ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słowo wstępu… Od stycznia 2010 roku Przedszkole Miejskie nr 40 w Rudzie Śląskiej po raz pierwszy przystąpiło do realizacji programu przedszkolnej edukacji.
Advertisements

Szkolenie dla koordynatorów Programu Edukacji Antytytoniowej - „Nie pal przy mnie, proszę” oraz Programu Profilaktyki Palenia Tytoniu - „Znajdź właściwe.
program profilaktyki uzależnień
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
w nowej podstawie programowej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
Sekcja Oświaty Zdrowotnej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
TYTOŃ, NARKOTYKI, DOPALACZE – JAK SIĘ PRZED TYM BRONIĆ?
Jaki jest wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka ?
Nie pal przy mnie, proszę
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
realizacja VIII punktu
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Badania ankietowe przeprowadzone z inicjatywy PSSE Nidzica
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Trzymaj formę Celem programu jest :
Uzależnienia a rozwój dziecka
NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ DLA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Barbara Osiecka Kwidzyn, dnia r.
ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM Barbara Osiecka Kwidzyn, dnia.
MAMO, tato NIE PAL PRZY MNIE
Nie pal przy mnie proszę
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Praca z dzieckiem agresywnym
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
TRZYMAJ FORMĘ.
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
PEDAGOG SZKOLNY.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
"CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS".
Problemy współczesnej młodzieży
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Nie pal przy mnie, proszę
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
O paleniu tytoniu raz jeszcze…
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
r. Białystok.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum PSSE, Szczecin 2010

Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie paleniu tytoniu.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZPOCZĘCIA PALENIA PRZEZ MŁODZIEŻ Wiek i płeć ucznia Wzory zachowań kształtowane przez środowisko rodzinne; Reakcje rodziców na palenie tytoniu przez dziecko; Prawdopodobieństwo palenia przez dzieci wzrastania, gdy palą rodzice lub starsze rodzeństwo;

Problemy wieku dojrzewania. Autorytet rodziny oraz nauczycieli, maleje wraz z wiekiem dziecka. W okresie dorastania autorytetem do naśladowania stają się rówieśnicy.

Na kształtowanie protytoniowych przekonań ma wpływ reklama papierosów oraz dostępność wyrobów tytoniowych. W Polsce po wprowadzeniu Ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. zakazano reklamy tytoniu.

ODSETEK MŁODZIEŻY W POLSCE ROZPOCZYNAJĄCEJ PALENIE

ODSETEK MŁODZIEŻY PALĄCEJ PAPIEROSY CODZIENNIE

PRZEBIEG PROCESU UZALEŻNIENIA OD NIKOTYNY Faza przygotowania, Faza próbowania, Faza eksperymentowania, Faza regularnego palenia Uzależnienia.

SKUTKI PALENIA PAPIEROSÓW

CEL GŁÓWNY PROGRAMU Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych i gimnazjum.

POCZĄTKI PROGRAMU Pilotaż programu odbył się w wiejskich szkołach w Dylewie i Kadzidle (woj. Mazowieckie). Od pilotażu, jaki przeprowadzono w II semestrze roku szkolnego 1997/1998 program wdrożony został w 1450 szkołach na terenie całego kraju, uczestniczyło w nim ok. 40 tyś. uczniów.

ZALECENIA PROGRAMOWE PRZYSWOJENIE WIEDZY O TYM, ŻE: Nikotyna jest narkotykiem, Palenie tytoniu pociąga za sobą skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne, Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia, Zaprzestanie palenia przynosi korzyści. Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy i środowisko masowego przekazu, Większość osób nie pali,

Reklamy papierosów są często ukierunkowane na dzieci i młodzież, Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia, Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i norm społecznym.

ZALECENIA PROGRAMOWE C.D. KSZTAŁTOWANIE POSTAW: Zobowiązujących do nie palenia, Dumy z faktu nie palenia, Wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia, Odpowiedzialność za własne zdrowie

ZALECENIA PROGRAMOWE C.D. ROZWINIĘCIE UMIEJĘTNOŚCI DO: Przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu, Przeciwstawiania się paleniu tytoniu, Określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, Wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogami.

