Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Advertisements

Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Role w zespole projektowym
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektami partnerskimi
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
Na Etapie Inżynierii Wymagań
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Cykle życia oprogramowania
Wymagania jakości w Agile Programming
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Strategiczne potrzeby ZUS
Zarządzanie projektami IT
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
Istota konkurencji w internecie …
Menadżer Programów Wewnętrznych, Pion Banków Komercyjnych
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Zarządzanie projektami
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Planowanie przepływów materiałów
Systemy operacyjne Krzysztof Rumanowski.
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Waterfall model.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
PROBLEMY RESTRUKTURYZACJI PROBLEMY W FIRMIE : Z W O L N I E N I A!!!!!!!!!!!??????  Rozprzężenie  demotywacja – niepewność  odejście najlepszych 
Zarządzanie dostawcami i umowy SLA
Katedra Zarządzania Jakością Procesów i Produktów Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Jakością Procesów.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 1 / 15 Techniki lokalizacji oprogramowania – wykład 7 Wykład 7: Testowanie projektów lokalizacyjnych dr inż. Agenor Hofmann-Delbor.
Obszary, w których ryzyko może obejmować dane zgromadzone w systemie informacyjnym.
Ergonomia procesów informacyjnych
7/1/ Projektowanie Aplikacji Komputerowych Piotr Górczyński Cykl życia systemu.
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Inżynieria Oprogramowania
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Wykład 2 – Zintegrowane systemy informatyczne Michał Wilbrandt.
Budowa i integracja systemów informacyjnych Wykład 1 Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania mgr inż. Rafał Hryniów P olsko J apońska W yższa S zkoła.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Cykle życia oprogramowania oraz role w zespole projektowym Autor: Sebastian Szałachowski s4104.
Agile Programming a jakość
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
Zgłoszenie do konkursu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Pytanie na początek Jaki procent dużych projektów informatycznych kończy się SUKCESEM?

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Marsz ku klęsce!!! Zdecydowana większość dużych projektów informatycznych jest z góry skazana na niepowodzenie! =

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Polskie przykłady Informatyzacja PZU Informatyzacja ZUS System POJAZD Informatyzacja urzędów skarbowych

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu The Standish Group Kolejne raporty: The CHAOS Chronicles I – 1995, The CHAOS Chronicles II – 2001, The CHAOS Chronicles III – Amerykańska instytucja badawcza. Działalność: kompleksowa analiza rynku amerykańskiego w zakresie skuteczności realizacji projektów informatycznych.

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dlaczego CHAOS? O chaosie w projektowaniu SI decyduje przeważająca liczba przedsięwzięć zakończonych : niepowodzeniem w sensie ilościowym, czyli: przekroczeniem estymowanego czasu trwania działań projektowych; przekroczeniem budżetu; porzuceniem z określonych powodów; niepowodzeniem w sensie jakościowym, kiedy gotowy system wykazuje dużą niezgodność z pierwotną specyfikacją wymagań użytkownika. Chaos – stan niezorganizowania, zamętu, nieładu

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Udany projekt Zakres Czas Koszty Udany projekt Produkt końcowy Termin Koszty realizacji

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wydatki na projekty SI 200 tys. projektów

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Jakość produktów Im większy jest tworzony system, tym mniejsza zgodność produktu końcowego z pierwotną specyfikacją wymagań funkcjonalnych, a w związku z tym mniejsze zadowolenie klientów Zmiana: 2002 do 2000 Zmiana: 2002 do 1994 Zgodność produktu ze specyfikacją 61%67%51%-16%-10%

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Czynniki sukcesu Czynnik Zaangażowanie użytkownika16% Wsparcie zarządu (kierownictwa, sponsora)14%18% Jasne sformułowanie wymagań13%6% Właściwe planowanie10%Brak Realne oczekiwania8%Brak Krótsze etapy projektowania8%10% Kompetentny zespół projektowy7%Brak Jasno określona własność projektu (odpowiedzialność)5%Brak Jasna wizja i cele3%12% Ciężko pracujący, skupiony na projekcie zespół2%Brak Doświadczony kierownik zespołuBrak (ew. 7)14% Formalna metodykaBrak6% Zastosowanie standardów infrastrukturyBrak8% Wiarygodne oszacowanieBrak (ew. 4)5% Inne1%5%

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wnioski z badań Chaos w obszarze projektowania SI spowodowany jest błędami ludzkimi, a nie technologicznymi

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Niewłaściwa interpretacja wymagań klienta Częste i zbyt późne zgłaszanie zmian związanych z oprogramowaniem Nieprawidłowe oszacowanie czasu realizacji projektu (opóźnienia czasowe) Nieprawidłowe oszacowanie budżetu i zasobów Problemy w komunikacji pomiędzy członkami zespołu projektowego Problemy w komunikacji pomiędzy zespołem projektowym a klientem Duża liczba małych błędów w oprogramowaniu, wynikająca z nieprawidłowego testowania Problemy wdrożeniowe i brak odpowiedniej pielęgnacji oprogramowania Podstawowe problemy

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Złożoność oprogramowania Złożoność oprogramowania (wewnętrzna i wymagana komunikacją z innymi systemami – patrz MS Windows/MS Office) UNIX – linii kodu Windows 2000 – linii kodu Windows XP – około linii kodu

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Rok Liczba użytkowników Liczba linii kodu Rozwój systemu LINUX: Złożoność oprogramowania

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Źródła złożoności oprogramowania Softwar e Złożoność technologiczn a Złożoność dziedzinowa Złożoność psychologiczn a

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu WindowsZespół programistów Liczba testerów NT osób140 osób NT osób230 osób NT osób325 osób NT osób700 osób Win osób1700 osób Wielość współautorów oraz problemy związane z błędami na etapie określania wymagań, projektowania, wykonywania i testowania Liczebność zespołów projektowych

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Metody projektowania Ciągle niedoskonałe metody i narzędzia tworzenia i weryfikacji oprogramowania. UM L DFD ERD XP SADT PSL/ PSA RSL/ REVS HELP!

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Długi i kosztowny cykl tworzenia oprogramowania Długi i kosztowny cykl życia SI, wymagający stałych zmian Wysokie koszty utrzymania oprogramowania Wysokie prawdopodobieństwo niepowodzenia projektu programistycznego Sprzeczność pomiędzy odpowiedzialnością współczesnych systemów informatycznych, a ich zawodnością Problemy współdziałania niezależnie zbudowanego oprogramowania, szczególnie istotne przy dzisiejszych tendencjach integracyjnych

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Uzależnienie organizacji od systemów komputerowych i przyjętych technologii przetwarzania informacji (często niestabilnych w długim horyzoncie czasowym) Dążenie do przystosowania istniejących i działających systemów do nowych wymagań i tendencji oraz platform sprzętowo-programowych Niski stopień powtarzalności poszczególnych przedsięwzięć Niska kultura ponownego użycia wytworzonych komponentów projektów i oprogramowania Szybki rozwój narzędzi informatycznych

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Prawa Murphiego główne błędy powstają na styku: klient – firma informatyczna, projektant-programista, programista- komputer jeżeli gdziekolwiek może pojawić się błąd, tam na pewno się pojawi nie ma programów bezbłędnych, są tylko takie w których dotąd nie znaleziono błędu

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dziękuję za uwagę Zapraszam za tydzień