Biologiczne Mechanizmy Zachowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Wstęp do Informatyki, część 1
Biostatystyka i metody dokumentacji
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana
LEKTORATY.
Wstęp do Informatyki, WSZ, część 1
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
RYZYKO W HANDLU ZAGRANICZNYM
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Literatura.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Legenda Nauczanie zintegrowane (edukacja polonistyczna,
Elektryczność i Magnetyzm
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Bioinformatyka II mgr Joanna Kasprzak.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2012/13.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2013/2014.
Managing a Microsoft Windows Server 2003 Environment
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
MATURA 2010 podstawowe informacje o egzaminach wykonał Zbigniew Szubert.
WP Akademia wsparcia 2 Proszę zapoznać się z terminami spotkań w ramach projektu. Wszelkie uwagi proszę zgłaszać u p. J. Dylich!
Psychologia w zarządzaniu
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
EGZAMIN MATURALNY ROK SZKOLNY 2013/2014 DALEJ. Deklaracja Potwierdzeniem chęci zdawania egzaminu maturalnego jest złożenie deklaracji ostatecznej w terminie.
WYDZIAL NAUK SPOŁECZNYCH
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Analiza matematyczna i algebra liniowa
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Mikroekonomia A Ćwiczenia nr 1.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
XML i nowoczesne technologie zarządzania treścią Wykład monograficzny Semestr zimowy 2008/09 Szymon ZiołoPatryk Czarnik
Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej i rachunkowości MSSF/MSR Wprowadzenie.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
MATURA 2014/2015. Część ustna egzaminu maturalnego Od 4 do 29 maja - języki obce nowożytne Egzamin przeprowadzany jest w szkołach według harmonogramów.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Rodzaj zajęć: wykład + seminarium + laboratorium Grupa: IM II r. Termin: wykład - wtorek sala C109 lab ; ;
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
GODZINY OTWARCIA SCI Wypożyczalnia Czytelnia Poniedziałek8:00 – 14:30 Wtorek8:15 – 15:30 Środa8:15 – 14:30 Czwartek8:15 – 15:00 Piątek8:00 – 11:30.
Współczesna komunikacja naukowa wykład - studia podyplomowe Bibliotekarz dziedzinowy Dr Remigiusz Sapa.
Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2015/2016 Spotkanie informacyjne dla uczniów –
1. Podział na grupy 2. Wybór starostów poszczególnych grup (zostają po spotkaniu w celu wybrania starosty roku) 3. Założenie konta mailowego dla roku.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 170 UL. MIEDZIANA 1/3 90 – 038 ŁÓDŹ telefon: mail:
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
MODELOWANIE MATEMATYCZNE
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 1: Podstawy Ekonomii. Rola pieniądza. Wojciech St. Mościbrodzki
Seminarium Pedagogiczne dla doktorantów i nowoprzyjętych asystentów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Zaawansowane Technologie Remediacji Środowiska
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Biologiczne Mechanizmy Zachowania ETOLOGIA dr Maciej Trojan

Jak się kontaktować? Dyżury: Pokój 13/8 w piwnicy Wtorek 12.00-14.00 Wtorek 16.00-18.00 Czwartek po wykładzie Piątek po wykładzie Pokój 13/8 w piwnicy Telefon w godzinach dyżurów 5549802 E-mail: maciej@engram.psych.uw.edu.pl

O czym będą zajęcia? Początki współczesnych badań nad zachowaniem się zwierząt: Darwin i jego następcy Psychologia eksperymentalna i etologia Podstawowe elementy teorii etologicznej Model Lorenza i Tinbergena Struktura zachowań popędowych - faza apentencyjna i konsumacyjna, łańcuch działań

O czym będą zajęcia? Konflikt popędów, zach. przemieszczone, przerzutowe Terytorializm, grożenie, pozy łagodzące Zabawa, samotna, z obiektem, połączona z twórczością, społeczna Eksploracja (Nissen, Butler, Berlyne (nowość, złożoność, intensywność) Dowody na myślenie zwierząt

Literatura Większość informacji niezbędnych do opanowania poniższego materiału znajdziecie Państwo w podręczniku B. Sadowskiego i J. Chmurzyńskiego Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa: PWN. Rozdziały: Od 1.3 do 1.7.2, od 9.1 – do 9.3, 10, 12, 13, 14, 16, 17 i 18. Rozdział 5 autorstwa Wojciecha Pisuli z Psychologia Podręcznik Akademicki, pod redakcją J. Strelaua. Tom 1. Gdańsk: GWP, 2000

Jak zaliczyć zajęcia? Chodzenie na wykład (nieobowiązkowe) Znajomość literatury (obligatoryjne) Zaliczenie testu wielokrotnego wyboru Termin zerowy – bez wpisywania złej oceny Termin pierwszy (sesja zimowa) Termin drugi (sesja poprawkowa) Można zdawać egzamin ustnie – wtedy to są dwa egzaminy

Historia badań nad zwierzętami W starożytności dominujące były dwa poglądy: Ontologiczna koncepcja psychiki – greckich filozofów przyrody – Platona i Arystotelesa (anima sensitiva) Mechanistyczna koncepcja psychiki – Demokryt i Leukippos, którą przejął i rozwinął w XVIIw. Rene Descartes

Początek badań nowożytnych 1872 – Karol Darwin – O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt Powstanie ZOOPSYCHOLOGII 1895 – George Romans – Inteligencja zwierząt Ostry zwrot po opublikowaniu – Wstępu do psychologii porównaczej Lloyda Morgana

Kanon Morgana W żadnym wypadku nie możemy interpretować działania jako wyniku wyższej czynności psychicznej, jeśli może ono być zinterpretowane jako wynik procesu przebiegającego na niższym poziomie Krytyka ZOOPSYCHOLOGII zapoczątkowała nowe kierunki PSYCHOLOGIĘ EKSPERYMANTALNĄ ZWIERZĄT i ETOLOGIĘ

Behawioryzm 1913 Watson – założenia o kontroli sytuacji eksperymentalnej, jej powtarzalności i możliwości analizy matematycznej. Koncentracja na zachowaniu jako jedynym przejawie psychiki który może być obserwowalny i mierzalny. Reszta to „czarna skrzynka”

Etologia 1920 – Lorenz, Tinbergen, von Frish, Kohler Ethos (gr) – obyczaj Aby badać zachowanie tak by znać jego biologiczny sens trzeba obserwować zwierzęta w ich naturalnym środowisku bez jakiejkolwiek ingerencji bo to zmienia i wypacza sens ich zachowania

Psychologia XXIw. Nowoczesna Etologia Psychologia Porównawcza Przy wykorzystaniu zaawansowanego sprzętu, łącznie z technologią kosmiczną Psychologia Porównawcza Zajmująca się porównywaniem zachowań różnych gatunków, lub tych samych gatunków w różnych środowiskach