Jak politycy próbują przykuć naszą uwagę? Kampanie wyborcze Jak politycy próbują przykuć naszą uwagę?
Wizerunek
Wygląd O tym jak odbierają cię słuchacze w 55% decyduje twój wygląd Brzmienie głosu: 38% Treść wypowiedzi: 7% Pierwsze 7 sekund Stosowny ubiór Sylwetka
Przemawianie Trudna sztuka przemawiania Maksymalna koncentracja publiczności przez pierwsze 60 sekund Czas przemówienia Sztuka improwizacji Mówienie z głowy – nie czytać z kartki Znaczenie głosu Środki retoryczne
Występy w telewizji Najważniejszy sposób dotarcia do wyborców Przed kamerą Postawa Spojrzenie Mężczyzno, używaj maszynki do golenia! Mimika Ubiór
Kolory Kolor Znaczenie Granat, jasny błękit, ciemna czerwień Wiarygodny, solidny Beż, brąz, błękit, bladożółty Przyjacielski, bezpośredni Granat lub czerń, biel i żywa czerwień Ambitny, towarzyszki Granat, bladożółty i żywa czerwień Energiczny Ciemny granat, biel i ciemna czerwień Dominujący, przywódczy Ciemny granat, szarość, biel i ciemna czerwień Konserwatywny, dyskretny Granat, bladożółty, żywa czerwień Przyciągający uwagę Oliwka, oliwkowa zieleń, fiolet, oranż Twórczy Granat, szarość, bladożółty Inteligentny, skuteczny
Wybory prezydenckie 1995 Źle oceniana prezydentura Lecha Wałęsy Inicjowanie konfliktów Wspieranie partii lewicy („wsparcie lewej nogi”) 1995 – początek marketingu politycznego w Polsce
Lech Wałęsa
Błędy Wałęsy Zbyt szeroki segment potencjalnych wyborców Brak przeprowadzonych badań Brak planu podróży po Polsce Ten sam scenariusz spotkań z wyborcami Agresywna retoryka i konfliktowość Błędy językowe
Slogany Kandydatów jest wielu, Lech Wałęsa tylko jeden Wałęsę zna cały świat Jestem dla Polski, a nie dla kolesiów Polska musi być silna
Aleksander Kwaśniewski
Slogany Wybierzmy przyszłość! Wybierzmy Przyszłość dla Wspólnej Polski Tak dla lewej... nogi. Tylko Aleksander Kwaśniewski Wspólna Polska
Top One Ole! Olek, wygraj! Ole! Olek, na prezydenta tylko ty! Olek dzisiaj! Ole! Olek, wybierzmy przyszłość oraz styl!
Wyniki wyborów Kwaśniewski Wałęsa I TURA 35,11% 33,11% II TURA 51,72% 48,28%
„Na scenie politycznej mało jest rzeczywistych polityków, a zbyt wielu tzw. p.o. – pełniących obowiązki polityków” Prof. Chodubski „Na scenie politycznej mało jest rzeczywistych polityków, a zbyt wielu tzw. p.o. – pełniących obowiązki polityków”
Celebrity politician wydarzenia charakterystyczne dla popkultury branża rozrywkowa duże widowiska programy telewizyjne talk-show talent show rywalizacja telewizyjna sport aktywny udział wcielanie się w kibica
Donald Tusk Lech Kaczyński
Polityk celebryta Janusz Palikot Joanna Senyszyn
„Robię show, więc jestem. Chcę być widoczna „Robię show, więc jestem. Chcę być widoczna. Taki jest dzisiejszy świat polityki, że tylko robiąc pewien show, można się przebić ze swoimi poglądami. A że ja mam wiele do powiedzenia, to muszę robić większy show niż inni. Jest wokół mnie mnóstwo negatywnej reklamy, ale ja właśnie dzięki niej istnieję. I nie ja jedna tak działam” Joanna Senyszyn
Kampanie 2005
Kampania negatywna „Jeśli możesz skompromitować swojego konkurenta przed jak największą publicznością, to zrób to. Nikt nie może jednak się dowiedzieć, że to twoja sprawka” J. Seguel
Sprawa Włodzimierza Cimoszewicza Przewaga w sondażach wyborczych Odmowa złożenia zeznań przed komisją śledczą ds. PKN Orlen „Sprawa Anny Jaruckiej”, czyli ujawnienie dokumentu (sfałszowanego) zezwalającego na zmianę oświadczenia majątkowego Nagonka medialna Rezygnacja kandydata z ubiegania się o urząd Prezydenta RP
„Afera Wehrmachtowa” Jacek Kurski stwierdził, iż dziadek Donalda Tuska dobrowolnie wstąpił do Wehrmachtu PO zanegowało tę informację, a Kurski został wyrzucony z PiS-u sprawę nagłośniono w mediach wykorzystano narodowe stereotypy i uprzedzenia dziadek Tuska był więźniem obozów koncentracyjnych, poczym został siłą wcielony do Wehrmachtu, skąd uciekł do armii gen. Andersa.
