TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Advertisements

DROGA HAMOWANIA.
Zasady szkolenia maszynistów
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Zasady bezpiecznej pracy z urządzeniami techniki komputerowej
Kierowca samochodów ciężarowych.
Adam Rapacki – Podsekretarz Stanu w MSWiA Warszawa, 24 marca 2010 r. MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI Prędkość – główna przyczyną wypadków.
Rafał Pysz, Rok II, Informatyka EAIiE 14 stycznia 2010
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Prędkość i hamowanie.
Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 –
Konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską kampanię społeczną Piłeś? Nie jedź! Warszawa, 12 kwietnia 2011r.
Jeżdżę z głową. Ubiór pieszego i rowerzysty Na co jesteśmy narażeni??? Wyposażenie roweru Wyposażenie motoroweru Uprawnienia Wykonali.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Operacyjne sterowanie produkcją
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Czas pracy kierowców Paweł Kmieć.
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Ministerstwo Transportu Jerzy Król
Prezentacja raportu opracowanego przez
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Podoficer Roku 34. dr OP Żołnierz zaangażowany w służbie, zdyscyplinowany i koleżeński. Jego służba nacechowana jest profesjonalizmem a prezentowane umiejętności,
Zasady Organizacji Szkoleń Członków Ochotniczych Straży Pożarnych Biorących Bezpośredni Udział w Działaniach Ratowniczych Podpisano roku.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Teoria organizacji Wykład 1.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
WRBRD Rzeszów,12 grudzień 2013r..  Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku - obowiązuje od 19 stycznia 2013 roku  Rozporządzenie.
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Gdy samochód „zachoruje”, Mechanik go uratuje ;)
Technik transportu drogowego
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
Stres w pracy nauczyciela
Prawo jazdy.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
Warszawa, 22 marca 2017 r.. Prawo w praktyce. Wnioski z kontroli autokarów i innych pojazdów pasażerskich.
Edukacja, kampanie społeczne i CSR - zintegrowane działania prewencyjne dla BRD ‘PRĘDKOŚĆ’ Warszawa, 8 maja 2017.
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
IV. Prawa I Obowiązki Operatora Pojazdu i Sprzętu Pożarniczego.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów
Inspekcja Transportu Drogowego
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI I posiadacz prawa jazdy („patent”) - niemiecki inżynier Karl Friedrich Benz I-sza kobieta kierująca samochodem Berta Benz Od 1883 r. „prawo jazdy” w Paryżu 1899 r. – powszechne w całej Francji 1910 r. – „Regulamin Ruchu Samochodowego” - na terenie Polski 1918 r. – polskie prawo jazdy Od 1921 r. – uporządkowane przepisy kategorie prawo jazdy amatorskie prawo jazdy zawodowe minimum wiekowe 18 lat Zdawalność ok. 20% Prawo jazdy na 3 lata dla kierujących pojazdami o prędkości ponad… 10 km/h Aktualnie: ok. 20 mln pojazdów ok. 40% społeczeństwa „Zawodowcy” – ok. 11 mln mężczyzn ok 6,2 mln kobiet 25% to osoby 25-34 lat

KATEGORIE UPRAWNIEŃ DO KIEROWANIA POJAZDAMI

KATEGORIE UPRAWNIEŃ DO KIEROWANIA POJAZDAMI

ZRÓŻNICOWANIE STANOWISK W ZAWODZIE KIEROWCY Kat. B - jako narzędzia w realizacji zawodów - pojazdy służbowe - kierowcy „flotowi” - pojazdy uprzywilejowane Kat. C - kierowcy transportu drogowego i specyfika ich pracy: dystrybucja towarów prace ładunkowe zmianowość monotonia długich tras zagrożenia Kat. D - kierowcy transportu publicznego - transport dalekobieżny specyfika: kontakt z pasażerami procedury określone odporność na stres problemy eksploatacji - transport ładunków niebezpiecznych (ADR) wymagania lekarskie i psychologiczne organizacja przewozów - pojazdy uprzywilejowane i przewóz wartości pieniężnych

