Co każdy rodzic wiedzieć powinien?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Gotowość szkolna 1 1.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Cechy rozwojowe sześciolatka
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
GOTOWOŚĆ SZKOLNA - ZADBAJMY O DOBRY START DZIECKA W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę....
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Dojrzałość szkolna sześciolatka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Kamila Tracz – pedagog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 ul. Leopolda Staffa Gdynia tel
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Co każdy rodzic wiedzieć powinien? GOTOWOŚĆ SZKOLNA Co każdy rodzic wiedzieć powinien?

Pojęcie gotowości szkolnej gotowość szkolna to taki poziom rozwoju dziecka, który umożliwia mu podjęcie nauki w szkole oraz sprostanie wymaganiom szkolnym gotowość szkolna to nie tylko umiejętność czytania i liczenia, ale przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska

Dzieci osiągają dojrzałość szkolną w różnym czasie. Decydują o tym czynniki biologiczne, środowiskowe, wychowawcze.

Zalety badania gotowości szkolnej Diagnoza możliwości edukacyjnych dziecka Rozpoznanie ewentualnych opóźnień Możliwość podjęcia działań korekcyjnych Poznanie mocnych i słabych stron dziecka

Kryteria gotowości szkolnej Rozpatrując rozpoczęcie nauki dziecka w klasie I należy uwzględnić 3 sfery rozwojowe: fizyczną emocjonalno-społeczną poznawczą

SFERA FIZYCZNA Przejawy dojrzałości Ogólnie dobry stan zdrowia i odporność na zmęczenie Waga i wzrost adekwatny do wieku dziecka Prawidłowy wzrok i słuch Dobra sprawność ruchowa (dziecko posiada umiejętność skakania, rzucania i łapania piłki, jazdy na rowerze) Dobra sprawność manualna (dziecko prawidłowo trzyma ołówek, posługuje się nożyczkami, wycina, maluje, lepi, ruchy ręki są skoordynowane i płynne

SFERA EMOCJONALNO-SPOŁECZNA Przejawy dojrzałości Dziecko jest w dużym stopniu samodzielne (umie samo ubrać się i rozebrać, korzystać z toalety, dba o swoje rzeczy, utrzymuje prządek w swoim otoczeniu Rozumie i przestrzega zasad i norm społecznych, słucha wychowawczyni, spełnia polecenia

Chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami Współdziała w grupie Prawidłowo reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania Umie przynajmniej częściowo panować nad emocjami, np. złością, niechęcią, zaczyna kontrolować swoje uczucia Nie zniechęca się trudnościami, porażkami Jest wrażliwe na potrzeby innych

SFERA POZNAWCZA Przejawy dojrzałości Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym Ma odpowiedni zasób słownikowy i wiadomości o najbliższym otoczeniu Potrafi opowiedzieć obrazek, historyjkę

Rozróżnia prawą i lewą stronę ciała Dodaje i odejmuje na konkretach Potrafi uważnie słuchać nauczyciela, skupia uwagę na żądanie, potrafi ukończyć pracę Rozróżnia prawą i lewą stronę ciała Dodaje i odejmuje na konkretach Porównuje liczebność zbiorów Jest zainteresowane czytaniem i pisaniem Jest gotowe do nauki czytania i pisania

Co to znaczy, że dziecko jest gotowe do nauki czytania i pisania? Warunkiem nabycia umiejętności czytania i pisania jest prawidłowy rozwój spostrzegania wzrokowego, słuchowego (rozróżnianie dźwięków w mowie), koordynacji wzrokowo-ruchowej (współdziałanie ręki i oka). Umiejętności te kształtują się wraz z wiekiem dziecka

Percepcja słuchowa przejawy dojrzałości Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia Odtwarzanie rytmu Zapamiętywanie wierszyków, piosenek Dzielenie wyrazów na sylaby Składanie wyrazów z usłyszanych sylab Wysłuchiwanie sylaby początkowej i końcowej Nazywanie głoski na początku wyrazu

Percepcja wzrokowa przejawy dojrzałości Dobieranie figur o takim samym kształcie, lecz innym kolorze i wielkości Wyodrębnianie danej figury spośród innych Układanie obrazków z części Odwzorowywanie szlaczków, wzorów Dobieranie części obrazka do całości Rozpoznawanie różnic miedzy obrazkami

Decyzję o gotowości szkolnej dziecka podejmują rodzice

Dziękuję za uwagę Danuta Iwaniszczuk – psycholog szkolny z ramienia Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej nr 20 przy ul. Powstańców Śląskich 17