Dominacja obrazu nad treścią spoty wyborcze wideoklipy ulotki plakaty wyborcze reklama telewizyjna bilbordy
Lech Kaczyński
Prezydent Tusk. Będziemy dumni z Polski
Medialny spektakl wzbudzać emocje, negatywne jak i pozytywne poparcie znanych i sławnych osób piosenki wyborcze wiece zabiegi odmładzania i odchudzania na plakatach wyborczych
Wizyta Lecha Kaczyńskiego w kopalni wrześniowe spotkanie z górnikami zmniejszenie dystansu deuniformizacja – Kaczyński przybył w górniczym uniformie i kasku
Marek Borowski – „To, co ważne” utwór popularnego rapera Mezo dotarcie do młodych osób
SDPL
Samoobrona – „zLepperować trzeba Polskę”, „Dokąd idziesz Polsko?” wykonawcy – Trubadurzy i Ich Troje „Dokąd idziesz, Polsko, dokąd idziesz, kraju? Czy do wrót piekielnych, czy do bramy raju? Czego pragniesz dzisiaj, czego Ci potrzeba, aby dotrzeć prędko do samego nieba”
Spektakl pt. „Wiosna Polaków” wizyty Kaczyńskiego w poszczególnych miastach Polski przemówienia uatrakcyjnione koncertami znanych artystów Ryszard Rynkowski, Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, zespół Lombard
Język kampanii wyborczych źródło licznych manipulacji i perswazji odwoływanie się do emocji, stereotypów, uprzedzeń, przekonań patetyzm, słowa sztandarowe, populizm KORUPCJA LIBERALIZM OJCZYZNA DEMOKRACJA AFERA PRACA BEZROBOCIE SOLIDARNOŚĆ ABORCJA WOLNOŚĆ ELITA UCZCIWOŚĆ WIARA RODZINA MIŁOŚĆ WALKA ZDROWIE LUSTRACJA BEZPIECZEŃSTWO GODNOŚĆ UKŁAD PRAWDA
Lech Kaczyński „Silny prezydent – uczciwa Polska” „Odwaga i wiarygodność” „Prezydent IV Rzeczpospolitej” „Chodzi tu o konkretne osoby, o konkretną grupę osób, o konkretny układ” „Chcemy, aby ludzie mieli więcej pieniędzy. Uprościmy i obniżymy podatki wszystkim, a nie tylko najbogatszym”. „Więcej bezpieczeństwa, mniej podatków”
Donald Tusk i Platforma Obywatelska „Urodziłem się i wychowałem wśród prostych, zwykłych ludzi, którzy szczególnie tam, na Pomorzu, na Kaszubach, cenią sobie proste, zwykłe zasady” „Prezydent Tusk – człowiek z zasadami” „Będziemy dumni z Polski” „PO. Pełna odpowiedzialność” „Weźmiemy za to odpowiedzialność”
Andrzej Lepper „Liberałowie nic nie zrobią. Oni 16 lat zmieniali Polskę i tak zmienili, że dzisiaj mamy biedę i nędzę, że majątek narodowy został roztrwoniony”. „To jest jedna banda; oficjalnie w telewizji to się kłócą a potem idą sobie razem na wódeczkę i rozdzielają stołki”. „ci, którzy nas gnębią. Nie dajmy się oszukać tym przebierańcom” „Polska i Polacy zasługują na silnego i mądrego prezydenta (…) nie uwikłanego w afery i układy”.
Kampania prezydencka 2010
Grzegorz Napieralski
Absurdy kampanii
„Polityk wciąż musi zmieniać skórę, a nie tylko wizerunek „Polityk wciąż musi zmieniać skórę, a nie tylko wizerunek. W czasie kampanii wyborczej musi być swoim chłopem, rechoczącym w knajpie razem z wyborcami. Równocześnie w zaciszu gabinetu powinien umieć zawierać karkołomne i wiarygodne zarazem kompromisy z wczorajszymi przeciwnikami” A. Krzemiński, „Polityka”