ZACHOWANIE KIEROWCY W SYTUACJI ZADANIOWEJ Cel: bezpieczne i bezkolizyjne przejechanie pewnego odcinka drogi I UŻYTKOWNIK DROGI – przystosowujący się do warunków jazdy II TWÓRCA I ORGANIZATOR RUCHU DROGOWEGO – podejmujący działania organizowania i przekształcania warunków

KIEROWANIE POJAZDEM JAKO ZŁOŻONY SYSTEM I (wg T. Tomaszewskiego) UKŁAD ZACHOWAŃ: - reaktywnych – wyznaczonych przez bodźce zachowań instynktownych nawyków celowych Kierowca: - reaguje na przypadkowe bodźce - uczy się czynności sterowania - reaguje w sposób przypadkowy (w sytuacji zagrożenia) II (wg A. Lewickiego) UKŁAD DYNAMICZNYCH ZACHOWAŃ CELOWYCH I ZORGANIZOWANYCH – przekształcających otoczenie ze względu na cel

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PROWADZENIA POJAZDU Proces nauki jako system uczenia się: 1. nawyków sensometrycznych 2. zdobywania wiadomości 3. nabywania umiejętności i doskonalenia

Model SRK w ujęciu procesów automatycznych i świadomej kontroli zachowania, opracowanie na podstawie Reason (1990)

SCHEMAT RUCHU DROGOWEGO CZŁOWIEK INNI UŻYTKOWNICY RUCHU DROGOWEGO O T C Z E N I DROGA I RUCH DROGOWY (jego organizacje) POJAZD

CHARAKTERYSTYKA UKŁADU CZŁOWIEK – OTOCZENIE - POJAZD KIERUNKI AKTYWNOŚCI: odbiór informacji – kanały informacji podejmowanie decyzji wykonywanie decyzji

ZAKRES CZYNNOŚCI PODCZAS PROWADZENIA POJAZDU 1) Fazy: I przygotowania II realizacji 2) Struktura czynności jako szereg operacji - pomocniczych - kontrolnych - korekcyjnych - usprawniających - obronnych Zjawisko antycypacji zdarzeń

CHARAKTERYSTYKA PROCESU DECYZYJNEGO KIEROWCY PODEJMOWANIE DECYZJI deficyt czasu złożoność i wielopłaszczyznowość nieodwołalność decyzji! Uwarunkowania: cechy osobowości intelekt wyszkolenie doświadczenie inne: wiek zmęczenie stan emocjonalny kierowcy czynniki środowiska WYKONANIE DECYZJI Konieczne: - precyzyjny sposób - ustalona kolejność - określony limit czasu Problemy wykonania: koordynacja wzrokowo - ruchowa lokalizacja urządzeń deficyt czasu złożoność operacji (rytmika i płynność ruchów)

MODEL ŚWIADOMOSCI SYTUACYJNEJ, OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ENDSLEY (1996)

TYPOLOGIA ZACHOWANIA SIĘ KIEROWCÓW W TRAKCIE WYKONYWANIA CZYNNOŚCI ZWIĄZANYCH Z KIEROWANIEM POJAZDAMI (wg H. Skłodowskiego)

OTOCZENIE I DROGI I ICH WYPOSAŻENIE + ELEMENTY INFRASTRUKTURY II INNI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO - kierowcy - piesi III AKTUALNE WARUNKI ATMOSFERYCZNE

PODSTAWOWY PARAMETR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU NA DRODZE PRĘDKOŚĆ PODSTAWOWY PARAMETR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU NA DRODZE - prędkość projektowa - prędkość bezpieczna - prędkość pojazdu a skutki wypadków drogowych

Uśredniony wpływ prędkości samochodu na stan bezpieczeństwa pieszych

FUNKCJONOWANIE KIEROWCY W WARUNKACH TRUDNYCH 1. obiektywnie 2. subiektywnie - możliwość skutecznego działania - konsekwencje w poziomie dezorganizacji i zagrożenia