mgr Adrianna Paroń - Kuś Marketing polityczny mgr Adrianna Paroń - Kuś
Frlanklin Delano Roosevelt – prezydent USA1932 - 1945 Pozycjonowanie – konstrukcja wizerunku kandydata na urząd państwowy, czyli znajdowanie w umyśle wyborcy wyraźnego i pożądanego miejsca względem kandydatów konkurencyjnych
Zachowanie wyborcy i zachowanie konsumenta Bruce I. Newman Philip Kotler Neil Kotler Andrew Lock Phil Haris
Marketing to proces planowania i realizowania pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji myśli, towarów i usług w celu tworzenia takiej wymiany, która urzeczywistnia tak cele indywidualne, jak organizacyjne.
Marketing Marketing jest procesem społecznym i zarządczym dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to czego potrzebują i pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów –Philip Kotler
Peter Drucker Najpierw należy zapewnić możliwość sprzedaży a dopiero wtedy rozpocząć produkcję
marketing Obsługa Jakość Klienta Jakość rozumiana jako suma jakości Cząstkowych powinna się odnosić Zarówno do elementów procesu (eliminacje najsłabszych pkt.) jak i ludzi (np. umiejętności radzenia sobie z chwilami Prawdy w kontaktach z klientami Poziom obsługi klienta należy określić na podstawie badania potrzeby klienta i oferty konkurencji; należy je dostosować do potrzeb różnych segmentów rynku Jakość musi być określona z perspektywy klienta, na podstawie regularnych badań i obserwacji
Marketing mix MIEJSCE PRODUKT - lokalizacja produktu Jakość Transport Sposoby dystrybucji Sposoby kontaktu z klientem PRODUKT Jakość Styl Opakowanie Serwis Gwarancja Marketing mix PROMOCJA Reklama Sprzedaż bezpośrednia Prezentacje i degustacje CENA Rabat Kredyt Raty
Model zachowań konsumenckich Bodźce marketingowe konsument Reakcje konsumenta Produkt Cena Miejsce Promocja Płeć Status ekonomiczny Wiek miejsce zamieszkania Percepcja Uczenie się i pamięć emocje i motywacje Osobowość Wybór produktu Wybór marki Wybór sprzedaży S – bodźce marketingowe O – nieobserwowalne zmienne – psychologia zachowań konsumenta R – obserwowalna reakcja klienta
5 czynników odgrywające rolę w organizowaniu kampanii politycznej i tworzących rynek polityczny Czynni wyborcy, którzy faktycznie głosują Grupy interesu – aktywiści społeczni, zdobywają fundusze Media – które sterują „widocznością” kandydata Organizacje partyjne – które wysuwają się i opiniuja kandydatów oraz stanowią zaplecze organizacyjne kampanii Sponsorzy – osoby prywatne lub organizacje ( na konto kandydata i jego kampanii)
MEDIA – mogą: Manipulować Kształtować
,
MARKETING POLITYCZNY W INTERNECIE Walter B. Wriston na konferencji Amerykańskiego Instytutu Pokoju w Waszyngtonie (1997). „Technologia informacyjna pozwoliła na odwrócenie sytuacji i teraz zamiast Wielkiego Brata podglądającego obywateli, mamy przeciętnego obywatela podglądającego Wielkiego Brata”
Wykorzystanie internetu agendy rządowe samorząd dyplomacja narzędzie marketingu politycznego
Internet – narzędzie marketingu politycznego Kampania wyborcza Głosowanie przez internet – przepowiedziane Alvin i Heidi Toffler Nowe pokolenie millennium kids, echo boomers, Generacja Y (urodzeni 1979 – 1994) – nowa grupa docelowa
Posiadacze Internetu –liczba stale rosnąca 66% Amerykanów 23% ^17% - Polacy (badania z 2002)
Wpływowe lobby firm zajmujących się wytwarzaniem i wdrażaniem różnego rodzaju technologii komputerowych (sprzęt, wpłaty, serwery w kampanii)
Rozwój rynku usług konsumpcyjnych Wielki sukces finansowy po otwarciu witryn sklepowych w sieci
Ron Fucheaux – redaktor magazynu „Campain and Elektion” „Do dziś media mix wykorzystywany w kampaniach politycznych obejmowało 5 komponentów: TV, radio, prasę i telefony i przesyłki bezpośrednie, a teraz jest 6: Internet”
Wykorzystanie internetu w kampaniach wyborczych 1996 – USA kandydat na prezydenta- Bob Dole W dzień wyborów – witrynę CBS- 10 mln os. CNN – 50 mln
Poczta elektroniczna (e-mail) Szybka komunikacja Przekazanie materiałów promocyjnych kandydatów Robert Barnes – strategia elektronicznego Direct mail Zagrożenia
Internetowe debaty „na żywo” (online) Pierwsze 1983 USA „wykład elektroniczny” – e-lecture Wymiana opinii między kandydatem a elektoratem
Banery reklamowe Mała część animowana forma graficzna na stronach WWW popularnych serwisów informacyjnych Po kliknięciu baneru przenoszony jest użytkownik na stronę WWW Precyzyjnie dobrane strony WWW – bo target groups Pozycjonowanie stron
Strony WWW Spontaniczne zakładanie stron przez kandydatów nawet bez wiedzy partii macierzystych Podział na regiony - różnorodność
Zaufanie do stron WWW – ważne: Projekt strony – profesjonalny wygląd, łatwość otwierania, atrakcyjność Marka – rozpoznawalność marki produktu konsumpcyjnego, polityka i pozytywne skojarzenia, kontakt z wyborcami (wysyłanie życzeń itp.), organizowanie „młodzieżówek” Zaspokojenie – utrzymywanie stałych kanałów komunikacyjnych pomiędzy właścicielami stron WWW oraz osobami ja odwiedzającymi Bezpieczeństwo – zabezpieczenie transakcji pieniężnych
Dobrze zorganizowana strona WWW 1996 Bob Dole – kandydat na prezydenta Dole od wybrzeża do wybrzeża – lista adresów i telefonów krajowych sztabów kampanii plus mapa aktywna Książka gości – wyrażanie opinii dla kampanii i kandydata – formularze Elektroniczna lista pocztowa – lista dyskusyjna Wpłaty – wyjaśniano koszty kampanii Koalicje – organizacje wsparcia Wolontariusze- wyborcy mogli się zgłaszać
Marian Krzaklewski Aktualności Maryla i Marian K. Galeria – zdjęcia kandydata od dzieciństwa Młodzi z Marianem Zostań Wolontariuszem Media – relacje z mediami Załóż komitet poparcia Poczta – kontakt z kandydatem English – CV po angielsku
Aleksander Kwaśniewski A. Kwaśniewski- życiorys Poglądy i opinie – 52 tematy polityczne oraz opinie innych na temat kandydata Rodzina – zyciorysy Poczta Linki – do prezydenta, partii popierających, WP i Trybuny Galeria Multimedia – nagrane Real Video – z różnych ważnych uroczystości
Treść strony www – edukacyjny charakter
Budowanie wspólnoty na stronie WWW Emeryt z emerytami ;)
Cyber- celebracja city