ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum PSSE, Szczecin 2010
Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie paleniu tytoniu.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZPOCZĘCIA PALENIA PRZEZ MŁODZIEŻ Wiek i płeć ucznia Wzory zachowań kształtowane przez środowisko rodzinne; Reakcje rodziców na palenie tytoniu przez dziecko; Prawdopodobieństwo palenia przez dzieci wzrastania, gdy palą rodzice lub starsze rodzeństwo;
Problemy wieku dojrzewania. Autorytet rodziny oraz nauczycieli, maleje wraz z wiekiem dziecka. W okresie dorastania autorytetem do naśladowania stają się rówieśnicy.
Na kształtowanie protytoniowych przekonań ma wpływ reklama papierosów oraz dostępność wyrobów tytoniowych. W Polsce po wprowadzeniu Ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. zakazano reklamy tytoniu.
ODSETEK MŁODZIEŻY W POLSCE ROZPOCZYNAJĄCEJ PALENIE
ODSETEK MŁODZIEŻY PALĄCEJ PAPIEROSY CODZIENNIE
PRZEBIEG PROCESU UZALEŻNIENIA OD NIKOTYNY Faza przygotowania, Faza próbowania, Faza eksperymentowania, Faza regularnego palenia Uzależnienia.
SKUTKI PALENIA PAPIEROSÓW
CEL GŁÓWNY PROGRAMU Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych i gimnazjum.
POCZĄTKI PROGRAMU Pilotaż programu odbył się w wiejskich szkołach w Dylewie i Kadzidle (woj. Mazowieckie). Od pilotażu, jaki przeprowadzono w II semestrze roku szkolnego 1997/1998 program wdrożony został w 1450 szkołach na terenie całego kraju, uczestniczyło w nim ok. 40 tyś. uczniów.
ZALECENIA PROGRAMOWE PRZYSWOJENIE WIEDZY O TYM, ŻE: Nikotyna jest narkotykiem, Palenie tytoniu pociąga za sobą skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne, Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia, Zaprzestanie palenia przynosi korzyści. Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy i środowisko masowego przekazu, Większość osób nie pali,
Reklamy papierosów są często ukierunkowane na dzieci i młodzież, Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia, Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i norm społecznym.
ZALECENIA PROGRAMOWE C.D. KSZTAŁTOWANIE POSTAW: Zobowiązujących do nie palenia, Dumy z faktu nie palenia, Wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia, Odpowiedzialność za własne zdrowie
ZALECENIA PROGRAMOWE C.D. ROZWINIĘCIE UMIEJĘTNOŚCI DO: Przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu, Przeciwstawiania się paleniu tytoniu, Określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, Wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogami.
ZAJĘCIA WARSZTATOWE
WARSZTAT I POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ CEL: Integracja grupy, wyłonienie liderów, uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia.
PLAN ZJĘĆ AUTOPREZENTACJA CEL I TREŚĆ WARSZTATÓW PALENIE NIE JEST NORMĄ OBYCZAJOWĄ 5 faz procesu uzależnienia od nikotyny i wyjaśnia uczniom przebieg tego procesu. Palenie papierosów wśród osób z otoczenia
PLAN ZAJĘĆ C.D. DLA CZEGO LUDZIE PALĄ Motywy palenia przez dorosłych, Motywy rozpoczęcia palenia przez młodzież, CO WIEMY NA TEMAT PALENIA Proponujemy „burzę mózgów”, odpowiedzi uczestników powinny dotyczyć kilku zagadnień.
WARSZTAT II LABORATORIUM CIAŁA CEL: Wskazanie na doskonałe funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz wskazanie na jego potrzeby, w tym przede wszystkim konieczność zapewnienia prawidłowego żywienia i czystego powietrza.
UCZENIE PRAWIDŁOWEGO ODDYCHANIA PLAN ZAJĘĆ LABORATORIUM CIAŁA UCZENIE PRAWIDŁOWEGO ODDYCHANIA CO POWINNIŚMY WIEDZIEĆ O PALENIU TYTONIU? Dym papierosowy SKUTKI PALENIA TYTONIU CO NAM DAJE NIEPALENIE?
WARSZTAT III CO NAM DAJE NIEPALENIE? CEL: Przekazanie podstawowych wiadomości na temat zachowań stanowczych, uczenie się rozpoznawania swoich zachowań, uświadomienie mechanizmu nacisku grupowego i uczenie się mówienia NIE.
PROBLEMY W KOMUNIKOWANIU INNYM SWOICH ŻYCZEŃ I ODCZUĆ PLAN ZAJĘĆ PROBLEMY W KOMUNIKOWANIU INNYM SWOICH ŻYCZEŃ I ODCZUĆ Celem ćwiczeń jest nauczenie się rozpoznawania swoich zachowań w sytuacjach sprawiających kłopoty. UŚWIADOMIENIE SOBIE PRZYCZYN ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH, ULEGŁYCH I STANOWCZYCH. ODMAWIANIE W SYTUACJACH NACISKU GRUPOWEGO
CZY ZACHOWANIE STANOWCZE SPRAWIA TRUDNOŚCI UCZENIE SIĘ ZACHOWAŃ STANOWCZYCH Nauka odmawiania
WARSZTAT IV ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE CEL: Rozpoznawanie emocji przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmu konfliktu, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemem.
PLAN ZAJĘĆ NASZE ODCZUCIA W SYTUACJI TRUDNEJ
JAKIE SYTUACJE SĄ TRUDNE RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI TWOJE SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI Określamy, które sposoby radzenia sobie dominują w grupie. Zwracamy uwagę na dwa zasadnicze style radzenia sobie z sytuacjami trudnymi: Pierwszy – ukierunkowany na rozwiązanie problemu. Drugi – skoncentrowany na radzeniu sobie z emocjami. SKUTKI NIE RADZENIA SOBIE
WARSZTAT V UWIERZ W SIEBIE CEL: Wzmocnienie poczucia własnej wartości, wzbudzenie pozytywnego myślenia o sobie, kształcenie ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
SUBIEKTYWNE ZNACZENIE SYTUACJI TRUDNYCH Przykład sytuacji niepowodzenia, ukazującej dwie reakcję na wystąpienie tego samego problemu. UŚWIADOMIENIE SOBIE NEGATYWNEGO MYŚLENIA OCENA STOPNIA AKCEPTACJI SIEBIE W interpretacji dokonujemy klasyfikacji badanych na dwie kategorie: optymistów i pesymistów. POZYTYWNE MYŚLENIE O SOBIE Określamy jaki wpływ na nasz nastrój mają przyjemne zdarzenia. UMIEJĘTNOŚCI POMAGAJĄCE W ŻYCIU
ABY WARSZTATY ODNIOSŁY ZAMIERZONE KORZYSCI NIEZBĘDNA JEST WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