione przez grupy redakcyjne, w których skład wchodzą użytkownicy Nieograniczona dystrybucja wiadomości i całego systemu witryny internetowej

Różne modele gatewatching 3.KURO5HIN MODEL (open reviewing – analiza otwarta) Open reviewing (otwarte analizowanie) – każda informacja jest napisana przez członka społeczności wydawniczej poczym jest przeanalizowana, redagowana, omawiana i umieszczona w rankingu, ostateczności podana na stronię internetowej Panarchy – zarządzania przez wszystkich, odrębne do hierarchii (zarządzanie przez specjalną uprzywilejowaną grupę), heterarchy (zarządzanie przez zmienną grupę) albo anarchia (nieobecność jakichkolwiek zasad).

podsumowanie Wiadomości przechodzą z zcentralizowane na dziennikarzach, do centralizacji na publiczności lub zdecentralizacji; gdzie najważniejsze informacje można znaleźć na „peryferiach komunikacyjnych ” czyli w komentarzach Powrót do metody sokratycznej– uczenie się poprzez zadawanie pytań, dyskusje i otrzymywanie odpowiedzi zamiast bezpośredniego otrzymania informacji.

podsumowie Kovach i Rosenstiel tak opisują zmiany w pracy dziennikarzy: Cykl niekończących się wiadomość czyni dziennikarstwo niekompletnym (wiadomości to części dowodów, oskarżenia, spekulacje, które są uzupełniane przez ludzi); Źródła wiadomości zyskują przewagę na dziennikarzami; Argumenty zastępują reportaże („kultura argumentu”) Połączenie profesjonalnych i amatorskich reporterzy (pro-am journalism)

podsumowanie Zamiast informowania: Linking - popularna metoda dostarczania informacji i sprawdzania treści – przykład Henryka Batuta (kawał na Wikipedia, fałszywa wiadomość powiązana z prawdziwymi)