ZAJĘCIA WARSZTATOWE

WARSZTAT I POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ CEL: Integracja grupy, wyłonienie liderów, uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia.

PLAN ZJĘĆ AUTOPREZENTACJA CEL I TREŚĆ WARSZTATÓW PALENIE NIE JEST NORMĄ OBYCZAJOWĄ 5 faz procesu uzależnienia od nikotyny i wyjaśnia uczniom przebieg tego procesu. Palenie papierosów wśród osób z otoczenia

PLAN ZAJĘĆ C.D. DLA CZEGO LUDZIE PALĄ Motywy palenia przez dorosłych, Motywy rozpoczęcia palenia przez młodzież, CO WIEMY NA TEMAT PALENIA Proponujemy „burzę mózgów”, odpowiedzi uczestników powinny dotyczyć kilku zagadnień.

WARSZTAT II LABORATORIUM CIAŁA CEL: Wskazanie na doskonałe funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz wskazanie na jego potrzeby, w tym przede wszystkim konieczność zapewnienia prawidłowego żywienia i czystego powietrza.

UCZENIE PRAWIDŁOWEGO ODDYCHANIA PLAN ZAJĘĆ LABORATORIUM CIAŁA UCZENIE PRAWIDŁOWEGO ODDYCHANIA CO POWINNIŚMY WIEDZIEĆ O PALENIU TYTONIU? Dym papierosowy SKUTKI PALENIA TYTONIU CO NAM DAJE NIEPALENIE?

WARSZTAT III CO NAM DAJE NIEPALENIE? CEL: Przekazanie podstawowych wiadomości na temat zachowań stanowczych, uczenie się rozpoznawania swoich zachowań, uświadomienie mechanizmu nacisku grupowego i uczenie się mówienia NIE.

PROBLEMY W KOMUNIKOWANIU INNYM SWOICH ŻYCZEŃ I ODCZUĆ PLAN ZAJĘĆ PROBLEMY W KOMUNIKOWANIU INNYM SWOICH ŻYCZEŃ I ODCZUĆ Celem ćwiczeń jest nauczenie się rozpoznawania swoich zachowań w sytuacjach sprawiających kłopoty. UŚWIADOMIENIE SOBIE PRZYCZYN ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH, ULEGŁYCH I STANOWCZYCH. ODMAWIANIE W SYTUACJACH NACISKU GRUPOWEGO

CZY ZACHOWANIE STANOWCZE SPRAWIA TRUDNOŚCI UCZENIE SIĘ ZACHOWAŃ STANOWCZYCH Nauka odmawiania

WARSZTAT IV ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE CEL: Rozpoznawanie emocji przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmu konfliktu, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemem.

PLAN ZAJĘĆ NASZE ODCZUCIA W SYTUACJI TRUDNEJ

JAKIE SYTUACJE SĄ TRUDNE RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI TWOJE SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI Określamy, które sposoby radzenia sobie dominują w grupie. Zwracamy uwagę na dwa zasadnicze style radzenia sobie z sytuacjami trudnymi: Pierwszy – ukierunkowany na rozwiązanie problemu. Drugi – skoncentrowany na radzeniu sobie z emocjami. SKUTKI NIE RADZENIA SOBIE

WARSZTAT V UWIERZ W SIEBIE CEL: Wzmocnienie poczucia własnej wartości, wzbudzenie pozytywnego myślenia o sobie, kształcenie ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.

SUBIEKTYWNE ZNACZENIE SYTUACJI TRUDNYCH Przykład sytuacji niepowodzenia, ukazującej dwie reakcję na wystąpienie tego samego problemu. UŚWIADOMIENIE SOBIE NEGATYWNEGO MYŚLENIA OCENA STOPNIA AKCEPTACJI SIEBIE W interpretacji dokonujemy klasyfikacji badanych na dwie kategorie: optymistów i pesymistów. POZYTYWNE MYŚLENIE O SOBIE Określamy jaki wpływ na nasz nastrój mają przyjemne zdarzenia. UMIEJĘTNOŚCI POMAGAJĄCE W ŻYCIU

ABY WARSZTATY ODNIOSŁY ZAMIERZONE KORZYSCI NIEZBĘDNA JEST WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