Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
DYSOCJACJA KWASÓW.
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
Chrom.
Dane INFORMACYJNE NAZWA SZKOŁY: Gim. Im. ,,Solidarności” w Zespole Szkół w Korycinie OPIEKUN: Ewa Bojarzyńska ID GRUPY: 96_59_mp_g1 KOMPETENCJA:
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
KWASY.
Wodorotlenki i kwasy.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
otrzymywanie i zastosowanie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
Różnobarwny świat chemii
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
Hydroliza soli oraz jej przykłady
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Fenole.
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Było to niezbędne do badania zachowania substancji …
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
Kwasy karboksylowe Będę potrafił/a m.in.:
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
Kwasy.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Wodorotlenki.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Reakcje utlenienia i redukcji
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
(I cz.) W jaki sposób można opisać budowę cząsteczki?
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Jaki jest poziom pH wody w Jaśle? Kinga Czerwińska Anna Szot Ligowy zespół badawczy: Opiekun: Ryszard Goryczka.
Czynniki decydujące o mocy kwasów Moc kwasów beztlenowych Moc kwasów tlenowych Zasady Amfotery.
Zestawienie wiadomości o solach - podział soli - otrzymywanie soli - wybrane właściwości soli.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Podział kwasów Rozkład mocy kwasów Otrzymywanie kwasów
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Odczyn roztworu Skala pH
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza soli
związki wodoru z metalami - wodorki, związki wodoru z niemetalami
Dysocjacja elektrolityczna (jonowa)
Elektrolity i nieelektrolity
Metody otrzymywania soli
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Zapis prezentacji:

Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu; zapisać wzory sumaryczne najprostszych kwasów: HCl, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4, H2S i opisać ich budowę; 3) planować i/lub wykonywać doświadczenia, w wyniku których można otrzymać, kwas beztlenowy i tlenowy (np.HCl,H2SO3); 4) zapisywać odpowiednie równania reakcji otrzymywania kwasów; 5) opisać właściwości kwasów i wynikające z nich zastosowania; 6) wyjaśnić, na czym polega dysocjacja elektrolityczna kwasów; 7) zapisać równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów;

Kwasy Będę potrafił/a: 8) definiować kwasy (zgodnie z teorią Arrheniusa); 9) wskazać zastosowania wskaźników (fenoloftaleiny, wskaźnika uniwersalnego); 10) rozróżnić doświadczalnie kwasy za pomocą wskaźników; 11) wymienić rodzaje odczynu roztworu i przyczyny odczynu kwasowego, zasadowego i obojętnego; 12) interpretować wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny); 13) wykonać doświadczenie, które pozwoli zbadać pH produktów występujących w życiu codziennym człowieka (żywność, środki czystości itp.); 14) analizować proces powstawania kwaśnych opadów i skutki ich działania oraz proponować sposoby ograniczające ich powstawanie.

H R Kwasy cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie I m m Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu. Wzór ogólny kwasów I m wartościowość wodoru H R wartościowość reszty kwasowej m reszta kwasowa ilość atomów wodoru w kwasie wynikająca z wartościowości reszty kwasowej PAMIĘTAJ CHEMIKU MŁODY WLEWAJ ZAWSZE KWAS DO WODY!!!

Kwas siarkowy (VI) – H2SO4 Będę potrafił/a: zapisać wzory sumaryczne najprostszych kwasów: HCl, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4, H2S i opisać ich budowę. I II H2 SO4 Kwas siarkowy(VI) H O O S H O O

H2 CO3 H O C O H O Kwas węglowy– H2CO3 I II Kwas węglowy Będę potrafił/a: zapisać wzory sumaryczne najprostszych kwasów: HCl, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4, H2S i opisać ich budowę. I II H2 CO3 Kwas węglowy H O C O H O

Kwas fosforowy (V) – H3PO4 Będę potrafił/a: zapisać wzory sumaryczne najprostszych kwasów: HCl, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4, H2S i opisać ich budowę. I III H3 PO4 Kwas fosforowy(V) H O H O P O H O

Reakcje – otrzymywanie kwasów Będę potrafił/a: planować i/lub wykonywać doświadczenia, w wyniku których można otrzymać, kwas beztlenowy i tlenowy (np.HCl,H2SO3); Otrzymywanie kwasów beztlenowych Cl2(g) + H2(g) → 2 HCl(g) HCl(g) → HCl(aq) Otrzymywanie kwasów tlenowych SO2 + H2O → H2SO3 SO3 + H2O → H2SO4 N2O5 + H2O → 2 HNO3 P4O10 + H2O → 4 H3PO4

Kwasy –co to jest dysocjacja? Będę potrafił/a: wyjaśnić, na czym polega dysocjacja elektrolityczna kwasów

Kwasy – dysocjacja jonowa Będę potrafił/a: zapisać równania dysocjacji elektrolitycznej kwasów; m + m- H R -> H m + R m cząsteczka kwasu kationy wodoru anion reszty kwasowej II + 2- H SO4 -> H 2 + SO4 2 kwas siarkowy (VI) dwa kationy wodoru anion siarczanowy (VI) I + - HNO3 -> H + NO3 kwas azotowy (V) kation wodoru anion azotanowy (V)