Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
DORADZTWO ZAWODOWE W DOBIE REFORMY
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

definicja : „Wewnątrzszkolny system doradztwa jest to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy” (A. Łukaszewicz, Szkolny doradca zawodowy, KOWEZiU 2003).

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego jest usystematyzowanym dokumentem, który precyzuje wytyczne szkolnego programu doradztwa zawodowego, szczegółowo określa, jak realizować program, aby zaspokajać potrzeby uczniów w zakresie doradztwa zawodowego, przygotowywany jest w porozumieniu ze wszystkimi zainteresowanymi osobami (partnerami szkoły)., jest integralną częścią ogólnego planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły, jest realizowany przez doradców zawodowych, nauczycieli, osoby zarządzające szkołą oraz zespoły programowe, a także uczniów i ich rodziców.  

Akty prawne nakazujące zorganizowanie WSD w każdej szkole lub placówce, poczynając od poziomu gimnazjum, oraz we wszystkich typach szkół ponadgimnazjalnych (bez względu na to, czy szkoła posiada doradcę zawodowego).

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 ROKU Artykuł 1, zobowiązuje szkoły do realizacji zadań dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego i brzmi : System oświaty zapewnia w szczególności: 14) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.

wyżej wymienionych placówek powinien określać, między innymi, „… Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z kolejnymi zmianami) w punktach dotyczących gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych mówi, iż statut wyżej wymienionych placówek powinien określać, między innymi, „… organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom”.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228 z 2010r., poz. 1487), § 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej — w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych; porad i konsultacji.

§ 16. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania uczniów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.

§ 18. 1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą działania pedagogiczne mające na celu: c) w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej — doradztwo edukacyjno-zawodowe § 20. 1. Do zadań zespołu należy: 3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji —w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.

§ 31. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy ponadto: 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego

2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, oraz placówki doskonalenia nauczycieli

Kryteria opracowania programu Program szkolnego doradztwa zawodowego powinien: być ogólnodostępny, być zorientowany na ucznia, być przejrzysty, być wyważony, odpowiadać na potrzeby uczniów, dawać poczucie bezpieczeństwa dla ucznia ( poufność rozmowy doradczej, wyników uzyskiwanych podczas badań i testów), podkreślać znaczenie zaangażowania w proces doradztwa całej szkoły, w pełni wykorzystywać dostępne zasoby, być stale weryfikowany.

Szkolny system doradztwa edukacyjno-zawodowego może zawierać podstawowe akty prawne cele ogólne i szczegółowe plan i tematykę zajęć dla poszczególnych klas, plan działań ogólnoszkolnych, osoby odpowiedzialne metody i formy pracy zasady współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo przygotowywanie informacji o szkole i promowanie szkoły w środowisku lokalnym,

FORMY PRACY MOŻLIWE DO WYKORZYSTANIA W SZKOLNYM SYTEMIE DORADZTWA Formy adresowane do uczniów: zajęcia warsztatowe (z całą klasą lub grupą zainteresowanych uczniów), zajęcia lekcyjne, poświęcone tematyce edukacyjno-zawodowej, projekcje filmów o zawodach, wycieczki do zakładów pracy, rozmowy doradcze, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, organizowanie Dnia Otwartego szkoły, udział w Targach Edukacyjnych, praca z internetem, praca z informatorami: o zawodach, o szkołach ponadgimnazjalnych, udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego

Formy adresowane do rodziców prezentacje i prelekcje, udostępnianie informatorów szkół wyższego rzędu i literatury z zakresu poradnictwa zawodowego, indywidualne rozmowy z pedagogiem /psychologiem/ doradcą zawodowym Formy adresowane do nauczycieli szkolenia z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach, stwarzanie warunków do wymiany doświadczeń, przygotowanie materiałów dydaktycznych dotyczących problematyki doradztwa zawodowego,

Formy adresowane do środowiska lokalnego: współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, współpraca z instytucjami zajmującymi się poradnictwem zawodowym i pośrednictwem pracy (współpraca z MCK, PUP, MBP, OHP, CRR, szkołami wyższego rzędu, pracodawcami), promocja szkoły w środowisku lokalnym

Proponowane formy współpracy

Poradnictwo indywidualne: Diagnoza uzdolnień poznawczych i predyspozycji zawodowych Opiniowanie (na podstawie badań) dotyczące kształcenia ponadgimnazjalnego uczniów z problemami zdrowotnymi Rozmowa doradcza Konsultacje indywidualne na terenie szkół i poradni

Zajęcia lekcyjne, tematyka zajęć: Kl. I – II gimnazjum „Przygotowujemy się do podejmowania decyzji szkolno-zawodowej – planujemy ścieżki i kroki” – zajęcia warsztatowe „Moje zamierzenia szkolno-zawodowe” „ Świat zawodów. Poznajemy zawody” „Praca w życiu człowieka” KL. III gimnazjum „Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego, ze szczególnym uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych powiatu brzeskiego. Terminy i warunki rekrutacji. Szkolnictwo sportowe i artystyczne.” „Czy ryba może żyć bez wody? Predyspozycje zdrowotne i ich wpływ na wybór zawodu” „Drogi prowadzące do zawodu. Szkolne i pozaszkolne formy doskonalenia zawodowego” „Zainteresowania a wybór zawodu” „Samoocena umiejętności. Zarządzanie własnym czasem”

Szkoła ponadgimnazjalna „Komunikacja werbalna i niewerbalna. Bariery komunikacyjne.” „Rozmowa kwalifikacyjna”. „Typ osobowości a praca”. „Recepta na karierę , uwarunkowanie drogi do sukcesu”. „Analiza umiejętności gospodarowania własnym czasem . Ćwiczenia w planowaniu z przyszłości - wyznaczenie planów szczegółowych i długoterminowych” . „Zmiana ścieżki kariery zawodowej . Możliwe formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych” .  „Wybrane metody szukania pracy”.

Rodzice i nauczyciele Konsultacje indywidualne dla nauczycieli Udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych Poradnictwo dla rodziców: „ Jak pomóc dziecku w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu?” Formy: prelekcja lub zajęcia warsztatowe, przy ograniczonej liczbie rodziców - maksymalnie jedna klasa Konsultacje indywidualne na terenie szkół i poradni Pomoc w organizacji spotkań z pracodawcami dla uczniów i rodziców

Konkursy zawodoznawcze dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Maria Jukowska-Jasiczek Dziękuję za uwagę Maria Jukowska-Jasiczek