Krakowskie szkoły w oczach rodziców sześciolatków. Analiza ankiet rodziców
Cel przeprowadzenia ankiety. Aby sprostać oczekiwaniom w zakresie edukacji młodszych dzieci została skierowana ankieta do rodziców sześciolatków, którzy w obecnym roku rozpoczęli naukę w klasach pierwszych. Należy podkreślić, że jest to pierwsze i jedyne jak na razie badanie na tak dużej grupie: na ankietę odpowiedziało 1476 osób.
Działania promocyjne. Najskuteczniejszymi działaniami, wskazało je około 50% osób, okazały się informacje przekazywane w przedszkolach oraz na dniach otwartych szkoły. Dlatego na tych działaniach należy skupić się w przyszłości. Bardzo duża część rodziców – 44%, wskazała na opiniotwórczą rolę mediów - prasy oraz strony internetowej. W niektórych punktach: targi edukacyjne, dyżury psychologów, informacja na nośnikach w komunikacji, rodzice wskazali na potencjalną wysoką skuteczność działań, z którymi się nie zetknęli. Zatem należy rozważyć, w jaki sposób można na je wzmocnić.
Co wpłynęło na decyzje rodziców Opinie rodziców dzieci 6-letnich uczęszczających do klasy pierwszej. 275 Brak odpłatności za naukę 6-latka w szkole. 251 Rady innych (np. rodziny, przyjaciół). 306 Przekonanie o gotowości dziecka do podjęcia nauki. 871 Obawa przed „podwójnym rocznikiem” w 2012 r. 890 Poznanie nauczyciela. 340 Inne 210
Obawy rodziców
Oczekiwania rodziców wobec szkoły. Jakie rodzice mieli oczekiwania? Które z nich zostały spełnione Zapewnienia bezpieczeństwa. 1247 1005 Współpracy z rodzicami. 703 931 Odpowiedniego wyposażenia sali (kącik do zabawy, zabawki). 670 782 Wyposażenia sali w sprzęt audiowizualny i dostępu do komputerów. 221 491 Możliwości uczęszczania dziecka do świetlicy szkolnej. 859 1189 Rozwijania zainteresowań poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych. 676 701 Utworzenia oddziału tylko dla dzieci 6-letnich. 689 Utworzenia oddziału dla dzieci 6- i 7- letnich 141 298 Stworzenia miłej, przyjaznej i serdecznej atmosfery dla dziecka. 1150 1018 Organizowanie wyjść i wycieczek. 350 752 Działań szkoły dotyczących złagodzenia stresu dziecka w związku z przekroczeniem progu edukacyjnego (przedszkole- szkoła). 766 535
Adaptacja dzieci w szkole. Prawie 70% rodziców stwierdziła, ze ich dzieci nie miały trudności adaptacyjnych w szkole. Zaledwie 4% uznała, że szkoła nie podjęła odpowiednich działań w tym zakresie.
Podsumowanie Wyniki ankiety pokazały krakowskie szkoły sprostały wyzwaniu, jakim było objecie nauką dzieci sześcioletnich. Zdiagnozowane zostały także obszary, których należy zintensyfikować działania. Na szczególne uwagę zasługuje odpowiedź rodziców na temat: Czy poleciłaby Pani/Pan innym rodzicom, biorąc pod uwagę własne doświadczenia, podjęcie decyzji o posłaniu swojego sześcioletniego dziecka do klasy pierwszej szkoły podstawowej, do której obecnie uczęszcza Pani/Pana dziecko?. TAK - 1116, NIE - 276.