Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Pytanie na początek Jaki procent dużych projektów informatycznych kończy się SUKCESEM?
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Marsz ku klęsce!!! Zdecydowana większość dużych projektów informatycznych jest z góry skazana na niepowodzenie! =
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Polskie przykłady Informatyzacja PZU Informatyzacja ZUS System POJAZD Informatyzacja urzędów skarbowych
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu The Standish Group Kolejne raporty: The CHAOS Chronicles I – 1995, The CHAOS Chronicles II – 2001, The CHAOS Chronicles III – Amerykańska instytucja badawcza. Działalność: kompleksowa analiza rynku amerykańskiego w zakresie skuteczności realizacji projektów informatycznych.
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dlaczego CHAOS? O chaosie w projektowaniu SI decyduje przeważająca liczba przedsięwzięć zakończonych : niepowodzeniem w sensie ilościowym, czyli: przekroczeniem estymowanego czasu trwania działań projektowych; przekroczeniem budżetu; porzuceniem z określonych powodów; niepowodzeniem w sensie jakościowym, kiedy gotowy system wykazuje dużą niezgodność z pierwotną specyfikacją wymagań użytkownika. Chaos – stan niezorganizowania, zamętu, nieładu
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Udany projekt Zakres Czas Koszty Udany projekt Produkt końcowy Termin Koszty realizacji
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wydatki na projekty SI 200 tys. projektów
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Jakość produktów Im większy jest tworzony system, tym mniejsza zgodność produktu końcowego z pierwotną specyfikacją wymagań funkcjonalnych, a w związku z tym mniejsze zadowolenie klientów Zmiana: 2002 do 2000 Zmiana: 2002 do 1994 Zgodność produktu ze specyfikacją 61%67%51%-16%-10%
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Czynniki sukcesu Czynnik Zaangażowanie użytkownika16% Wsparcie zarządu (kierownictwa, sponsora)14%18% Jasne sformułowanie wymagań13%6% Właściwe planowanie10%Brak Realne oczekiwania8%Brak Krótsze etapy projektowania8%10% Kompetentny zespół projektowy7%Brak Jasno określona własność projektu (odpowiedzialność)5%Brak Jasna wizja i cele3%12% Ciężko pracujący, skupiony na projekcie zespół2%Brak Doświadczony kierownik zespołuBrak (ew. 7)14% Formalna metodykaBrak6% Zastosowanie standardów infrastrukturyBrak8% Wiarygodne oszacowanieBrak (ew. 4)5% Inne1%5%
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wnioski z badań Chaos w obszarze projektowania SI spowodowany jest błędami ludzkimi, a nie technologicznymi
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Niewłaściwa interpretacja wymagań klienta Częste i zbyt późne zgłaszanie zmian związanych z oprogramowaniem Nieprawidłowe oszacowanie czasu realizacji projektu (opóźnienia czasowe) Nieprawidłowe oszacowanie budżetu i zasobów Problemy w komunikacji pomiędzy członkami zespołu projektowego Problemy w komunikacji pomiędzy zespołem projektowym a klientem Duża liczba małych błędów w oprogramowaniu, wynikająca z nieprawidłowego testowania Problemy wdrożeniowe i brak odpowiedniej pielęgnacji oprogramowania Podstawowe problemy
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Złożoność oprogramowania Złożoność oprogramowania (wewnętrzna i wymagana komunikacją z innymi systemami – patrz MS Windows/MS Office) UNIX – linii kodu Windows 2000 – linii kodu Windows XP – około linii kodu
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Rok Liczba użytkowników Liczba linii kodu Rozwój systemu LINUX: Złożoność oprogramowania
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Źródła złożoności oprogramowania Softwar e Złożoność technologiczn a Złożoność dziedzinowa Złożoność psychologiczn a
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu WindowsZespół programistów Liczba testerów NT osób140 osób NT osób230 osób NT osób325 osób NT osób700 osób Win osób1700 osób Wielość współautorów oraz problemy związane z błędami na etapie określania wymagań, projektowania, wykonywania i testowania Liczebność zespołów projektowych
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Metody projektowania Ciągle niedoskonałe metody i narzędzia tworzenia i weryfikacji oprogramowania. UM L DFD ERD XP SADT PSL/ PSA RSL/ REVS HELP!
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Długi i kosztowny cykl tworzenia oprogramowania Długi i kosztowny cykl życia SI, wymagający stałych zmian Wysokie koszty utrzymania oprogramowania Wysokie prawdopodobieństwo niepowodzenia projektu programistycznego Sprzeczność pomiędzy odpowiedzialnością współczesnych systemów informatycznych, a ich zawodnością Problemy współdziałania niezależnie zbudowanego oprogramowania, szczególnie istotne przy dzisiejszych tendencjach integracyjnych
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Uzależnienie organizacji od systemów komputerowych i przyjętych technologii przetwarzania informacji (często niestabilnych w długim horyzoncie czasowym) Dążenie do przystosowania istniejących i działających systemów do nowych wymagań i tendencji oraz platform sprzętowo-programowych Niski stopień powtarzalności poszczególnych przedsięwzięć Niska kultura ponownego użycia wytworzonych komponentów projektów i oprogramowania Szybki rozwój narzędzi informatycznych
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Prawa Murphiego główne błędy powstają na styku: klient – firma informatyczna, projektant-programista, programista- komputer jeżeli gdziekolwiek może pojawić się błąd, tam na pewno się pojawi nie ma programów bezbłędnych, są tylko takie w których dotąd nie znaleziono błędu
Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dziękuję za uwagę Zapraszam za tydzień